Masih relevankah SEGMEN atau GIVEAWAY di blog ?

by - Rabu, Disember 05, 2012

 

SEGMEN .. Satu kenangan terindah buat aku kerana aku berjaya mengenali ramai blogger dalam dan luar negara ! Alhamdulillah , ada antara mereka dah jadi sahabat aku .. Sapa kata SEGMEN ni semata mata nak kejar trafik ? Segalanya terletak atas niat ..

Sejak Qhaliff hadir dalam hidup aku , SEGMEN terhenti seketika. Amat sukar untuk aku buat segmen kerana kesuntukan waktu .. Yelah , dengan usia dia yang terlalu mentah tu.. pastinya menagih masa aku untuk perhatikan dia 24 jam walaupun waktu tidur dia .. Bukan apa , nanti penyek kena hempap dek aku ni .. hehe .. Buas woo dia tidur .. Aku tak tidur buas.. Cute je aku tidur .. Ala ala rabbit gitu ..

Walaupun aku tak buat segmen , ada blogger yang masih meneruskan tradisi tu dengan cara tersendiri .. Baguslah kan  .. Cuma ada yang dapat sambutan dan ada yang tidak langsung .. Apakah puncanya ?

Begitu juga dengan GIVEAWAY .. Hanya blog blog berpengaruh saja mampu buat GIVEAWAY .. Bagaimana pula dengan blog yang tidak berpengaruh ? Apakah rahsianya ?

Jawapan kepada kedua dua aktiviti blogger tu ialah POPULARITI .. Untuk buat kedua aktiviti ini , blogger harus punya populariti .. Populariti ni bukanlah macam artis popular tu haa ..

Cara untuk mendapatkan POPULARITI ni ada banyak .. Cara yang aku gunakan ialah dengan bekerjasama dengan blogger blogger lain .. Dari situ , masing masing akan dapat keuntungan seterusnya blogger yang terlibat sama , akan dapat juga sekiranya bijak mengambil peluang !

Bila bekerjasama , tak semestinya perlukan blogger yang popular atau top saja .. Mulakan dari kecilan .. Usaha perlu gigih . Aku sendiri pon bagai nak gila masa mula mula dulu.. 4-5 pagi siapkan segalanya ..

Memang penat .. Tapi jika ingin berjaya . perlu ada usaha .. Dan paling penting ialah , cari identiti sendiri .. Dan untuk GIVEAWAY , anda perlu ada pengaruh yang kuat untuk lakukannya .. Mulakan dari bawah .. Jika ingin berjaya dikenali laa .. Niat perlu betul ..

Jawapannya , masih relevan jika bijak dan kreatif !

SEKADAR PENDAPAT ..

You May Also Like

15 comments

  1. Dulu masa baru penubuhan blog, dengan GA lah mula kenal dengan ramai blogger, dan sekarang GA di blog dah tak semeriah dulu...

    BalasPadam
  2. saya pun baru nak belajar buat GA

    BalasPadam
  3. dpt lagi tips yg berguna drpd uncle .. Terima kasih :)

    BalasPadam
  4. Saya pun ada rasa berpendapat macam tu jugak...ada jugak terpikir releven pasal segmen dan giveaway ni...

    BalasPadam
  5. Setuju tu.GA nie memang patut diteruskan oleh blogger2 sbb dari situlah kite dpt mengenali blogger2 lain disamping menaikkan trafic dan juga follower kite..yeeee..hehe

    BalasPadam
  6. setuju ngn bro ben, teringin jgak nk try wt giveaway.. cuma cari masa sesuai n mana2 blogger yang sudi jadi partner heheh. kalau bro pn leh gak heheh. tu pon kalu sudi, ngeeeeeee

    BalasPadam
  7. betul.. nk buat apapun kt blog kena ada populariti.. tak di nafikan populariti juga ptg dlm berblog. tp nk kejar populariti biar kena pd tempatnya.. jgn nk popular main redah x pandang AES dah..

    BalasPadam
  8. Setuju, nak2 lagi bab niat tu.. thanks 4 sharing :)

    BalasPadam
  9. abang ben nak tahu? saya sangat rindukan saat-saat bersegmen dulu-dulu. kat situ la saya kenal ramai sahabat2 blogger yang kekal sampai sekarang. saya kenal abang ben pun sebab segmen, saya kenal pcm pun sebab segmen, saya kenal kak shida, ujang, naz, qaseh, ina, abg ady, sume dari segmen. alhamdulillah.

    bila tengok blogger-blogger baru buat segmen, mesti terkenang zaman-zaman gila bersegmen dulu. mungkin orang kata takde faedah, buang masa dan banyak lagi kutukan lain kat blogger-blogger yang join, tapi apa yang saya rasa masa tu, puas. tambah-tambah lagi bila da start buat segmen sendiri, merasa juga apa yang abang ben rasa bila kalut update segmen. hehe.

    terima kasih abang ben dan semua kawan-kawan blogger segmen. saya rindu semua.

    BalasPadam
  10. usaha tangga kejayaan :) eh? hahha

    BalasPadam
  11. mungkin relevan...mungkin tidak lagi...

    BalasPadam
  12. So, Uncle Ben, mula dari bawah ye. mmmm bawahh....

    BalasPadam