“ Kenapa blog saya tak de orang nak baca ? “

by - Rabu, Jun 26, 2013

 

Ada orang buat blog , untuk dirinya sendiri .. Ada orang buat blog , untuk kasi dunia baca .. Ada orang buat blog , untuk sebar fitnah .. Ada orang buat blog , tak tau kenapa dia buat blog .. terikut orang la katakan ..

Ok , dalam semua alasan di atas hanya satu saja yang menarik minat aku untuk mengulas secara ringkas iaitu buat blog yang nak kasi semua orang baca TETAPI takde la pulak orang nak baca !

Amik contoh gini la yer .. Kita nak jual nasi lemak tapi nasi lemak kita tu kita buat ikut suka kita punya gaya .. Nak letak  bunga bunga .. letak kicap untuk kasi nampak lagi cun .. Kasi nampak lagi cun ? Aisey ..camana tu ? Orang nak makan nasi .. bukan nak simpan dalam frame itu nasi lemak kan ?

Sama seperti blog .. bila buat blog , mesti kena ada tarikan untuk orang mai singgah.. Apa tarikan yang ada dalam blog kita yang membuatkan orang nak singgah ke blog kita , hari hari !! HARI HARI yer ! Bukan hari ni jer.. atau bila teringat ! Camana tu ?

Kedua .. Kalau nak jual nasi lemak , jual tepi hutan .. ada orang nak beli tak ? Kalau makan tu , monyet pon leh mai makan kan ? Tapi kita nak orang mai beli ! Ada ke ? Dalam erti kata lain , di mana nak ‘ jual ‘ blog kita tu ?

Haa .. dua tips dah kasi .. satu lagi tips kalau dua dua tu dah berjaya difahami .. Camana nak kasi orang mai ke blog kita tanpa perlu bukak gerai atau tampal poster di sana sini ?? Maknanya , orang dah kenal nasi lemak jenama Ben Ashaari ni ! Sebut je , orang tau dah mana nak dapat !! Haaa… camana nak buat tu ?

Dalam menjawab persoalan KENAPA BLOG SAYA TAK DE ORANG NAK BACA , inshaAllah jika ke dua dua tips ini diserapkan ke dalam blog anda tu mungkin akan ada perubahannya ..

Usaha .. Jangan mengeluh jer .. Kena ada sesuatu dalam blog anda tu ! Carilah ‘sesuatu’ itu .. Dan bila orang datang berkunjung, apakah yang anda hidangkan pada mereka ? Fikirkan ..

You May Also Like

30 comments

  1. Terima kasih sahabat.....ana dr dlu sampai ana bnti berblog sampai nak aktif balik ana pasti akan ikut nasihat anda dan ianya berbaloi...

    BalasPadam
  2. nice tips abg ben..yg nk mencari ape yg org nk tu perlukan kajian betul2..

    BalasPadam
  3. nak share yeah abg bennnnn info berguna utk yg baru2 nih :)

    BalasPadam
  4. entahla..xdpt nk fikir la 'sesuatu' tu.yg sy perasan, lepas sy buat business online je, ramai dh xnk baca blog sy.hurm...

    BalasPadam
  5. betul tu... mereka suruh kita follow mereka dan sebagainya... tapi kita entah follow dan baca ke tak

    BalasPadam
  6. kenapa blog saya kurang orang baca ye. mohon tips dari abang ben secepat mungkin

    BalasPadam
  7. tapi bro ni pendapat saya je lah kan... klu nak cakap pasal blog semua org pon blh memiliki dan buat blog... mcm bro ckp lah kan...knp tak ada org nak baca blog... thats mean tak ada org nak dtg blog lah senang... bagi sy sbb artikel kurang menarik... tak ada bahan... klu nak copy paste bulat2 sape pon blh kan...

    bagi saya JENAMA dan PENGARUH TUAN BLOG... siyesly saya katakan... cuba bro buat entry sepotong ayat je... saya yakin ada je org nak baca dan komen... sbb org dah kenal sape BEN ASHAARI... dia mcm jenama produk juga... org suka tgk jenama... walaupun tak ada kedai org akan cari... klu ada kedai cantik sekali pun tapi tak ada jenama kat situ org dah kurang yakin... jenama melambangkan kualiti dia...

    good luck bro!

    BalasPadam
  8. sangat betul apa yang abang Ben cakap tu... tapi memang pernah jumpa blogger2 yang sebegini... kalau boleh biarlah beridentitikan diri sendiri kan...jangan sebab jadi ikut2an dan nak sebar fitnah pulak... Nauzubillahminzalik...

    BalasPadam
  9. Adui.. sy pun baru berblog, tp masih tak ramai gak yg singgah.

    BalasPadam
  10. TQ ben. wan pon tgh belajar byk benda. perlu cari identiti untuk menarik minat orang lain ke blog kita.

    BalasPadam
  11. salam..saya hari2 singgah sbb nak baca tentang Qhaliff jer...

    BalasPadam
  12. assalamualaikum..
    saya hari2 singgah sbb nak baca tentang Qhaliff jer....

    BalasPadam
  13. tapi ada org jual kondom dkt org belum kawin

    BalasPadam
  14. Assakammualaikum...abg ben,

    Betul tu,,kena ada identiti tersendiri baru orang nak datang tgk...setakat biasa semua orang ada kan...kita nak kena buat luar biasa sikit ... baru diaorang datang mai...haaah...

    mselim3

    BalasPadam
  15. nice tips abang ben. terima kasih.

    yang masalah sekarang ni adalah masa nak menulis tu. saya jenis yang suka menulis "apa yang ada kat kepala time tu. itu lah yang akan di tulis" tak reti nak buat draft. pernah buat tapi tak publish sampai cerita dalam draft tu pon dah basi. hiks.



    BalasPadam
  16. tulis bagus pon kalau takde follower, takda promote blog, jawabnye takde sapa kenal blog kita.tulis je la syok sendiri..so apa pon kene susah dulu jugak la sebelum kite nak ade pembaca..entri bodoh pon kalau dah ramai kenal blog kita, kebarangkalian orang baca tu tetap ade..sekadar gua punye pendapat dan pengalaman..

    BalasPadam
  17. kena terima teguran.. Ni greeting blog je dah maki hamun.. tak sempat lagi orang nak baca entri dah hilang mood.Saya dulu belajar dari sindiran dari blog orang.. even dia sindir secara umum.. tak point sapa2. tapi bila kita buat benda tu kita akan terasa & kita kena kaji balik apa yang orang lain cakap.. samada betul atau salah.Dalam berblog kena terbuka & hati pun kena kental jugak :D

    BalasPadam
  18. tapi bila orang tu dah ada nama even baru jadi blogger pun tak payah susah2 sangat nak tarik pembaca.. senang jer. sebab semua pun nak jadi kawan dengan dia sebab nak tumpang nama. bagi kita2 yang blogger dari 0 ni.. tulis blog.. nak menapak dalam dunia blog.. nak cari reader , follower memang bukan benda yang mudah. Org yg ada nama.. tak sampai setahun pun blog dah gah even kadang2 entri dia biasa2 jer.. berbeza org yang takde nama apa2.. entri bagus pun tetap kena berjuang & berusaha untuk naikkan blog. pokok pangkal usaha. Jalan pintas naik selalunya tak bertahan lama..

    BalasPadam
  19. Tambahan tips yg sy dh buat 1)pandai jaja blog, jgn malu... 2) tarik perhatian blogger hebat. Sy tak malu dan silu jaja blog sy even sy tak pandai. Maklumlah... baru belajar erti blogging... Hehe... Mekasih ya bg tips berguna :)

    BalasPadam
  20. hhmm..baru ingat nak buat blog baru...citer kisah kita hari2..ala2 diary gitu...erk..ada orng nak baca ke??

    BalasPadam
  21. thanks 4 sharing bro BA.. hehe.. :D

    BalasPadam
  22. mekasih bro, kadang2 ada gk tefikir apesal org taknak baca blog sy , nak kata tulis mengarut tu kawan2 ckp ok je. huhu. ntah lah heh! mgkin blom masanya kuts.

    BalasPadam
  23. aku menulis bukan kerana nama.. aceh3.. heheh... jadi blogger krna minat utk kongsi ilmu dan pengetahuan.. rutin sbg cikgu.. sbb tu menulis.. tapi teringat kata2 abg ben, tulis je, suatu hari pasti ada org akan baca, mmg betul kaat2 tu sbb kdg2 entry2 lama sy msih de yg baca... :)

    BalasPadam