Itukah aku ?

by - Sabtu, Oktober 01, 2011

 

Dalam kereta sewaktu ke rumah orang tua aku  tadi  , ada dua situasi yang membuatkan aku terfikir mengenai masa depan .

Seorang lelaki tua berbangsa cina , yang sudah sangat tua ..masih lagi bekerja keras untuk mencari rezeki ..  Dan di kiri aku , ada sebuah kereta yang dipandu oleh seorang lelaki tua cina , bersendirian.

Hurm... Bagaimanakah aku nanti ? Sekarang , aku bergelak ketawa bersama rakan-rakan. Duit ada .. Kuat .. Muda.. Tapi lagi 30 tahun , jika umur aku panjang ? Jika tidak panjang , apakah nasib aku di dalam kubur kelak ?

Pernah korang terfikir ? Hari ni kacak atau cun ? Tersengih tengok cermin ... Cantik jelita .. Kacak segak .. Rasa megah dalam diri .. Tapi untuk apa semua itu ? Pujian semata yang cuma ibarat angin lalu ?

Bayangkan setiap kali pujian tu membuatkan dosa kita bertambah ? Dengan bangga kita letak gambar ke internet lalu ditatap oleh ramai orang. Bayangkan jika aurat kita terdedah .. Macam jarum saat dosa kita bergerak ..

Perhatikan lima batang jari kita bermula dari jari kelingking dan ibu jari.. Itulah kehidupan kita. Bermula dari kecil dan diakhiri dengan kecil.. Bayangkan kehidupan kita. Muda , comel kemudian remaja , dewasa dan tua .. Sedarkah kita ?

 

Kita sedar sekejap jer.. Tak caya ? Tengok jap lagi ... Pengajaran dari Allah senantiasa diberi pada kita. Cuma kita je tak nak buka mana dan menilainya. Apa yang kita tunggu ialah , mimpi yang kononnya satu hidayah dari Allah atau tunggu satu insiden yang membuatkan kita tersedar rupanya kita cuma berlakon di atas satu pentas yang mana akan tunggu masa pengarah berkata , 'CUT' dan ketika itu segala lakonan terhenti .. Apakah akan jadi pada kita ? Menunggu masa untuk dibangkitkan dan dihimpunkan di padang masyhar..

 

Cuba ingat kembali ... semalam.. Bukankah ianya cuma sesaat yang berlalu cuma ? Apakah akan ada esok bagi kita ? Apakah kita sudah bertaubat ?

 

Kubur tak menanti tua .. Usia tak menanti masa .. Mati itu pasti . Antara syurga atau neraka , kita di sana . Kita cuma hambaNya dan tugas kita adalah menghambakan diri padaNya.

You May Also Like

9 comments

  1. terima kasih abg ben sebab sudi letak blog Afif dalam bloglist..

    BalasPadam
  2. beramallah seperti kita nak mati esok hari...

    BalasPadam
  3. eh..betullah ..menarik tentang fakta jari2 tgn kita tu...

    BalasPadam
  4. =(
    sungguh insaf
    tamo mati dlm kekecewaan dgn dunia

    BalasPadam
  5. Keinsafan kadang tertutup dek keegoan. Kesedaran kadang datang sendiri, kadang bila terhantuk, moga kita semua di beri hidayah sebelum di jemput, amin

    BalasPadam
  6. sedangkan dalam masa sejam pun kita x tau masih bernyawa tak kita ni.

    thx utk peringatan ni

    BalasPadam