Replika baju Nabi Adam a.s .

 

 

image

Ia dibuat di Jeddah, Arab Saudi dan memakan masa selama 18 hari untuk menjahitnya. Panjang 29 meter dan lebar 9 meter.


Sabda Rasullulah SAW:


“ALLAH menciptakan Adam dengan tinggi enam puluh hasta. Kemudian setelah Adam, makhluk itu semakin berkurang tingginya seperti sekarang ini“
(HR.Bukhari),

Hadis ini juga terdapat dalam riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad.
Berdasarkan hadis di atas, maka benarlah ketinggian Nabi Adam a.s adalah 60 hasta. 1 hasta = 45.72 cm. Jadi, tinggi Nabi Adam adalah kira-kira 27.432 meter. Hampir mencapai 30 meter.

Wallahu’alam.

 

Info dari FACEBOOK

22 ulasan:

  1. Wow tingginya. Tapi kenapa semakin lama manusia semakin kecil

    BalasPadam
  2. mesti boleh cabut pokok macam cabut rumput je kan...?

    BalasPadam
  3. SUBHANALLAH.. pernah bace gak pasal ketinggian nabi Adam A.S. ni.. kalau tak silap buku kisah sirah nabi-nabi kot.. awan boleh lalu celah kening.. mmg tinggi la manusia pertama ciptaan Allah S.W.T. ni..

    BalasPadam
  4. ustazah cakap zaman nabi dulu semua nya besar..zaman ke zaman ia menjadi kecik, sebab nya adanya kimia dalam makanan.so, pertumbuhan terbantut.

    BalasPadam
  5. Allah Huakbar.......first time tengok replika nie....makaseh abang ben atas perkongsian.......Barakallah..

    BalasPadam
  6. dapat jugak tengak baju nabi Adam.

    BalasPadam
  7. salam, semoga menimbulkan pengikhtibaran buat kita umat akhir zaman ni...

    BalasPadam
  8. orang dulu2 sememangnya tinggi2..

    BalasPadam
  9. subhanallah~ tingginya nabi adam..

    BalasPadam
  10. @Genius n Gorgeous

    knp manusia semakin kecil..
    semakin kiamat... dan manusia akan mudah untuk diterbangkan angin pada tiupan sangkakala..
    masya'Allah

    BalasPadam
  11. kalau lah ketinggian nabi adam tu macam gitu, tak hairan la kalau ada haiwan sebesar dinasour...err..he3..

    Sebab tengok replika baju tu pon dah cukup besar dah tu...

    BalasPadam
  12. Salam En.Ben...

    Subhanallah ... Besar rupanya asal keturunan manusia ni kan .. Kalau la macam tu, maknanya dinosour tu kalau kat zaman Nabi Adam a.s, cuma besar cam lembu, kambing dan gajah la kaaannn .. Hehehee

    BalasPadam
  13. sy rase nie bkn baju nabi adam tp baju yang di buat mengikut anggaran tinggi nabi adam...kalo saya salah tolong betolkn k..:)

    BalasPadam
  14. baju tu hanya gmbran saiz sebenar nabi adam..
    bukannya btl.. just nk gtau... ketinggian 60 hasta yg d terangkn dlm al-quran

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009