Tips nak cantikkan badan di bulan Ramadan ?

by - Isnin, Mac 04, 2024

Masa ni , aku rajin sakit sendi ! Aku ingat punca dari salah angkat besi atau kesan dari hari hari layan gym tapi rupa rupanya... teruskan membaca ! 

Serius.. aku pun takut tengok gambar ni. Haha.. segalanya punca dari pemakanan !

2021. Nak dapat bawah 90 cukup payah masa ni ! 


Dua hari sebelum Ramadan 2024

Ya..itulah aku dulu ! 20 tahun aku keluar masuk gym , tapi tak menjadi juga badan impian ! Bukanlah nak jadi untuk berbangga pun tapi lebih pada mencabar diri sendiri. Fokus utama adalah kesihatan. Sayangnya , cara dan teknik aku salah. Bukan salah pada latihan tapi salah pada diet pemakanan. Part ni yang tak betul dan kesannya , terlalu besar ! 

Ada yang kata badan nampak ok je masa tu. Lebih baik dari sekarang tapi apa yang mereka tak tau ialah masa tu badan sedang ke arah kerosakkan dan benarlah , bila masuk 40an akan sakitlah kita sana sini. Antara yang terkesan ialah sendi siku , lutut , bahu , leher manakala tekanan darah makin tinggi dan sering sakit kepala di pagi hari malah mudah stress ! Akhir sekali , anxiety ! 

Maka apa yang aku buat ialah ubah gaya hidup dan pemakanan. Ada yang kata sukar dan payah. Dan ada yang kata dah sebati dengan diri. Elo ?? Aku dah masuk 40an dan berjaya ubah walhal dulu akulah raja makan segala benda atas alasan nak bulking atau besarkan badan tapi realitinya ??? 

Aku tahu.. susah ! Tapi mulakan dengan KURANGKAN. Jangan mendadak berhenti. Mula mula kurangkan pengambilan gula.  Camana nak kurangkan ? Pertama sekali , elak lepak di kedai makan ! Bila kita lepak di kedai makan dengan kawan kawan, pastinya lama. Pastu bila kita order air tanpa gula , ada pulak kawan yang meracun ! Aduh. Part ni tak bagus sebenarnya. Sebagai kawan, tolonglah hormat keinginan kawan kita tu nak jaga kesihatan. Jangan bagi nasihat yang tak bagus untuk mereka.

Kedua , jangan tidur lewat. Jangan layan movie malam hari. Bila kita tidur lewat , kita akan terasa lapar. Bila kita makan , inilah punca kerosakkan pada perut kita. Ingat.. perut kita ni enjin utama badan kita. Kalau dia rosak, seluruhnya akan terkesan dan akan turut rosak termasuklah mental kita yakni stress atau tekanan ! Nah.. mulalah tekanan darah naik tinggi ! Naya ni.. 

Ketiga , kurangkan pengambilan karbohidrat dan makanan yang diproses berulang kali. Contohnya roti putih , nasi putih , susu low fat , makanan segera seperti megi , burger , hotdog , roti canai dan biskut biskut mahupun jajan. Benda benda ni jangan ada di dalam peti ais atau peti simpanan makanan di dapur rumah kita. Jangan ada ! 

Keempat , makan malam terakhir sebelum jam 8 malam dan lewatkan sarapan pagi. Kiranya pagi pagi hari tu, lepas tunaikan kewajiban kita.. gi la briskwalk atau jogging dulu. Bakar dulu kalori yang bersisa dan jika dah takda , ianya akan mencari tenaga simpanan dalam badan. Nah, masa inilah akan ditarik lemak lemak yang ada untuk ditukarkan jadi tenaga ! Kalau kita makan sebelum bersenam, bila nak guna lemak lemak tu ???

Kelima , bila makan tengahari tu.. carilah makanan yang sebenar. Contohnya ikan , ayam , telur  sayur , buah. Yer , makanan yang tok nenek kita dulu dulu makan. Jauhi makanan dalam plastik dan tin ! Dan bila makan tu , makan dulu fiber seperti buah , sayur diikuti dengan protein dan jika masih lapar , barulah ambil sedikit karbohidrat seperti nasi putih..letak kuah sedikit. 

Nah.. jika berjaya lakukan ini dalam tempoh seminggu dua , maka dah bolehlah berhenti terus gula putih .Takda manfaat pun ianya dalam badan kita. Kalau ada yang kata badan kita perlukan gula , maka suruhlah dia banyakkan membaca lagi. Badan kita tak perlukan gula putih pun !

Ada yang kata gila ! Mengarut tapi alhamdulillah selepas aku lakukan semua tu , apa yang berlaku pada badan aku adalah sesuatu yang aku tak sangka sama sekali. Mula sekali , tekanan darah kembali normal dan terkawal. Kemudian sakit sendi mula hilang. Paling best , bangun pagi pun takda dah nak sakit kepala atau rasa melayang. Tak perlu dah nak tunggu 2-3 minit untuk tenangkan diri baru boleh mandi. Dan paling best , berat badan ke BMI yang sepatutnya di mana aku rasa satu  tika dulu , adalah sangat mustahil untuk dicapai dengan badan macam ni. Kiranya tak nak hilang otot demi nak turunkan berat badan walhal , boleh je pun ! 

Selepas cut gula dan rendahkan pengambilan karbohidrat. Yang berkacamata hitam tu , sebelum. Agak membelon muka walaupun hari hari pergi gym ! 


Bukanlah nak menunjuk tapi nak kasi tau.. aku boleh , korang pun boleh buat ! 

Dalam usia nak menjangkau 50 tahun , ada yang malas nak jaga badan. Kenapa macam tu ? Sebab dia ketagihan pada pemakanan. Dia suka nak makan. Pastu mulalah ke ulang alik klinik untuk ambil ubat. Nah.. masa ni sapa susah ? Aku dah lalui. Duit banyak abis. Masa terbuang. Kerja terganggu. Asyik cuti ! Asyik MC ! Walhal jalan mudah , ada jer. Jaga badan automatik kita akan jaga kesihatan. Tak semestinya kena gi gym pun ! Boleh je bersenam ringan ringan di rumah. Yang penting , pemakanan tu kena betul ! 

Di bulan Ramadan nanti... ketika sahur nak makan apa ? Perlu ke ambil nasi ketika sahur ? Pertama sekali kena tanya.. apakah aktiviti aku hari ni ? Apakah melibatkan fizikal seperti turun ke bendang atau ladang ? Atau sekadar duduk di pejabat mengadap komputer ? Memandu ?  Kalau setakat duduk jer, tak perlu pun amik karbohidrat yang banyak. Kalau kita banyak lemak , nah.. masa ni la stop amik karbohidrat dan fokus pada protein dan fiber. Jika nak mengoreng , guna je minyak zaitun atau minyak kelapa sawit. Lemak baik. 

Tips untuk elakkan kekembungan atau kena gastrik ketika berpuasa .. minum air halia sebelum makan sahur dan juga selepas makan sahur. Ketiba berbuka , minum air sedikit air halia juga sebelum makan. 

Masa berbuka.. yang ni ramai kecundang ! Korang pun tahu kan ? Kalau betul nak sihat dan dapatkan badan idaman , inilah cabaran tapi mudah je nak harungi. Minum air  pastu makan fiber seperti buah kurma sebijik dua dan sayur. Abiskan semua tu dulu. Baru makan protein seperti ayam , ikan. Dah terasa cam kenyang kan ? Bangun dan gi solat. 

Dan jangan makan dah pastu ! Kalau nak makan gak , cari buah yang tak tinggi gula seperti epal , avocado dan berries. Tidur awal , bangun awal. 

Hilang nikmat ? Bro... sebelum ni , aku tak leh makan daging terutama kambing dan lembu. Kalau makan , terus sakit kepala ! Sekarang , aku boleh dah makan tapi bila makan.. aku bersederhana jer. Bukan melantak ! Hilang nikmat tu bila kita dah mula kena makan ubat doktor ! Ke mana mana saja , kena usung ubat ! Tu baru hilang nikmat ! 

Selamat mencuba ! 

Dapatkan serbuk halia di : https://www.instagram.com/halianosatu/




 


You May Also Like

2 comments