Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 25 Januari 2012

Sememangnya menulis blog amat mudah !

 

Aahh .. Kadang-kadang aku teringin benar nak amik gambar perempuan bertudung dan berpakaian ketat yg sememangnya mengiurkan mana mana lelaki kalau tengok dari belakang .. Tengok depan , mungkin jadi lain ceritanya kan ? Hahaha ..

Macam entri aku Inilah namanya persaingan .. ini tadi ..Sapa sapa boleh meniaga kalau ada modal ! Tapi nak ada modal kan ? Selain modal , apa lagi ? Skills meniaga ? Selok belok ? Ilmu ? Macam macam lagi kan ?

Apakah ingat meniaga ni dengan cara letak barang kemudian menjerit suruh orang datang beli atau letak kerusi dan tunggu orang datang ?

Kalau begitu , maka kejap jelah lingkup perniagaan kita .. Sama gak dengan blog .. Ingat dengan mengkritik sesuka hati tanpa ilmu atau memaki hamun kononnya berhati kering sudah cukup melayakkan diri bergelar blogger ?

Sama gak dengan blog .. Main tulis tanpa memikirkan hati orang yg membacanya sememangnya mengundang bala pada diri sendiri . Untuk apa sebenarnya ? Kepuasan diri ? Laaa .. Kepuasan diri yang menyebabkan dosa terkumpul setiap kali orang membacanya ? Apakah sebenarnya ??

Aku dah 3 tahun berblogging dan pelbagai komen dan karenah aku temui.. Dan sememangnya jawapannya ialah , pengalaman mendewasakan kita dalam dunia blog ini ..

Blog ialah mengenai penulisan kita berdasarkan perasaan kita tapi masih punya batas iaitu agama ! Jangan sesekali langgar batasan tersebut..  Dan kalau tiada batasan itu , rasanya aku sendiri lama dah memaki hamun dalam blog ini dan syukur aku sedar akan hakikat itu ..

Di kiri kanan bahu kita ada malaikat yg mencatatkan setiap perbuatan kita . Maka sebelum menulis entri , fikirkan semula. Apakah ganjaran yang akan aku terima dengan entri ini ? Dosa atau pahala ?

Wallahu a’alam ..

9 komen :

Подтверждаю (fadzli) berkata... [Reply to comment]

as salam..
menulisnya mudah.
menangguhnya susah.

apa2 pun.pengalaman perlu juga berpandukan ilmu. Insya'Allah selamat dunia & akhirat.

lagipun..takkan sampai hujung nyawa, kita nak penuhkan blog kita dengan sesuatu yang tak berfaedah untuk dibaca kan..

yang penting, ada sandaran-Nya yang boleh kita ambil

(^^,)

misz_eyza berkata... [Reply to comment]

setuju dgn apa yg abg ben kata....syukur setakat nie sy menulis entri tak pernah lagi meyinggung perasaan mana2 pihak.

Lady Milo berkata... [Reply to comment]

saya perhatikan entry bang ben, tak de letak gambar mana-mana artis seksi...
dosa kan sebar aurat orang...
saya pun ikut jela otai.. hehe.

Atiqah Wadiah berkata... [Reply to comment]

berfikir sblm b'tindak..begitu jgk b'fikir sblm menulis..x moh lah buat entry yg boleh m'jatuhkan seseorg..x baik..

AmirahSM berkata... [Reply to comment]

dunia pun semakain dkat ng kiamat..aduh,..mkain takot..
bykan bdakwah..tp blog abg ben 10 mmg bgus kdng mnyedarkan rmai org. kdng2 sy pon sentap gak

encik realiti berkata... [Reply to comment]

tujuan saya tulis blog nah suh org hepi..bile diorang hepi sy pon hepi

miezah berkata... [Reply to comment]

stiap perkataan jugak ad batas nya .. :D

mas saari berkata... [Reply to comment]

sebab itulah lebih baik kita menulis entri yang lahir dari idea kita sendiri daripada entri mengenai gosip2 artis ke... nanti tak pasal2 kita sama2 menyebarkan fitnah!

waniemardhiyahna berkata... [Reply to comment]

Semoga setiap entri yg kita tulis dpt memberikan manfaat kpd org lain di samping mnjdi saham kebaikan utk kita di akhirat nanti.

So,fikir2 sblm menulis lbh baik drp berfikir krn menyesal atas apa yg ditulis.

Related Posts with Thumbnails

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI