Beras mana yang sihat untuk kita ?

by - Selasa, April 30, 2024

Aku sembang pasal nasi ni sebab aku tergolong dalam manusia yang dah tak beberapa sihat perutnya dan ada masalah dengan berat badan. Walaupun ada yang kata aku dah nampak ok dan BMI pon dah capai yang ideal tapi bagi aku, pengawalan pengambilan makanan perlu diteruskan memandangkan aku ada anak anak untuk dicontohi. Ya , mereka tengok apa yang aku makan dan minum. Di situ mereka akan ikut. Terkini , mereka pun dah kurangkan pengambilan nasi putih dan lebihkan lauk pauk ketika makan. 

Nasi putih ? Hurm.. kenapa nasi putih ? Nasi putih tak bersalah ! Yer.. betul ! Macam aku kata la. Aku 'bermasalah' dengan kesihatan dan anak anak ikut sama sebab mereka nampak aku tak boroi ! Hahaha.. Ramai orang dewasa yang mereka nampak , majoritinya boroi ! Kecuali yang benar benar aktif bersukan. Mereka mencontohi apa yang aku makan. Malah mereka pon elak malam lewat malam. Makanan segera apatah lagi... seperti megi , jajan dan sebagainya. Alhamdulillah. 

Ok..bicara pasal nasi ni , aku baru tau betapa banyaknya jenis jenis beras atas dunia ni. Serius ! Dulu aku tak ambil tahu dan makan je apa yang ada di dapur. Tapi lepas terbaca satu artikal berbahasa Inggeris, rupanya ada banyak jenis. Harga mestilah berbeza.





Aku tak nak cerita pasal beras beras jenis lain. Aku nak cerita pasal beras putih yang biasanya aku mampu beli. Nah.. di sinilah perbezaan antara beras tok nenek kita makan dengan kita makan sekarang ni. Beras putih yang biasanya aku makan tu ( jenis beras marhain ) , melalui satu proses polish atau cuci dan yang tinggal cumalah .... haa ! Sebab tu orang yang ada kencing manis tak boleh makan beras putih ni. Apasal ? Haaa... Korang boleh google cari info pasal polishing beras ni. Aku cita nanti , korang tak caya.

Apa kesan lepas aku berhenti makan nasi putih ni ? Dah 2 tahun aku tak makan nasi dan ternyata aku lebih sihat berbanding sebelum ni. Masalah pengahadaman , berat badan berjaya aku atasi. Dulu skit punya susah nak turunkan berat badan dan juga hilangkan lemak lemak tepu di perut tu ! Degil benar. Bukan salah nasi tauu.. salah aku yang boleh nak kawal nafsu bila makan nasi ! 

Bukan tak boleh makan nasi... cuma kuantiti tu kena jaga. Tips sihat yang aku boleh kasi korang yang tak boleh tinggalkan nasi tapi ada masalah dengan berat badan dan sistem pengahadaman ni , bila nak makan berat yang mengandungi nasi.. pastikan ada banyak sayuran , protein seperti ikan dan ayam. Abiskan dulu sayuran , kemudian ratah lauk pauk sebelum diakhiri dengan nasi. Biar nasi last ! Apa ? Tak sedap ? Kau nak sihat ke tak nak ????

You May Also Like

2 comments

  1. Oh.. tq aben share ni.. baru tahu, rupanya basmathi lebih baik dari brown rice...

    BalasPadam
  2. tapi beras tinggi kaji lah paling sedap T,T

    BalasPadam