Mendisiplinkan anak kecil .. peningkah ?

by - Khamis, April 12, 2012

 

Jap lagi nak g sekali lagi JPN pastu ke BPP , Kementerian Kewangan.. Selesai part tu nak ke Alamanda jap .. Nak membeli barang skit .. Semua tu dilakukan seorang diri .. Kalau dulu , kemana mana berdua , skang ni keseorangan laaa .. Harapnya jangan ada ‘kedua’ ye dakk .. hahaha .. Menjeling dah wife .. haha ..

Sejak ada baby ni , kesabaran mmg teruji .. Tapi orang kata ni baru skit .. Nanti dah besar , tengok laaa apa yang dia buat kat rumah .. Masa tu , baru tau camana kesabaran tu teruji ..

image

Mereka yang dah bergelar ibu dan bapa ni pasti tau camana tapi biasanya si ibu laa yang lebih terasa ‘kegeraman ‘ tu berbanding si ayah sbb ayah biasanya terus jegil bijik mata atau ‘mengaum’ berbanding ibu yang lebih banyak berleter ..

Pening kan ? Lebih lagi anak lelaki yang kreatif. Abis laaa dinding rumah , peralatan rumah , perabot atau apa saja yang mereka boleh capai , dijadikan ekperimentasinya .. Nak marah ? Tak boleh punya kerana masa ni mereka masih dalam proses belajar  ..

Namun begitu , ibu bapa perlu tau cara untuk mendisplinkan anak dari sekarang agar tidak ‘naik lemak’  nanti .. Ada dua contoh yang sering aku lihat .. Adik aku sendiri dengan anak-anaknya dan adik ipar aku dengan anaknya .. Dua cara yg amat berbeza .. Yang sorang lembut dan sorang lagi agak keras .. Yang mana akan aku gunakan pada anak aku nanti  ..

Apa yang aku tau .. Kekerasan atau ketegasan pada anak kecil membuatkan pembesaran akal atau minda mereka terbantut .. Mereka ‘takut’ untuk mencuba sesuatu lantas lebih rela duduk diam dari dimarahi nanti .. Tapi aku pasti  ibu bapa tau apa yg mereka lakukan dan dalam pada masa yang sama , banykkan lagi bacaan agar tidak tersilap ‘mengajar’ .. kan ?

Aku tak tau lagi camana ragam anak aku .. Harapnya tak perlulah aku sampai jadi hulk nanti .. Sebenarnya , aku tau aku lemah dengan budak .. Tak sampai hati nak marah apatah lagi nak naik tangan kecuali atas niat mendidik dan mendisiplinkannya. Aku rasa semua ibu bapa begitu kecuali yg berhati binatang !

Aku sendiri dalam proses pembelajaran. Rakan rakan pembaca sering meninggalkan tips untuk aku dan wife gunakan mana yang ok .. Terima kasih yer ..

OK .. aku gerak dulu .. jumpa lagi nanti kat Alamanda ..  Hek hek .. Larikkkkk .. Mesti rindu kat Qhaliff nanti.. huhu.. Ibu dia ? Aku pantang okeh !

You May Also Like

13 comments

  1. bro keje kat tourism presint 5 kan? ke kpt?huhu.
    pada saya..paling mencabar jd ibu n ayah ni masa anak umur dari lahir sampai ke 3 tahun..sb dorg x reti lagi...x faham sgt...pas 4 tahun ke atas...dorg dah cerdik dan senang diuruskan...hehe

    BalasPadam
  2. hahaha bahaya betul kalau ada 'kedua' .. asah parang la wife hehehe

    BalasPadam
  3. kekerasan & ketegasan ada level die. pastu, kalau nak marah, jangan terus2 lontar kat anak tanpa sebab. kenalah la pandai bagi penjelasan yg senang difahami.

    beza ngan anak perempuan, anak lelaki ni keras kepala sikit, so takleh pakai gak cara lembut tu dalam satu2 masa. :)

    BalasPadam
  4. pantang 100 hari ok .... jgn nk gatal abis pantang awal ye en ben ....

    marah wajib mrh tp berpada2....
    anak laki ngan pompuan sama je ... sape ckp anak laki lg aktif ...no no ... sama je ... bergantung pd budak tu jugak sebanarnya ,,, my boy ngan my girl mmg berbeza....

    BalasPadam
  5. mendidik anak biar seiring zaman dan perangainya...kalo budak tu baik takkan tetiba makbapak nak naik hantu...kecuali makbapaknya memang hantu...tapi kalo budak tu nakal...depends gak pada situasi....contoh kalo melawan atau tak hormat org tua...kalo anak saya memang dah makan pelempanglah jawabnya...biasanya saya kalo dah bebel atau ada yg dah makan rotan...ambik masa 10minit....biarkan...pastu panggil sianak dekat...pujuk dan terangkan sebab musyabab kenapa kita marah dan pukul...waktu tu hatinya akan lembut dan nasihat senang nak masuk dalam kepala dia...peluk dan cium dia dengan penuh kasih....jangan biarkan anak merajuk dan sedih lama2...itu yg selalunya buat anak makan dalam dan jadi mudharat pada hati dan jiwanya....saya biasanya marah kalo yg melibatkan akhlak...conteng menconteng itu memang kreativitiseorang budakkecil...saya sendiri pernah diconteng dengan anak sewaktu tengah syok2 tidur....tak marah langsung cuma geli hati...nasib baik nagn pen...kalo dengan marker pen....

    BalasPadam
  6. wahh lepas ni post sume psl anak je la bro ben... hehehe...

    BalasPadam
  7. Insya Allah, pakcik mat akan doakan Muhmmad Qhaliff Iman membesar jadi anak yang baik, soleh dan dengar cakap ibu dan ayah....kalau nak nakal pun sekurang2nya, curah milo atas ultrabook, OK...

    BalasPadam
  8. Kids are so precious and they are the sole meaning in our life. Enjoy the fatherhood, of course with lots of patience! Hehe...memang kesabaran betul2 teruji. But that helps to improve ourselves to be more loving and to understand our kids.

    Have a nice day!

    BalasPadam
  9. kannnnnnnn....bukan senang nak jadi ibu bapa yg gemilang dan terbilang ni...senang citer kite ikut kesesuaian lah ye..ada masa kena tegas dan berkeras dan ada masa kena berlembut untuk menasihat...
    yang penting pelukan dan pujian pada anak2 kena buat selalu...jarang org buat bila anak dah besar itu yg silap tu...gud luck en ben!!!
    pantang dengan isteri eh..alalalala sekejap je tuh...ekekeke

    BalasPadam
  10. saya kadang-kadang nak jadi raksasa gorgom jugak kalo tengok peel anak.

    Tapi dia pandai bodek, bila kita marah je dia terus menangis dan peluk sambil cium pipi. Tak ke cair jadinya.

    BalasPadam
  11. HAHAHA..aku suka bab "menjeling dah wife tu"hahaha..

    mmg bila ada anak ni kesabaran sll teruji,kenanya dapat anak yang proaktif..sabar je la..

    banyakkan berdoa dan tunjuk kan contoh yang baik :) kerana ibu bapa adalah idola anak2 yang mencorakkan kehidupan mereka :)


    doakan semoga ben dan isteri menjadi perents yang terbaik :) amin ~

    saya pun masih dalam proses pembelajaran :)

    beli barang jangan lama2 kang bini risau lak..ben nyimpang..hahaha.

    ingat Qhaliff tu.kekeke.(wakil cik la ye)ahaks

    BalasPadam
  12. anak lelaki ke perempuan ke sama je..
    Yg penting ibubapa mendidik berlandaskan keislaman.

    Sembahyang jemaah penting terutama subuh dan Maghrib kalau blh semua waktu..

    Tapi ibubapa hari ini hanya suruh sembahyang tapi dia tak tahu anak lakukan ke dak..

    Berlembut sangat pun tak blh nanti jadi merempit..pukul 12,00 mlm pun mak ayah tak cari..

    Biar besederhana, yg penting ajar anak cium tangan kita sebelum keluar ke mana2..Jangan beri kemewahan pada anak2 nanti tak tahu susah..

    Tak pandai pun menasihati sebab ketiga-tiga anak akak OKU lagilah nak ajar ke toilet pun bertahun-tahun.Lagilah kena sabar..17 tahun masih terlepas lagi! Entahlah ye..

    Setakat anak conteng dinding,pecahkan cermin almari besar kuman je tu..

    BalasPadam
  13. 5 tahun pertama tu sgt2 penting ben.ikut kata rsaulAllah didiklah anak mengikut zamannya..lembut tapi keras.. keras tapi lembut...camne tu?..haha...insyaAllah boleh! akak ada 4 orang anak lelaki..alhamdulillah kesemuanya sudah dewasa dan alhamdulillah buat masa ini semuanya mendengar kata..Apa yg pasti si ayah selalu memantau anak2 dan sesekali jangan lupa selalu peluk cium anak2 ini sehingga mereka dewasa...

    BalasPadam