Ahad, 23 Julai 2017

Aku dah ada Cuckoo tapi kenapa guna Coway lak ? Inilah sebabnya..

Tahun lepas , aku ke Phuket bersama rakan rakan blogger.. atas jemputan sebuah resort terkemuka di Turki tapi dia buka cawangannya di Asia Tenggara ,buat pertama kalinya. Di sana aku belajar cara cara berdetox dengan betul.. asasnya ! 4 hari tak cukup untuk belajar segalanya. . Heeee..
Best ! Dan berbaloi...
image
Balik tanah air , aku teruskan sebaik mungkin apa yang aku pelajari di sana. Cuma masalahnya , kos membeli sayuran organik mmg berpeluh dibuatnya ! Fuhhhhh.. Demi kesihatan , aku cuba ikut seberapa yang termampu. 
Cuma ada beberapa persoalan ketika tu.. aku tanyakan pada mereka di sana.. Ada satu air yang diletakkan di atas meja makan dan di dalam bilik tidur. Aku tanya dia.. air apa ?? Katanya air alkali. Aku tanya kenapa air alkali ? Aku dah dengar mengenai air alkali ni dan ada banyak jenama di Malaysia. Masing masing kata merekalah yang terbaik ! Hurmm.. Garu kepala je la.. 
Katanya.. kita makan macam macam setiap hari antaranya ayam , ikan , makanan laut.. asid terlalu banyak dalam badan. Camana kita nak neutralkannya di dalam badan kita ? Eleeeh , penting sangat ke ? Ni semua nak menjual niiii ! Hahahaha.. kan kan ? Aku dulu pikir gitu gak tapi selepas berusia 40 tahun ni , aku terasa perubahan pada diri. Aku perlu jaga tubuh badan aku dan organ dalaman. Mati itu pasti tapi janganlah kita tak sayangkan tubuh badan yang kita pinjam ni.. kena hargai la kan? 
Ok... meh baca satu blog ni.. aku google dan jumpa. Memang menarik infonya ! Dari blog Tobib Warisan Al Narain :

" Jika keseimbangan asid di dalam badan terlalu berasid, badan kita akan bekerja kuat untuk menutralkan asid itu untuk mencapai keseimbangan. Untuk capai takat ini, beberapa mineral diperlukan untuk menutralkan asid itu. Sedihnya kebanyakan kita kurang mendapat mineral yang penting ini. Ini menyebabkan badan kita terpaksa ‘meminjam’ mineral ini dari organ dan tisu badan kita yg lain.  
Mineral ini dicuri dari jantung kita, otak, tulang , sendi, otot dan kulit, paru-paru, hati dan lain-lain organ dalam badan. Bila mineral dalam organ-organ tersebut telah habis ‘dipinjam’ mereka akan mula menjadi lemah, kurang berfungsi dan gagal.  
Semasa kita masih bayi, tubuh kita penuh dengan simpanan alkali dan metabolisma badan berjalan dengan lancar. Bila orang mati tubuh mereka secara perlahan-lahan akan bertukar menjadi asid.  
Bagi pesakit yang ada simpton-simpton kronik seperti arthritis, kencing manis, emphysema, arteriosclerosis atau kanser, maka tisu serta metabolisma badan mereka telah berkurangan kerana asid dari organ-organ badan mereka yang laim telah dipinjam oleh organ tubuh yang lain.  Keasidan tisu telah lama disenaraikan sebagai kesan yang menyakitkan kepada badan jika tidak dinutralkan dan dibuang dari badan kita.  Sebagai contoh, kebolehan badan kita menyerap mineral dan nutrian yang lain akan berkurangan dalam keadaan badan kita berasid. Secara tambahan, dalam keadaan badan berasid, proses yang melibatkan ensim-enzim yang mengawal dan membaiki mekanisma DNA yang rosak akan menjadi lemah di mana hati tidak dapat detoxify logam-logam berat dalam badan kita. Tisu yang berasid boleh menyebabkan pening, tekanan dan stress.  
Apa itu pH? 
PH mengukur keasidan secara relatif atau kealkalian sesebuah larutan. pH 7.0 adalah nutral dan dari 0-7 menandakan keasidan dan dari 7-14 menandakan kealkalian.  Cara lain untuk menerangkan perkara di atas ialah keasidan akan bertambah apabila pH berada di bawah 7 (asid perut lebih kurang pH 2.0) dan kealkalian bertambah bila nilai melebihi pH 7.  Untuk penjelasan, di bawah ialah nilai-nilai pH bahan sebelum ia masuk ke dalam badan kita: -
  • Orange juice - 3.0 
  • Tomato juice - 4.0   
  • Milk is - 6.8   
  • Neutral - 7.0 
  • Baking soda is - 9.0  
  • Milk of magnesia -10.7  
  • Household bleach - 12.5 

Bagaimana Caranya Mengetahui bahawa Badan Kita Berasid ? 
Kita boleh mendapatkan trend keseimbangan asid-alkali dalam badan menggunakan pH strips atau kertas litmus yang boleh dibeli di pharmasi.  Dalam praktik klinikal, pesakit menggunakan kertas litmus untuk menguji air ludah mereka dan air kencing yang pertama di waktu pagi.  
Jika kamu seperti orang lain yang kerap makan protin haiwan, makanan bakar, makanan yg diproses, gula halus, pasteurized dairy products atau lain-lain makanan yang mengeluarkan asid, anda sememangnya adalah seorang yang berasid. 
Oleh itu kurangkan makanan ini.  Menguji pH Kamu  Kalau kamu menggunakan kaedah air liur, tunggu 2 jam selepas makan. Ludah pada sudu dan letakkan kertas pH. Baca keputusan dengan segera dengan membandingkan warna pH dengan warna pada carta. Bacaan yang sepatutnya ialah antara 6.8 ke 7.2 yang menggambarkan bahawa kamu telah mengalkalikan tisu-tisu kamu.  
Bila menguji air kencing, guna air kencing yang pertama waktu pagi. Isikan air kencing dalam cawan kecil dan uji dengan kertas pH kencig itu. Baca keputusan dengan segera dengan membandingkan warna pada carta. Bacaan 6.4 ke 6.8 adalah baik. Lebih keasidan (dalam julat 5.5 ke 6.4 ) yang biasanya bermaksud kamu membuang lebihan asid di mana buah pinggang anda berkerja kuat untuk melaksanakannya.  
Bacaan kencing di atas 7 boleh membawa maksud bahawa kamu beralkali atau kamu telah menggunakan sebahagian ammonia bagi membantu melawan jangkitan. Bacaan pH sentiasa berubah-ubah bergantung kepada diet dan aktiviti hairan kita.  
Jika ujian kamu adalah berasid, lebih baik kamu beriktibar mengambil makanan yang beralkali sambil mengurangkan makanan berasid. 
Saintis-saintis bersetuju bahawa kandungan asid yang tinggi adalah PENYEBAB kegagalan kesihatan. Jadi pastikan kamu kerap memeriksa paras pH. "

Maka sebab itulaahhh.. aku berusaha dapatkan air alkali setiap malam sebelum tidur dan awal pagi pagi bila celik mata.. hehehhe.. Sebab tu aku mintak wife aku guna Cuckoo tapi pHnya tak capai 8.5! Hurmm.. Dan kawan aku, Fuad.. bagitau Coway ada produk penapis air beralkali yang pertama mereka ! Waahhh , teruja aku ! Hahahaha.. Terus aku mintak dia pasang kat rumah aku. 

Sekarang aku ada Cuckoo dan juga Coway ! Dan malam tadi , aku gi open house.. makan macam macam makanan... bersambal pedas dan air masam masam manis gitu.. Sebu perut aku ! Hahahah.. Sampai rumah , terus aku cuba minum air alkali Coway. Beberapa minit kemudian , aku sendawa terus. Terasa lega ! Kalau tak , leh pedih hulu hati wooo.. mesti tak dapat tidur nyenyak. Nasib baik orang Coway datang pasang cepat selepas buat tempahan. Dan katanya , area Salak Tinggi je ramai order untuk hari ni.  Huhuhu.. 
Mana lagi bagus ? Coway atau Cuckoo ? Aku kasikan jawapannya nanti ! Dan secara jujurnya , aku jatuh cinta dengan produk terbaru Coway ni ! Cantik , kemas dan selamat ! Ada air panas tauuu.. anak aku dah reti nak guna woooo ! Bahaya ! Nasib baik Coway punya ciri keselamatan ni bagus... Nanti aku sambung citer eh ! Hehehe..
Kalaau nak tau kelebihan Coway ni , boleh tanya kat kawan aku... pm di Instagramnya , Fuad atau whatsapp dia di 017 251 1025 .

7 komen :

Papa Amyzal berkata... [Reply to comment]

Bagus untuk jaga kesihatan, tak rugi keluarkan modal untuk dapatkan satu

Mimin Adam berkata... [Reply to comment]

nasib dah ada coway.. huhu

Irda Garmin berkata... [Reply to comment]

terima kasih kerana mempercyai coway.sy juga ejen coway

Aisya Ismail berkata... [Reply to comment]

Cuba lah kangen water.. tapi tak ada panas sejuk.. suam je.. tapi so far terbaik..

mas saari berkata... [Reply to comment]

Berkenan jugak dengan penapis air Coway ni, sebab kat ofis ada guna memang best. Nanti ada rezeki nak pasang jugak!

YB Shehan berkata... [Reply to comment]

Teringinnya ada 1. Huhu

add triple12 berkata... [Reply to comment]

@mas saariy as salam mas. Ya jika berminat boleh maklumkan sebab ada PROMO no Regidtration FEE sempena EVENT JB HOMEDEC. Jika berminat silakan berkomunikasi untuk info lanjut. Terima kasih.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI