Bahaya stress ni !

by - Selasa, Jun 11, 2024

Aku nak hidup tenang. Malas nak stress kan kepala otak dengan duniawi ni. Takkan terkejar punya. Cukuplah apa yang ada untuk aku dan keluarga. Makan apa yang ada. Pakai apa yang ada. Tak perlu beria nak ikut trend atau teknologi masa kini. Melainkan ianya satu keperluan yang digunakan seharian. 

Pernah satu ketika.. aku terkejar kejar dunia. Tidur jadi lambat. Kepala dok pikir camana nak tambah lagi pendapatan harian , mingguan dan juga bulanan. Tapi yang aku perasan , semakin aku mengejar , banyak pulak yang tercicir. 

Argh... cukuplah ! Bukan saja tercicir malah aku sendiri jadi tak sihat. Anak anak pun turut sama begitu. Aku perlu ubah. Mereka perlu ubah. Bukan apa.. bila kita hidup dalam stress ni, banyak keburukan yang datang. 

Nah... kita tengok sekarang ni  ramai mudah diserang sakit jantung. Stress ! Cuba tengok muka masing masing. Ketat jer ! Bangun je tidur.. kepala dah pikir duit. Duit , duit dan duit. Cari duit bukan untuk makan minum tapi nak hidup selesa ! Kehidupan selesa camana yang kita nak sebenarnya ? Akhirnya.. kita berhutang ! Beli itu ini.. berhutang. Kena la bekerja untuk membayar hutang. Padahal benda benda yang dibeli tu , tak penting pun. Sendiri cari pasal. 

Aku... sering tertanya kenapa payah sangat nak turunkan berat badan. Payah sangat nak hilangkan lemak lemak di bahagian tertentu. Penjagaan makanan dah. Senaman dah. Hari hari ! Tapi masih gagal nak hilangkan lemak di perut. Berat badan dapat diturunkan. 

Rupa-rupanya, aku stress! Stress dengan pelbagai benda bodoh ! Benda yang tak sepatutnya aku fikirkan.. benda yang tak sepatutnya aku layan , aku gi layan. Aku gi semakkan semua benda benda ni dalam kepala aku. Bukanlah tak penting.. tapi sepatutnya aku kena lebih cool dalam menyelesaikan masalah masalah remeh ni. Jangan biarkan lama dalam kepala. 




Bila berjaya atasi masalah kortisol ni , inshaAllah.. lemak lemak perut pun akan mudah dibakar. Sistem dalam badan berjalan dengan baik. Yer... mental kita ni penting. Jika dia jem , segalanya akan kucar kacir. Takkan nak bedal ubat doktor kot ? Berharap pada ubat doktor , satu kesilapan. Kena ubah.. 

Dekatkan diri pada Allah. Berserah pada dia. Tawakal. Berdoa... Jangan risau... rezeki kita dariNya. Percaya.. beriman  ! 

Jaga kesihatan.. 

You May Also Like

1 comments