Pengorbanan 'duduk' di rumah !

by - Selasa, Jun 25, 2024


Bosan ? Penat ? Hurm... tak tau nak kata apa. Segalanya adalah tanggungjawab. Tiada cuti. Hari hari kerja. Dan kerja adalah sama. Takda rakan ' sepejabat' untuk berbual. Hanya dalam kepala , siapkan segala urusan atau akan lewat ! Malah nak gi jemput anak kat sekolah pun kena pergi awal atau takda parking kereta ! Kesian kat anak anak menunggu lama lak. 

Macam kes aku.. untung lagi wife ada boleh uruskan perkara perkara penting melibatkan anak anak. Tapi bila dia kena gi kerja luar ? Dua tiga hari ? Tugasan tu aku kena uruskan seorang diri. Nasib baik anak anak dah besar dan boleh bantu. Tapi pernah juga dia pergi ketika anak anak masih kecil. Nak tak nak , kena belajar biasakan diri. 

Bab makan.. bab pembelajaran. Sebenarnya ada pilihan. Samada nak je gi makan kat luar dengan anak anak atau masak. Nak rasa lebih bersih dan sihat , masak je sendiri. Kalau rasa tak nak membazir , gi je makan kat luar. Kena gi kedai makan yang biasa dah pergi. Terjamin bab bersih, rasa dan harga. 


Malam hari lak, kena urus bab kerja rumah dan pembelajaran mereka. Alhamdulillah , masing masing dah tahu peranan yang perlu dibuat walaupun kena ingatkan berkali kali. Tapi masa masa gini , ada jugak nak pening kepala. Hal hal kecil jadi pertelingkahan sesama mereka. Kena jadi hakim yang adil. Salah adili , kita lak jadi 'mangsa' pening kepala. 

Bab belajar ni.. tak risau sangat. Ada banyak kelas secara online sekarang ni. Pilih je mana yang termampu dan dirasakan sesuai dengan anak anak. Yang penting , mereka nak belajar. Percuma ada...berbayar pun ada ! 


Info lanjut di www.flyhigh.my

Bayangkan pula bagaimana mereka yang mengorbankan diri menjaga orang tua mereka yang sudah tua. Terpaksa bekerja mencari rezeki dan pada masa yang sama , jaga mak ayah. Ada pulak suara suara sumbang dok mengata. Kena pekakkan je telinga. Macam kes aku juga la. Tapi tu la.. mulut orang , sapa boleh tutup.. kan ? 


 

You May Also Like

0 comments