10 ribu langkah sehari , boleh hilangkan lemak perut ?

by - Jumaat, Jun 14, 2024

Aku tahu.. ramai stress dengan lemak di bahagian perut dan juga pinggang. Diet dah , bersenam dah tapi apasal payah nak hilang ? Ada yang berjaya tapi ramai yang gagal membuatkan mereka putus asa dan kembali ke aktiviti lama... memburu makanan viral ! Hahahah.. kan ? 

Aku antara mereka yang dah bertahun cuba hilangkan lemak dibahagian perut dan pinggang ni.  Tak tau di mana silap aku. Aku bukanlah pemburu makanan viral. Bersenam hari hari dah. Tapi apasal masih gagal hilangkan lemak lemak degil tu ? 

Selepas dapat infomasi pasal visceral fat ni , aku tahu apa yang aku kena buat. Pertama sekali ialah kawal emosi aku. Kedua, tidur awal dan bangun awal. Ketiga , aku kena kurangkan pengambilan buah buahan ! Nah.. aku memang hantu buah. Buah-buahan tak salah tapi yang salah gaya hidup aku masa muda dulu yang membuatkan aku dapat masalah ni ! Maka aku kena reverse segalanya semula. 

Dan yang keempat , kena buat kardio ringkas selepas workout ! Aku berjalan kaki 10 ribu langkah sehari. Walaupun aku dah workout kata gym.. tapi aku masih perlu buat sedikit kardio ringkas setiap hari untuk memastikan aku benar benar mengunakan lemak simpanan terutama di bahagian perut dan pinggang. 

2 minggu aku cuba. Dan ternyata menampakkan hasil ketara. Pertama sekali berat badan aku lepas workout pada berat yang sepatutnya iaitu sekitar 80kg. Tekanan darah, normal. Selera makan tetap ada. Masih tetap pencinta wanita dan paling utama memang lemak pada perut makin menipis ! 





Bab makan? Alaaa.. boring nak makan makanan macam aku makan ni kan ? Sebenarnya akan terasa lebih nikmat kalau kita makan sedap sedap sesekali. Kalau hari hari makan sedap dan lazat , maka kita akan terus mencarik kenikmatan dunia tanpa ada rasa syukur ! Aku letakkan fokus pada biarlah makan untuk teruskan hidup dan sihat. Kalau mengejar yang sedap, memang takkan abis. Malah ada manusia akan menunggang kita nanti ! Kita la parah ! Kerja penat penat... abiskan duit untuk memasukkan racun dalam badan ! 

Cubalah buat... tapi jangan kaitkan berjalan tu dengan bekerja lak. Tak sama.... ya.

You May Also Like

1 comments

  1. Terima kasih atas nasihatnya. 👌🏻🍃

    BalasPadam