Rabu, 18 Januari 2012

3 permintaan wahai jin !

 

Aladdin .. Korang tengok cerita tu kan ? Mesti tau jalan cerita tu camana … Dan kita rasa cam best je kalau jumpa lampu ajaib tu dan boleh diberikan 3 permintaan , apa saja !!

 

image

Sebenarnya , kita yang beragama Islam ni tak boleh nak percaya dengan menda menda ni .. Boleh jatuh syirik .. Yelah , dah seolah cam percaya kat menda gini dan bergantung padanya

Tapi dalam kartun ni ada logiknya yang tersendiri  .. 3 permintaan dan akan ditunaikan .. Biasanya apakah yang akan kita minta ? Tau kan ? Tapi terlupakah kita setiap permintaan kita tu ada buruknya tanpa kita sedari ?

Contoh la kan .. Aku nak kaya !! Kalaulah jin tu bagi harta yang berlambak-lambak depan mata , apakah akan jadi dengan kita ? Harta yang datang tanpa sedikit usaha pun , membuatkan kita jadi manusia yang bagaimana ?

Aku nak cantik ? Aku nak kacak ? Atau aku nak hidup selama-lamanya.. Maka si jin pon tunaikan tanpa banyak bicara .. Tapi kesan buruknya ? Kita tak terfikir pon kan ? Kita nak segalanya nampak sempurna buat kita ..

Tak perasan kan ? Kita tak nak amik tau semua tu .. Yang kita nak tau ‘ perut kita kenyang ‘ bila lapar !

Maka sebab itulah Allah suruh hambaNya berdoa padaNya ! Allah Maha Mengetahui . Kalau DIA tak bagi tu ada sebab.. Digantikan dalam bentuk  yang lain .

“ Ya Allah .. Murahkanlah aku dengan rezeki Mu .. “ . Kita mintak harta .. Allah beri anak . Ada yang mengeluh ! Tapi dalam tak sedar ,itulah harta yang paling bernilai ! Dengan adanya anak , kita kena berusaha dengan lebih gigih ! Kerja keras untuk keluarga .. Bukankah secara tidak langsung akan dapat dua harta nanti ?? .

Kita mintak anak , Allah bagi harta .. Ada yang kecewa harta banyak tapi takde anak . Di zaman moden ni kan ada macam macam cara untuk dapat anak secara halal .. Gunakanlah harta tu ..

Atau takde anak , takde harta .. Camana tu ? Dalam erti kata lain , belum bersedia la tu .. Camana nak ada anak kalau malas ?? Takde harta atau takde kerja , bererti kita malas la kan ? Takkan duduk dan mengeluh . Rezeki apa nak masuk kan ?

Tu contoh je.. Banyak lagi ada kalau kita fikirkan cuma kita terlupa atau tak nak amik tau .. Tu salah kita . Atas dunia ni , segalanya adalah dugaan.

Allah dah jadikan segalanya terlalu sempurna buat kita . Kita cuma perlu tadahkan tangan , berdoa dan seterusnya berusaha. Mengapa perlu mintak pada jin yang mana pasti ada muslihatnya ? Camana tau ? Ko pk diorang suka suka je nak tunaikan permintaan kita ? Jangan lupa sapa jin tu woiii … Takde menda percuma dalam dunia ni yer !

Kembali melihat dan hayati kalimah syahadah yang selalu disebut bila kita solat .. Apakah pengertiannya ..

Jangan putus asa dalam berdoa pada Allah .. Kena tau bagaimana nak berdoa .. Merintih .. Merayu pada PENCIPTA ! Ni kalau merayu kat kekasih , kalau boleh kuarkan jantung tu , confirm kuar tunjuk betapa cintanya pada kekasih kita tu .. Tapi pada ALLAH ? Camana nak merayu merintih ?? Fikirkan bersama .. Kau dan aku ..

ALLAH dah bagi banyak cara dan petunjuk. Gunakan.. Dan berhati-hatilah dengan permintaan kita itu ..

14 komen :

mohd ridwan berkata... [Reply to comment]

Saya nak ibu dan ayah dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki~

Papa PUSS berkata... [Reply to comment]

salam

betul2x.. jadinya jom g makan haha.......

*Miss Backspace* berkata... [Reply to comment]

Tepat sekali !
Tak semua yang kita nak kita akan dapat..
Allah maha mengetahui apa yang terbaek utk kite.. InsyaAllah :)

Tak semestinya yang baik itu baik untuk kita dan tak semestinya yang buruk tu buruk untuk kite :)

Dr Hafiz berkata... [Reply to comment]

Saya sangat setuju dengan Ben ...

AmirahSM berkata... [Reply to comment]

saya nak minta posting jd guru thun dpn dekat ng family!! hahaha

sbnarnya..Allah tu dh tetapkan segalanya utk kita. just accept it =)

mira maisara berkata... [Reply to comment]

kdg2 tu benda cm nie la kite leh leka..so kena sntiasa hati2..sebab tu budak2 nk tengok citer kena de bimbingan ibu bapa :D

susumanis berkata... [Reply to comment]

doa yang sempurna dah diberi dalam al quran...mohon kebahagiaan dunia akhirat dan jauhkan dari api neraka..amin

AMMAR YASIR berkata... [Reply to comment]

Lampu ajaib tak boleh percaya. Huhuhuhuuhu

shat_mashuri berkata... [Reply to comment]

saya nk hati yang tenang tanpa hutang.. :-)

Fay berkata... [Reply to comment]

selagi kita berusaha, selagi tu Allah akan tolong kita.. =)

.........cP~ berkata... [Reply to comment]

Tersentap hati si penganggur ni. Fikir dalam-dalam.

SiS NaD berkata... [Reply to comment]

Salam Abang Ben...

Suka sangat2 dengan entri yang ni... Thanks sebab mengingatkan saya... :)

Pn. Sheila berkata... [Reply to comment]

peringatan yg menusuk kalbu... tk...

Nurul Husna berkata... [Reply to comment]

manusia suka meminta, jarang memberi
bila diberi, masih berasa tidak cukup
bila diuji, barulah mula mencari tuhan

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI