Jangan nasihati anak kita !

by - Rabu, Disember 21, 2016

 

Terbaca kat mana tah.. Katanya kita jangan nasihatkan anak kita tu.. Peratusan nak ikut tu rendah ! Hurmm.. Dah tu camana ?? Camana nak anak kita tu , ikut cakap kita ??

image

Secara jujurnya , aku yang punya anak berusia 4 , 2 dan tak sampai setahun ni , dah nampak acaner perangai mereka buat masa sekarang ! Apa yang aku cakap , mereka paham tapi kurang nak ikut ! Tapi yang pasti.. bila aku buat sesuatu , mereka akan ikut ! Terutamanya sesuatu yang tak patut dibuat seperti tutup plug dengan jari kaki ! Tu perangai malas aku dan sama sekali tak patut dibuat ! Qhaliff nampak dan satu hari tu , aku mintak tolong dia.. tutup plug yang sama… dia guna kaki ! ARghhhhh !! Bila aku marah , dia terpinga pinga ! Mesti pelik kan ? Kenapa aku boleh buat , tapi dia tak ??? Belajar dari yang terbaik la kan ???

Anak anak kita belajar dari kita.. Perbuatan kita dijadikan contoh buat mereka. Beri nasihat tu ok tapi mereka lebih suka jadikan kita sebagai panduan.

You May Also Like

8 comments

  1. anak2 mmg suka copy apa kita buat.. huhuu. jadi, marilah selalu baca buku depan mereka. heeee

    BalasPadam
  2. kena jadi contoh yang terbaik kat anak, bak kata orang cakap serupa bikin gitu... hahahaha... lepas ni jangan tutup plug guna kaki tau? hahahahaa

    BalasPadam
  3. Guru pertama yang anak-anak kenal dan contohi adalah ibu bapanya sendiri..

    BalasPadam
  4. hahaha samalha...suka tutp plug dengan kakii..anak buat marah pulak

    BalasPadam
  5. bila tgk perangai anak2 mas kecil ni mmg seijik la macam diri sendiri ms kecik... hukhuk

    BalasPadam
  6. sy suka marah anak,tak nak marah lagi :(

    BalasPadam
  7. ahaa, betul anak kecil ni mudah ikut apa yang kita buat. Dari segi perkataan pun diorang mudah ingat. Tapi kadang pelik juga benda yang kurang elok depa suka ikut.hee . Bak kata orang putih, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Biasakan dengan perkara2 yang baik

    BalasPadam