Takkan maju blog kita kalau berfikiran begitu

by - Rabu, November 09, 2011

 

Kalau blogger otai tulis pasal itik berak kapur , pon mesti ramai like punya kan ? Mesti ramai setuju kan ?

Aku tak setujuuuuuuuu .. Nape ?? Mula mula , kita selak semula kitab blogging kita .. Apakah itu blogger otai ?? Otai merujuk pada OLD TIMER atau dalam bahasa pasarnya , ORANG LAMA la kan ..

Berapa ramai orang lama dalam dunia blog ni punya pembaca setia atau sekali update beribu ribu ribu ribu orang mai masuk baca ??? Haaa… Serius kata , Dalam 10 tu , belum tentu lepas 5 !! Lagi 5 tu , menulis kerana sememangnya mereka suka menulis tanpa apa apa ‘balasan’ pon ..

‘ Blogger otai ‘ kedua merujuk pada blogger blogger yang punya ramai pengikut atau follower .. Jangan tak tau , ada yang baru blogging tahun ni pon dah meletop letop cam gunung berapi ! Apakah mereka juga layak digelar otai ? Ada yang akan kata  YA dan ada yang akan kata TIDAK !

Kesimpulannya , bagi menarik pembaca ke blog kita , kita perlukan satu aura dalam penulisan kita ! Dapatkan aura itu , kemudian apa yang perlu kita buat untuk awalan dalam dunia blogging ni ialah promosikannya.. Itu yang paling susah .. Tetapi dengan gabungan kedua dua itu , insyaAllah …

Aku sendiri pon mengambil masa lebih setahun untuk mempromosi blog aku ini .. Namun sehingga kini , aku masih jauh ketinggalan berbanding blogger yang baru berblog tetapi telah berjaya mempunyai ribuan pembaca setiap hari ..

Dalam erti kata lain , JANGAN MUDAH PUTUS ASA JIKA INGIN BERJAYA DALAM APA JUA BIDANG ! JANGAN CEPAT BERI ALASAN ATAU MENYERAH KALAH ..

Semangat aku pada mula berblog , ‘BAGAIMANA AKU NAK KASI MEREKA YANG POPULAR DALAM DUNIA BLOG INI TAHU AKAN KEHADIRAN BLOG AKU INI ???? HELLOOOOO , SAYA BEN ASHAARI ..”

Cabaran yang aku pikul … dan aku sukakannya..

You May Also Like

27 comments

  1. setuju...mcm sy...x de org pun knal blog sy..tp x pe..sy akn cube buat blog sy dikenali ramai gune cre sy sndri..:)..

    BalasPadam
  2. Wahhh . entru terbaikk ! Lyssa setuju smuanyaa . Kita jangan mudah putus asa dalam dunia blogging nehh . Kena banyak bersabar . Cabaran tu yang best ! Lyssa sukakan cabaran . hee . So . Tak pernah nak menyerah kalah . Cuba sedaya upaya :D Tarik pembaca . huhu .

    BalasPadam
  3. dah bertahun berblog pun masih blm mampu bergelar Otai.. tp takpe kejayaan yg susah di kecapi tu akan bertahan lama kalau kita berjaya capai.. kekekekekeke. Usaha tangga kejayaan bukan usaha escalator kejayaan..
    BILA POSMEN BETUL2 BUAT KERJA

    BalasPadam
  4. terbaik..hasil tulisan dan cetusan idea sendiri lebih bermakna kpd sesuatu blog tu :)

    BalasPadam
  5. yang pasti otai takkan mengaku dia otai hihihi

    BalasPadam
  6. hm , agaklah , tp hebatlah dorunkkan :)

    BalasPadam
  7. mula blogging 2008. tapi tak tau pun pasal benda ni. hehe! saya dah lama tapi tak pun jadi otai. haha!

    thanks sharing! :D

    BalasPadam
  8. old timer bukan org tua... ehhh.. memang kena rajin berusaha, kalau tidak susah nak bertahan.

    BalasPadam
  9. As-Salam.
    Yer, paling penting kena cari kekuatan blog dan promosikan selagi ada daya. Dengan promosi, baru ada trafik, baru orang tahu kewujudan blog kita, dan dari situ, anda boleh pula jana pendapatan dari blog.

    Bila dah promosi, insyallah akan ada pengunjung dan pembaca. Bila dah ada yang suka, boleh tarik lagi dan lagi.

    Promosi paling meletup ialah bila blog anda dipromosikan oleh blogger lain yang dah ramai followers.

    www.hasrulhassan.com

    BalasPadam
  10. @Liza @ Adzriel AB Erkk oldtimer tu bahasa rock kapak zaman 80an bermaksud orang lama dalam industri muzik. :)

    BalasPadam
  11. a'aahh.. betol tuh abg ben.. nice entry.. :)

    BalasPadam
  12. yeap! betul tu. saya setuju sangat. kadang2 tu, saya rasa down jugak org tak kenal blog saya. tp saya takleh putus asa dulu. cuba dan terus mencuba. hehe :)

    BalasPadam
  13. teguran berguna..
    umpama menarik rambut dalam tepung

    BalasPadam
  14. suka baca blog-blog otai ne,boleh jana idea dan dapat ilmu baru..terima kasih ben ashaari..hello im stacy hanza.. :)

    BalasPadam
  15. Sangat setuju !
    Buat lagi semangat nk blogging nie . hihih

    BalasPadam
  16. berat mata memandang berat lagi bahu memikul...
    nice entry Ben..

    BalasPadam
  17. agree!...nver give up!..banyakkan m'buat rujukan dgn bloger2 otai, stiap blogger mmg ada kelebihan t'sndiri, cari kelebihan tu dan lepaskn kt dunia blog tp biarlah yg sewajarnya & yg mampu m'beri manfaat kpd pembaca....

    BalasPadam
  18. nice entry.Berblog ni kena ikhlas

    BalasPadam
  19. pd pendapat sy, ad blogger yg dah lame menulis tp x dpt byk follower sb mereka menulis utk meluahkan perasaan di alam maya. mereka x peduli ramai follower atau x. tp tentu ad silent reader.

    BalasPadam
  20. blogger otai ni cuma gelaran di kalangan bloggee. tapi kita perlu ingat, berapa kerat sgt blogger yang ada kat malaysia ni. readers plak terdiri daripada bloggers dan jugak masyarakat yang tidak mempunyai blog. So kita perlulah pandai mencari jalan untuk mempromosikan blog kita pada orang yang tidak mempunyai blog.

    so jangan jadi macam aku. Malas nak promosi blog sendiri. update pun seminggu sekali dua ja. kah kah kah

    BalasPadam
  21. hehehe..saya berblog ni sbb saje suka2 nk melepaskan apa yg terpendam sbb kadang2 tk tahu nk luahkan pada siapa. blog mula ada follower pun sbb baru je berjinak2 dlm dunia penulisan... cayalah tgk abg byk betul idea nk buat entri blog ni....

    BalasPadam
  22. susah nak maintain blog kasi orang datang lawat ari2kan...caya lah abang ben dalam masa setahun jer dah berjaya menarik hati ramai orang ke blog kebaboom abang ben nie...suka saya baca entri abg ben yg sangat2 santai dan rileks...

    BalasPadam
  23. ikhlas tu yg penting.. kalo setakat nak kejar trafik n follower ribu riban takkan ke mana nyer..pastu entry mcm meletop tp x berilmiah..

    setuju ngan Suriada Sulong...

    BalasPadam
  24. Terima kasih sy masih belajar dan belum berputus asa...
    walaupun x ramai follower...sy rasa mcm syok sendiri jer he he he.. blog sy cam diary sy... sy share apa2 info yg sy tahu.. nak share ngan sy bole jer. welcome2

    BalasPadam