Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 21 Disember 2011

Replika baju Nabi Adam a.s .

 

 

image

Ia dibuat di Jeddah, Arab Saudi dan memakan masa selama 18 hari untuk menjahitnya. Panjang 29 meter dan lebar 9 meter.


Sabda Rasullulah SAW:


“ALLAH menciptakan Adam dengan tinggi enam puluh hasta. Kemudian setelah Adam, makhluk itu semakin berkurang tingginya seperti sekarang ini“
(HR.Bukhari),

Hadis ini juga terdapat dalam riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad.
Berdasarkan hadis di atas, maka benarlah ketinggian Nabi Adam a.s adalah 60 hasta. 1 hasta = 45.72 cm. Jadi, tinggi Nabi Adam adalah kira-kira 27.432 meter. Hampir mencapai 30 meter.

Wallahu’alam.

 

Info dari FACEBOOK

22 komen :

Genius n Gorgeous berkata... [Reply to comment]

Wow tingginya. Tapi kenapa semakin lama manusia semakin kecil

Yasmin Aris ♥ berkata... [Reply to comment]

uishhh .. tinggi kann :o

Auji Izra Sygku Dyla berkata... [Reply to comment]

Subhanallah Maha Suci Allah~~

Lady Milo berkata... [Reply to comment]

mesti boleh cabut pokok macam cabut rumput je kan...?

deen azmee berkata... [Reply to comment]

SUBHANALLAH.. pernah bace gak pasal ketinggian nabi Adam A.S. ni.. kalau tak silap buku kisah sirah nabi-nabi kot.. awan boleh lalu celah kening.. mmg tinggi la manusia pertama ciptaan Allah S.W.T. ni..

nidapink90 berkata... [Reply to comment]

insaf sekejap

Pembawa_Wacana berkata... [Reply to comment]

semoga bermanfaat.....:)

Cik Bhulat berkata... [Reply to comment]

ustazah cakap zaman nabi dulu semua nya besar..zaman ke zaman ia menjadi kecik, sebab nya adanya kimia dalam makanan.so, pertumbuhan terbantut.

NURUL NADIAH MAMAT berkata... [Reply to comment]

Allah Huakbar.......first time tengok replika nie....makaseh abang ben atas perkongsian.......Barakallah..

Mish Apple berkata... [Reply to comment]

dapat jugak tengak baju nabi Adam.

Abhamz berkata... [Reply to comment]

salam, semoga menimbulkan pengikhtibaran buat kita umat akhir zaman ni...

akubest501 berkata... [Reply to comment]

tq bro ben atas informasi...

Areliff berkata... [Reply to comment]

orang dulu2 sememangnya tinggi2..

Nizam Ijam berkata... [Reply to comment]

mak ai...beso kemain..

Ca Cik Duyung berkata... [Reply to comment]

subhanallah~ tingginya nabi adam..

DayahSaleh berkata... [Reply to comment]

subhanallah..

Zarul Helmy -Faz- berkata... [Reply to comment]

@Genius n Gorgeous

knp manusia semakin kecil..
semakin kiamat... dan manusia akan mudah untuk diterbangkan angin pada tiupan sangkakala..
masya'Allah

deelaffielya berkata... [Reply to comment]

abg ben nak copy bleh.. :(

syu berkata... [Reply to comment]

kalau lah ketinggian nabi adam tu macam gitu, tak hairan la kalau ada haiwan sebesar dinasour...err..he3..

Sebab tengok replika baju tu pon dah cukup besar dah tu...

AdiaLuze berkata... [Reply to comment]

Salam En.Ben...

Subhanallah ... Besar rupanya asal keturunan manusia ni kan .. Kalau la macam tu, maknanya dinosour tu kalau kat zaman Nabi Adam a.s, cuma besar cam lembu, kambing dan gajah la kaaannn .. Hehehee

Cinta Hazel berkata... [Reply to comment]

sy rase nie bkn baju nabi adam tp baju yang di buat mengikut anggaran tinggi nabi adam...kalo saya salah tolong betolkn k..:)

alam maya berkata... [Reply to comment]

baju tu hanya gmbran saiz sebenar nabi adam..
bukannya btl.. just nk gtau... ketinggian 60 hasta yg d terangkn dlm al-quran

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI