Adab menyewa rumah bukan milik anda !

 

Bila masuk menyewa rumah orang , pastikan rumah tu camana keadaannya ! Dari dalam rumah hingga ke luar rumah. Pastikan segalanya ok , baru la masuk pindah ..

Dan bila nak keluar , ingat balik kenangan camana bila masu dulu.. Jangan keluar dari situ dengan meninggalkan segala kekotoran , sampah sarap yang akhirnya memberi nama buruk pada anda .. terutama pelajar !

Ini realitinya. Aku nak tegur lama dah. Tapi aku harapkan mereka mampu berfikir kerana mereka terdiri dari pelajar institut pengajian tinggi.. bukan sekolah rendah atau menengah !

image

Jangan pandang ringan sampah begini.. Semut gatal akan terhasil. Ulat , lipas , tikus.. Haih.. Ni skit ni , ari tu lagi banyak ! Aku tolong tutupkan berkali pintu sampah ni.. Pengutip sampah pon mesti geleng kepala punya.. Haiskh…

Bila menyewa rumah orang.. jagalah ! Jaga seperti hak sendiri !

6 ulasan:

  1. setujuuu .... nak sewa buat lah cara nak sewa.
    ni takk , segala sampah sarapppp nak ditinggalkannye ..
    Memang selalu nye masalah mcm ni , mmg pelajar je yg terlibat . lagi2 lelaki . haish . mcm budak2 =='

    BalasPadam
  2. budak-budak sekarang dah macam tak de kesedaran sivik dah... huhuhu. sedih.

    BalasPadam
  3. tak tahu nak kate ape huhu

    BalasPadam
  4. Dulu rumah yang Zumal duduk sekarang pernah dibuat sewa, bila dorang tinggalkan, pintu bilik terkopak, tandas rosak, kotor tu memang tak dapat digambarkan la. Memang begini nasib jadi tuan rumah agaknya...

    BalasPadam
  5. bila etika manusia semakin berkurang

    BalasPadam
  6. sebab tu saya tak nak sewakan rumah kat orang.kurang kepercayaan pada orang lain untuk jaga aset kita. Memang lah bulan2 dorang bayar sewa, tapi kalau rumah dah kotor dan rosak, kos merepair tu macam tak berbaloi je.

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi. Tidak terkait dengan mana mana parti politik walaupun ada artikal berbaur politik secara ringan. Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog iaitu, Ben Ashaari. Saya tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli , sengaja atau tidak sengaja. Amaran dah diberikan. Sapa suruh tak baca !

Pendapat penulis tidak semestinya kekal. Boleh berubah bila ada maklumat tambahan yang punya bukti atau fakta yang lebih sahih.

Jika ada sebarang pertanyaan atau penambahbaikan , boleh hubungi saya melalui email.

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI

Blogger Sejak 2009