Dapur Tanpa Sempadan...

Khamis, 24 November 2016

Wajar boikot Piala AFF kali ini ?

 

image

Seruan pihak pihak tertentu agar pasukan negara memboikot perlawanan menentang Myanmar atas dasar keprihatinan apa yang berlaku di Myanmar nampaknya ada yang pandang sinis dan mengarut kata mereka..

“ Apakah mereka akan berhenti membunuh orang Rohingya jika kita boikot ? “.

Antara komen yang aku baca. Dan banyak lagi. Aku juga peminat bolasepak negara dan dunia. Seperti baru baru ini , aku ditawarkan satu job untuk mempromosi satu produk terkenal di negara kita tapi dikatakan punya hubungkait dengan Israel. Aku yang juga terlibat dengan satu pertubuhan NGO yang memboikot produk tersebut , serba salah untuk menerimanya. Ganjaran lumayan ditawarkan pada aku. Dan ini bukan kali pertama aku ditawarkan job tersebut. Dah masuk kali ke 3 aku menolaknya. Alhamdulillah , rezeki untuk aku tetap ada jer.

Jika aku pemain bolasepak negara , aku akan menolak bermain kali ini. Jika aku disekat untuk bermain bolasepak , maka aku akan cari kerjaya lain. InshaAllah.. Allah ada. Luas muka bumi Allah ini.

Aku tak mampu angkat senjata dan bertempur dengan mereka di sana. Aku cuma melakukan apa yang terdaya. Sungguhpun apa yang aku lakukan ini adalah kecil tetapi rakan rakan yang melihatnya akan terasa sesuatu dan perjuangan membantu saudara kita di sana dan juga atas dasar kemanusiaan.

image

“Bola is bola laa “ , kata mereka..

Mereka terlupa.. Dunia sedang memerhati dari segala sudut. Sudahlah negara kita ni dicemari dengan pelbagai skandal dan masalah dalaman.. sekurang-kurangnya kita tunjuklah yang kita sepakat dalam membantu insan lain.. Kita buktikanlah yang kita bukan manusia yang mudah ditindas dan menurut kata ! Kita ada kuasa tetapi masih mematuhi undang undang. Dengan cara ini saja kita dapat buktikan keprihatinan kita pada insan lain..

Bola je pun ! Jika berlaku pada kita di negara kita.. Bayangkan negara jiran memerhati kita sambil bermain bola.. badminton dan sebagainya..

image

Kalahkan Myanmar dalam AFF sebagai tanda kita kuat ? Heheee.. Kita kalah ngan Vietnam.. acaner tu ?

1 komen :

ArELeEz berkata... [Reply to comment]

kejam org2 'di sana' tu! xde peri kemanusiaan!

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI