Seronok Ramadan kali ini ?

by - April 24, 2020

Siapa sangka... kali ni umat Islam di dunia menyambut Ramadan dengan keadaan yang cukup berbeza. Sangat berbeza. Sesungguhnya , aku amat bersyukur sama sekali. Tiada lagi pembaziran dah kali ni walaupun masih ada. Cuma bilangannya kecil je la.. Hee..

Maksud aku pembaziran dari segi makanan ketika Ramadan berbanding bulan bulan lain. Bayangkan, tahun lepas saja pembaziran makanan ketika Ramadan meningkat 15-20 peratus berbanding pada bulan bulan biasa ! Aduh...sedih bila membacanya. 

Artikal tahun 2019.. 



Melihatkan makanan yang tak abis tak kira la di rumah sendiri , mahupun di bazar bazar Ramadan termasuk juga restoran yang menyediakan buffet Ramadan , aku terasa sayu.  Sedih makanan yang tak abis tu dibuang begitu saja. Ada peniaga sedekahkan saki baki yang tak abis tu , Alhamdulillah.. 

Aku ada join satu grup di Facebook. Grup ni banyak menyedarkan aku. Andai kata berlaku kekacauan di dunia , apakah yang perlu ada sebagai persediaan ! Nah... majoriti menjawab melibatkan makanan dan keselamatan ! Makanan asas disimpan untuk elakkan dari krisis makanan yang mana kita dapat lihat di beberapa negara lain yang sedang mereka hadapi. Kita bertuah sebab kerajaan dah buat sediaan. Tapi andai kata Covid 19 ni tak berakhir dalam tahun ni dan berlarutan ke tahun hadapan... bekalan makanan pastinya menjadi satu isu besar ! 

Alhamdulillah.. Ramadan kali ni makan je apa yang ada. Nak ikut tekak pun, letih gak kan ? Yang penting,.. isi Ramadan tu sampai kali ni dengan lebih bermakna.. 

You May Also Like

0 comments