Bawa mak dan anak periksa mata tu ! Jangan biarkan.

by - Selasa, April 23, 2024


Alhamdulillah.... 

Mak aku mengadu cermin mata dia dah tak sedap nak guna. Kabur bila guna. Rasanya dah masuk 2 tahun cermin mata tu. Katanya bila tengok dekat , tak beberapa jelas dah. Cermin mata tu , jenis multitifocal. Sama macam aku la. Guna untuk pelbagai situasi termasuk ketika di gym. Guna bingkai tahan lasak. Cuma mak aku ni guna ketika nak membaca atau tengok handphone. Aku tak pelik pun kalau mak aku kata matanya kabur. Dia ada diabetis. Hurm... 

Info : 
Kanta Multifokal ataupun dengan nama lainnya kanta Progresif ialah satu jenis kanta yang menggabungkan tiga ‘power’ mata (jauh, pertengahan dan dekat) tanpa terlihat garisan kasar pemisah antara setiap ‘power’ mata. Kanta ini juga dikenali sebagai kanta banyak titik fokus.

Individu yang mempunyai masalah penglihatan jauh dan dekat terutamanya kepada mereka yang berumur 40 tahun dan ke atas (Presbiopia) amat disarankan untuk memakai kanta multifokal ini. Kanta ini membolehkan mereka untuk melihat dengan jelas pada semua jarak tanpa memerlukan cermin mata yang berasingan.

Maka.. satu hari tu , aku set hari dan bawa mak aku ke Eyes Vision Group di Sungei Wang Plaza. Senang nak ke sini. Guna pengangkutan awam jer. Aku malas nak memandu. Mak aku pula memang dah dekat pun. Dari Cheras nak ke Bukit Bintang , cuma dalam 20 minit jer. Kalau tak jem , lagi kejap jer. 

Di sana.. bukan mak aku je check mata tapi aku suruh semua yang datang tu check juga. Qhaliff ok. Adik ipar ngan mak aku je kena tukar kanta. Power naik sedikit. Anak buah aku tu pun. Mata takda masalah. Alhamdulillah. 

Cuma perlu tukar cermin jer. Bingkai guna yang lama sebab masih cantik dan elok. Beli kat sini gak. Mak aku selesa ngan bingkai tu. Ok la.. malas nak paksa tukar lain. 

 
Aku... berkenan lak ngan satu bingkai ni. Power aku , aku kasi up skit je. Kasi jelas terutama memandu sebelah malam. Masalah silau ! Adeh... Sesuai untuk ke gym dan juga bersukan. Jadi aku ada dua pasang dah cermin mata. Kanta, multifocal dan tukar gelap atau photochtomic. Bila di kawasan terbuka, kena matahari , dia akan gelap dalam masa beberapa saat jer. Best ! 

Alhamdulillah.. cermin mata mak siap dalam beberapa hari sebab dia punya multifocal. Kalau kanta biasa, tak sampai sejam pun dah siap. Untuk anak anak , memang cepat siap ! Korang yang nak bawak anak untuk dapatkan cermin mata baru , memang akan siap hari tu gak la. Jangan risau soal harga. Korang bagitau je korang punya bajet berapa.. diorang akan uruskan. 

Setakat ni.. kawan kawan aku yang pergi sana bawa anak , pasti berpuashati. Malah diorang sendiri pun akan buat. Wife akan amik cermin mata hitam ! Heee... cantik cantik dan harga boleh kawtim bila korang kata.. korang kawan Ben Ashaari ! InshaAllah ! 





Murah je kata seorang kenalan. Buat cermin mata untuk anaknya kerana ada sedikit masalah.

Untuk keterangan lanjut atau nak tengok contoh bingkai \ frame Facebook atau Instagram . Kalau nak tanya soalan ,korang boleh whatsapp terus  ke :

Eyes Vision Group 

Alamat : Ground Floor G-096, Sungai Wang Plaza, Plaza Bukit Bintang, 55100, Kuala Lumpur
No tel : 0163636464 ( Mr.June )
Waktu Perniagaan: 11pagi - 9 malam ( Setiap hari)
Instagram : Eyes Vision Group 
Facebook : Eyes Vision Group



You May Also Like

2 comments

  1. Setuju sangat , terutama kanak2 skrg yg bnyk terdedah gadjet dan mak perlu periksa tuk mata dia. Kdg spek dh lama..

    BalasPadam
  2. Nanti nak bawak Mak pi sana tambah power untuk rabun dekat.. Sebelum ni tak boleh buat rabun jauh ngan rabun dekat sekali sebab Mak pestime pakai cermin mata...

    BalasPadam