Jawapan kita adalah siapa kita !

by - Rabu, Mei 23, 2012

 

image

Bagi mereka yang gemarkan bertanyakan sesuatu pada rakan rakan maya , pasti pernah garu kepala bila ada rakan yang memberikan jawapan yang .. hurmm … mengarut dan membodohkan diri sendiri walaupun dia sekadar bergurau . Malangnya gurauannya itu tak kena tempat ..

Contoh ..

“ Geng , kat mana best makan malam yer ? “

Maka ada la si polan tu tinggakan komen begini ..

“ Cuba try kat kubur .. Mesti best punya .. Haahahha .. “

Apakah masalah yang boleh timbul selepas itu  ?

Pengomen seterusnya samada akan akan lebih bersikap matang dengan tidak melayan komen mengarut sebelum itu lalu tinggalkan komen yang membina atau terpengaruh dengan komen tadi lalu berangkai rangkailah komen yang mana tidak langsung ada kaitan dengan pertanyaan kawan kita tadi.. Kesian kan ? Kawan tu tak dapat jugak jawapan yang dicarinya ..

Kawan , jadilah bijak bila berada dalam dunia maya. Bukan suruh berlagak pandai tapi gunalah akal bila berada dalam ni . Tak cukupkah dengan ‘kebijaksaan’ yang ada bila kita berada di dunia nyata ? Takkan nak usung ke dalam dunia maya semata mata nak bagitau yang kita ni original dalam ke dua dua dunia ni ?

Akal ada guna .. Tu membezakan antara  kita dengan mereka yang tak boleh berfikir langsung .. Hati-hati bila meninggalkan komen . Ada mata memandang dan perhati.

You May Also Like

10 comments

  1. bercakap,menulis menggunakan akal ;-)

    BalasPadam
  2. betul tu abg ben .
    mane boleh loya buruk kat orang kan . buad geram je kalau dapad comment dri orang cmtu . haaiihh . manusiaa . biasa laa tu . :)

    BalasPadam
  3. betul tu abg ben .
    mane boleh loya buruk kat orang kan . buad geram je kalau dapad comment dri orang cmtu . haaiihh . manusiaa . biasa laa tu . :)

    BalasPadam
  4. betul tu... kadang2 kita memerlukan jawapan yang sangat2 berguna dan membantu bila dapat komen macam ni rasa nak marah pun ada tapi sabar....

    BalasPadam
  5. mmg nyampah kalau ada yang jenis camtu .!

    BalasPadam
  6. betul tuuuu.. setuju sangat. kena hati2.

    BalasPadam
  7. betul apa yang dikatakan En ben ni

    BalasPadam
  8. yup... berleluasa skrg ni komen yang merapu. status yg tak apa2 adakala di FB.
    STATUS yang kurang berkesan:
    1. malam ni ada bola, aku nk rebut remote. (mcm dia sorang ada remote)
    2. saya anak yang selalu sakitkan hati ibu bapa saya. di post di group pendidikan ... (pelik rasanya).

    nak update status pun kena bijak juga.

    BalasPadam
  9. kadang-kadang manusia bersikap acuh tak acuh jer .. macam hal itu hanya remeh saja .. kita harus peka terhadap sekeliling hatta di dalam dunia maya ni.

    BalasPadam