Perlu ke bercerita segalanya di laman sosial ?

by - Isnin, Mac 10, 2014

 

Malam tadi , seorang sahabat yang juga seorang blogger yg ‘hot’ ada mesej aku di Whatsapp.. Dia memberikan satu keratan utk aku baca dan bertanyakan pendapat ..

Hurm…

Sebenarnya ramai rakan rakan berniat baik utk berkongsi apa yang mereka dapat , tahu di laman sosial ni .. Sebagai contoh , tempat makan best .. Kat mana nak shopping atau taman permainan yang sesuai utk anak anak kecil kita beriadah .. seperti yang aku kerap update di Taman Cabaran..

Tahukan akan risikonya ? Kita terlupa kadang kadang sbb niat kita baik tapi dalam tak disedari kita , mungkin ada mereka yang berniat tidak baik yang mana boleh rancang pelbagai jenayah terhadap kita..

Contoh lain seperti , kita sibuk bagitau .. ‘ Ok , dalam perjalanan balik kampung ..’ .. ‘ Sat lagi nak pi bank.. Dah gaji hari ni ! Yeahooo..’ .. ‘ Qhaliff dah sekolah .. kat sekian sekian sekian… ‘..

Haaaa .. tak ke itu bahaya sebenarnya ? Aku mmg bercadang berhenti bercerita mengenai Qhaliff bila dia mula ‘bersekolah’. Takkan bercerita kat mana pon nanti.. Merbahaya untuk semua orang nanti ..

Ada rakan rakan yang berniat baik nak berkongsi pendapatan yang mereka perolehi di internet ni.. Itu pun sebenarnya boleh mengundang masalah nanti..

Hati hati.. sekadar nasihat dari aku yang juga perlukan nasihat ini ..

You May Also Like

9 comments

  1. betul tu abang ben... hati2.. ini tidak, pasal hari Khamis malam Jumaat dan segala hal dalam kelambu pun nak canang kat laman sosial... huh... jenis tak berfikir gamaknya...

    BalasPadam
  2. Yer btul tu ben... for safety reason mmg tak perlu bercerita kemana hala tuju kite... sbb penjahat dimana2 skrg ni... tu antara langkah berjaga2... sbb tu aku biasenyer share perihal peribadi aku SELEPAS aku pergi dan melalui sesuatu... contoh nak bawak ank g The Mines... biasanya aku citer lps dah balik dari The Mines... bkn sblm... haaa.. gitew.. hehehe... juz sharing...

    BalasPadam
  3. ya...akak setuju bukan semua perlu kita kongsikan ... setakat cite pasal makanan, percutian ( selepas ) dan aktiviti2 biasa ... ok lagi :-)

    BalasPadam
  4. nasihat yg bagus utk sesama blogger thanks abg ben :-)

    BalasPadam
  5. Btl tu pe yg abg ben gtau. Tapi kalau psl post makanan xpela jgk. Tapi bahaya jika kawan2 yg baca berniat jahat nk wt ssuatu yg xelok kt kita.

    BalasPadam
  6. mmg x semuanya kita boleh kongsikan di laman sosial ada hadnya.. tq abg ben saling mengingatkan..

    BalasPadam
  7. sebab tu saya susah nak kongsi aktiviti harian saya.. saya nak keluar ke.. saya kat luar ke.. saya pergi bercuti ke.. bila kat mana.. semua tu kalau perlu saya share saya akan share selepas saya balik rumah bukan semasa berada kat luar.

    BalasPadam
  8. betul tu..sy pernah diculik pada tahun 2008..dan sy tak nak mimpi ngeri macam tu berulang lagi..

    BalasPadam
  9. betul tu..ati2 la bila guna laman sosial ni...ada benda boleh share..ade benda simpan dalam kepala....betul tak..

    BalasPadam