Pagar makan padi ? Ada ke pagar yg makan padi ? Sapa yang lepaskan batuk kat tangga ? Hantu ? - BEN ASHAARI

Pagar makan padi ? Ada ke pagar yg makan padi ? Sapa yang lepaskan batuk kat tangga ? Hantu ?

 

Akhirnya , persoalan aku terjawab .. Kalau dulu aku tanya kat cikgu , cikgu jawab .. “ Dah buku tulis gitu , ikut je la .. “. Tapi zaman ini , cikgu pon dah susah nak percaya kat buku , kan ? Hahaha ..

HARAPKAN PAGAR , PAGAR MAKAN PADI ! Betul pepatah tu ? Cam pelik je kan ? Haaa.. Aku pelik tapi malas nak tanya banyak. Ikut je la… Kalau salah , bukan sebab aku tak belajar tapi kes lain !

Sama gak dengan MELEPASKAN BATUK DI TANGGA .. Sapa pulak yang lepaskan batuk tu ? Momok ? Iskh .. Biar betul ?? Aku tertanya tapi cam biasa la , mampu tertanya jer ..

Namun segalanya terjawab bila rakan aku yang juga seorang blogger telah membuat satu entri berkaitan dengan kedua-dua pepatah itu .. Ah , lega kepala otak aku .. Hahaha.. Yelah , mana ada pagar boleh makan padi ! Kecuali nama dia Ahmad Pagar atau Siti Pagar !

 

Kalau nak tau sapa yang makan padi tu , maka tengok gambar bawah ni ..

image

Nama burung ini ialah burung PEGAR ! Heheh.. Dan gambar kat bawah ni lak ..

image

Ini namanya BATOK .. Haaa… Boleh bayangkan tak ? Ok ok.. aku tau korang pening .. Pe kata , korang baca sendiri kat blog kawan aku tu.. Klik SINI .. Harap persoalan korang  selama ini terjawab !

image

7 ulasan:

  1. Huhuhu . selame 18 tahun belaja baru tahu skg ouh T-T
    Nak salah kan cekgu ke sape nih ? Hoho

    BalasPadam
  2. wow! penemuan yang sangat bermanfaat! entah2 banyak lagi kan yang salah tafsiran dari jawi ke rumi..ehehe

    BalasPadam
  3. sama dengan entry ni ;
    http://www.dezamancottage.com/2011/12/yang-mana-betul-harapkan-pagar-pagar.html

    ... apa pun pengajaran di situ ... jadikan iktibar kan.. =)

    BalasPadam
  4. heheheee....bagusnya...

    BalasPadam
  5. Hana tau je pegar dan batok nie

    jgn salahkan cikgu ye..

    napa xpersoalkan peribahasa nie kat cikgu :)

    BalasPadam
  6. first lesson dalam tahun 2012 . .
    wahh!!

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.