Hati-hati para pengguna telefon bimbit !

by - Selasa, Disember 25, 2012

 

Heheeh … Tak perasankah anda sedang membawa ‘emas’ ke sana sini ? Jangan ingat telefon anda itu sekadar telefon .. Haaa .. Jangan lupa yang anda dah install macam macam dalam tu.. Bila dah kena curi , secara automatik  semua hak peribadi anda dalam keadaan bahaya !

Dalam Mstar Online hari ni ada artikal pasal ni .. Hurmm .. Dok pk , nak copy paste atau korang je g sana ? Sure korang malas nak klik atau buang bandwith korang je kan ? Hehehe .. Ok , aku copy je la eh ?

Populariti yang semakin meningkat terhadap telefon pintar menjadikan gajet itu sesuatu yang paling dicari.

Walaupun tidak ada sindiket yang mensasarkan khusus kepada telefon pintar, tetapi peningkatan bilangan pengguna telefon itu bermakna lebih banyak peluang bagi penjenayah untuk merampas gajet berkenaan.

Ketua Polis Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, pengguna telefon pintar membuat ia mudah untuk penjenayah tampil di belakang dan merampanya.

"Menjadi kebiasaan bagi orang ramai berjalan dan bercakap di telefon mereka. Dengan ketagihan terhadap aplikasi dan mesej yang memudahkan, peranti ini menghilangkan fokus pengguna, membuat mereka menjadi mangsa kepada penjenayah," katanya, sambil menambah bahawa sesetengah pengguna suka untuk menunjuk-nunjuk telefon mereka di atas meja di kafe sebagai “simbol status”.

Ku berkata, mana-mana telefon sama ada telefon pintar atau tidak, akan menjadi sasaran untuk penjenayah sekiranya ia digunakan tanpa berhati-hati dan berwaspada.

Di New York, rekod polis menunjukkan bahawa lebih daripada 40% daripada semua rompakan kini melibatkan telefon bimbit manakala di Los Angeles, mereka mencakupi lebih daripada satu perempat kecurian bandar.

Polis Malaysia tidak mempunyai statistik mengenai bilangan kecurian yang melibatkan telefon bimbit atau rompakan daripada 22.929 kes jenayah jalanan yang dilaporkan pada tahun lepas.

Jenayah jalanan di Malaysia datang di bawah klasifikasi curi ragut, samun dan samun berkumpulan tanpa senjata api.

Berdasarkan kaji selidik baru-baru ini, pemilikan dan penggunaan telefon pintar dijangka mencapai kemuncaknya paling tinggi di Malaysia tahun depan.

Kajian Nielsen diterbitkan pada Mei menunjukkan bahawa kadar penembusan telefon pintar adalah pada 27% pada suku pertama tahun ini, dengan 36% daripada pengguna telefon bimbit di antara umur 25 dan 34 memiliki telefon pintar.

Ia mendedahkan bahawa 79% pengguna telefon bimbit mungkin menaik taraf alat-alat mereka, merancang untuk membeli telefon pintar.

Salah seorang mangsa, wartawan foto Low Lay phon berkata, dia bergegas dari satu tugasan kepada yang lain dan bercakap di telefon sepanjang Jalan Putra di Kuala Lumpur apabila penunggang motosikal merampas Galaxy Note yang baru digunakan selama empat bulan.

"Saya sedang berjalan di atas pembahagi jalan kira-kira pukul 11 pagi apabila dia menunggang dan merampas telefon bimbit saya.

"Saya menjerit kepadanya tetapi dia terus memecut laju," katanya, mengingatkan kejadian yang berlaku pada Mei lalu.

"Apabila saya memberitahu kawan-kawan saya mengenainya, mengejutkan bahawa lebih ramai bercerita tentang bagaimana telefon mereka telah merampas dalam insiden yang seperti itu," katanya.

Seorang rakan yang sedang bercakap di telefon di dalam keretanya yang diletakkan di tepi jalan dan tingkap keretanya dipecahkan dan telefonnya dirampas manakala seorang lagi dirampas telefon pintar ketika sedang bercakap di dalam kereta di tempat letak kereta.

Low sejak itu tidak lagi bercakap di telefon ketika berjalan di jalanan.

"Malah jika telefon saya berdering apabila saya berjalan, saya hanya akan menelefo panggilan itu kembali apabila saya di tempat yang selamat," katanya. “ – Mstar Online ..

 

Baca dah ? Jadi , hati-hatilah yer ..

You May Also Like

8 comments

  1. Mmg banyak terjadinya jenayah hanya kerana telefon bimbit. sbb telefon pun boleh jadi bergaduh, pukul memukul, membunuh pun ada.. Kes ragut, aduhh.. tak terkata skg ni. Jadi berhati-hati la.
    ~thanks abg ben, ingatan yg baik ni

    BalasPadam
  2. memang kena hati2 lepas ni, takleh nak nunjuk2 dah :D

    BalasPadam
  3. peringatan bersama... terima kasih

    BalasPadam
  4. Peringatan bersama.. tq sharing.. sekurang2nya beringat sblm kena..

    BalasPadam
  5. Bringat sblm kena..2mggu lps hsmate bru kena samun,handbag xplak kn samun fon je dia amik...mcm2

    BalasPadam
  6. betul tu.
    dah banyak dah dengar kes camni.
    in fact, dah lama dah kes camni jadi.
    sbb tu la kena hati2, jgn terlalu leka ngan fon tu.

    http://ninimohd.blogspot.com

    BalasPadam
  7. Kawan ofis pun sanggup curi fon kita masa kita leka. padahal selalu sama2. kawan pun dah lama....

    BalasPadam