Baru jadi blogger dah berlagak ?

by - Khamis, Oktober 04, 2012

 

Blog ? Yang aku tau batu block la.. Amenda blog tu ? Setelah diceritakan kelebihan blog ni , barulah dengar ‘aaaaa’ .. Malangnya yang menarik perhatian dia ialah DUIT saja .. Part lain tak berminat .. heheh ..

Seterusnya , mulalah tanya camana nak jadi blogger sedangkan apa itu blogger dan tujuan berblog pun tak diambil entah kecuali bab pendapatan bulanan ..

Yer , mmg sedih dapat kawan gitu. Bila berbicara, mereka yang kurang berpengetahuan mengenai dunia maya ni , mulalah perli kawan kawan yang aktif berblog . Malah ada kawan siap perli kawan dengan mengatanya ‘tin kosong’ .. Hehehe .. Kelakar kan ? Tin kosong inilah yang bersuara dan suaranya ‘dibaca’ secara senyap oleh pihak tertentu .

Tu belum lagi bila kita ‘meletup’ hingga keluar akhbar atau tv . Bila dapat tau , soalan pertama ialah ,

“ Bila nak open table ? Blogger kan masyukkkk .. “.

Sedangkan dari mula kita merangkak hinggalah kita berlari , siapa pun tak amik endah ..

Benda benda begini mmg meyedihkan terutama ianya datang dari rakan sendiri yang sebangsa dan seagama sedangkan rakan rakan lain yang tidak langsung mengenali kita ini , memberi sokongan tanpa berbelah bagi .

Sedih ? Pada mulanya mmg terasa begitu . Tapi lama kelamaan , kita tau sememangnya ada manusia ini menyedihkan sikapnya. Membantu tidak langsung, malah menjatuhkan lagi ada ..

Seperkara yang aku belajar sejak aku berblogging ini , aku perolehi pendapatan dari apa yang aku teringin nak sangat buat sejak dari bangku sekolah lagi iaitu dengan menulis dan bercerita .. Aku bukan bangga tapi aku rasa berbaloi sekali .. Disamping itu aku dapat membuat amal jariah dan punya ramai kawan kawan yang jauh educated dan berpandangan jauh serta berfikiran terbuka. Satu-satunya yang aku seronok sekali..

Apakah aku bangga aku jadi blogger ? Tidak pun .. Tapi aku bangga kerana aku sendiri bos , dan aku sendiri kuli … Alhamdulillah dan terima kasih pada rakan rakan yang menyokong serta mengetahui keperitan yang aku lalui ini ..

Sapa kata jadi blogger senang ? Taip dan post ? Hehehe ..

You May Also Like

24 comments

  1. betul tuh abg Ben, ramai jer yang berpendapat negatif, ramai ingat menulis blog sekadar menulis..masih belum terdedah dengan tujuan dan kepentingan sebenar berblog itu

    BalasPadam
  2. setuju.

    kalau hanya menulis macam ayu nie.. rasanya niat untuk biasa2..

    ilmu dapat, kawan pun dapat.. best!

    BalasPadam
  3. Susah nak cari kawan yg sama-sama menangis dengan kita. Kita nak berblog kena ikhlas.

    BalasPadam
  4. Susah nak cari kawan yg sama-sama menangis dengan kita. Kita nak berblog kena ikhlas.

    BalasPadam
  5. Mungkin ada segelintir.
    Dah berblogging, buat buku pula.
    Semua tu bakat dan rezeki.
    Tapi tak perlu la terlalu "tetap pendirian" sampai kadang2 nampak bodoh dan sombong.

    Dgn adanya golongan begini...susahla bloggers yg betul2 ikhlas direspect oleh masyarakat sekeliling.

    Ada juga yang beri maklumat salah dan bantai asal glamer sehingga bila org luar tanya, "hah? dpt dr blogger? lupakan. tipu tu."

    Payah. Memang payah bila ada nila yg setitik.

    Itu pandangan saya. Blogger juga:)

    BalasPadam
  6. ade pla org mcm nie jg.. bru nk mla berblog, dah kutuk org pla ye.. pelik2

    BalasPadam
  7. utk berjaya kita hadap 2 jenis manusia ni, yg positif ngan negatif. Yg positif ada ilmu ttg apa yg kita buat dan kita anggap mrk sbg sokongan untuk kita, yg negatif pula x de ilmu ttg tu dan kita anggap diorg pula sbg cabaran utk kita terus berjaya..

    BalasPadam
  8. saya sekadar nak berblog.. nk dapat duit tu kemudian kira.iklan sekadar nak meriahkan blog je..bole kira camtu x? sb akaun sy tak pernah bergerak.hahaha.

    BalasPadam
  9. berblog sekadar catatan untuk dikongsi bersama

    BalasPadam
  10. Siapa kata jadi blogger ni senang? Mana ada senang. Susah woo. Tak ada idea takde entry satu hari. hihi.

    BalasPadam
  11. camane nak jana pendapatan dengan blog? masih x dpt catchup la... mohon ajarin

    http://mashimulamerapu.blogspot.com/

    BalasPadam
  12. yer la kan... kadang2 nisha terkilan dengan kawan2 yang tau nisha tulis blog then kata nisha nak promote diri sendiri.. ade tu siap perli kata.." baik record rutin harian masuk kat youtube.." huurmmm sbb tu juga buat nisha slow nak tulis blog..

    BalasPadam
  13. berblog sekadar terapi minda je.. tu bagi aku la bro.
    hehe

    BalasPadam
  14. sy pun baru berjinak² ngan blog ..tp tak berlagak..sekadar suka² je...nak gak raih pendapatan melalui blog ni..tp tak tahu camne jadi biar la dulu..

    BalasPadam
  15. betul tu.. kalau sekadar nak dapat untung jer lupakan la.. kena ikhlas la kan.. (^_^) bukan hanya sekadar nak kaut untung jer

    BalasPadam
  16. Tin kosong tu la orang panggil kt opis... kalau terkenal tak pe juga, ni tak... Saya yang baru lagi ni pon kena perli bagai.. huhuhu

    BalasPadam
  17. blog sebagai medium untuk lontarkan pendapat yang terbuku lama dalam diri. :D

    BalasPadam
  18. Insya Allah satu hari nanti kalau saya mula nak jadi blogger ni boleh la mintak tolong dari en ben ye. mintak dijauhkan sifat2 negatif ni.

    BalasPadam
  19. assalam, setuju dengan Ben....ada blog baru rasa jadi bos....tapi bos yg tatak sombong punya.

    BalasPadam
  20. dorg yg xbblog, xtau rasanya bile ade blog..betapa rasa seronoknya berkongsi ttg sesuatu kpd org lain...blog bkn smata2 sbb duit...sbb nk pemes...tp lbih dr tu..iaitu kepuasan....

    BalasPadam
  21. setuju..bukan nak kipas atau ampu tp ak sendiri pn pernah berdean perkara mcm tu..
    that's why smpi skang seboleh2nya ak cuba private kn blog picisan aku dr teman2 sekeliling..
    sbb ramai yg xmemahami sebab kita ber'blog'.

    p/s:penggunaan istilah aku dgn izin yg arif!!hehe

    BalasPadam
  22. setiap kali mampir ke sini saya selalu ingat bahwa yang punya blog ini adalah seorang ayah yang penyayang, seorang suami yang baik, dan seorang lelaki yang tak bisa menahan keinginan makannya yang cukup tinggi. saya dulu pernah lihat perut anda yang berkotak-kotak, bagaimana dengan sekarang?

    BalasPadam
  23. Pelbagai dugaan sebagai blogger ni. Bukan semua orang pandai berblog. Dulu saya teringin juga nak ada blog sendri tp x pandai nak tarik pembaca. Lambat laun i realize saya lebih suka blog hopping and baca entries orang lain. ^^

    BalasPadam
  24. Tak pernah niat nak berlagak pon! Alahaiii dunia blogger kecik aje, pimai pimai tangtu jugak! :)

    BalasPadam