Tengok depan ..tengok kiri ..tengok kanan..

sekadar gambar hiasan - britannica.com

Bila si suami berjalan ... maka dilihat hadapan... dipimpin tangan anak kesayangannya ..
Dilihat depan ... Wah.. cantiknya....
Dilihat kiri... Wah .. seksinya..
Dilihat kanan.. wah .. gebunya ..
Dan dilihat belakang ... haih... lambatnya dia berjalan ..

Satu tika dulu ...
Si dia yang berjalan lambat inilah si suami memimpin tangannya..
walaupun haram namun digagahi jua ..
sanggup meredah dosa neraka kononnya
demi cinta yang masih belum bersatu
demi kasih yang masih utuh
bukti setia sayang abadi ..

Tapi baru beranak satu ..
Suami depan
dia belakang
langkah panjang
leher jinjang
kalau boleh tambah mata
mau depan belakang ..

Wahai suami ..
bila tidur si dia ..
renungkan wajahnya..
siang malam berusaha
membahagiakan lelaki ..
berusaha agar perut boroi suaminya tidak kembali kempes ..
namun masih tidak langsung mensyukuri kesempurnaannya ?

Apa lagi yang suami mahu ?
Adakah kerana sekarang tidak lagi langsing ?
Buka album lihatlah kenangan ..
Dia dulu seperti yang lelaki gilakan !
Bukan kehendak dia jadi begitu ..
Memenuhi hasrat suami ingatkan waris ..
Namun suami tetap lihat depan , kiri dan kanan ..

Suami , lelaki dan jantan ..
Sunnah nabi nikah 4 jadi pegangan ..
sedangkan yang wajib terkontang kanting ..
ada hajat bersalam lagi dengan kadi ..

Sedarlah wahai suami ..
Dia di belakang itulah
cinta sejati .. kasih abadi ..
dia yang pernah kau cintai
satu tika dulu ..

25 ulasan:

  1. kenyataan biasa dalam keluarga Melayu..
    makin lama kawin makin jauh langkah suami dari isteri...
    jalan penyelesaiannya..pegang tangan suami macam zaman bercinta...

    BalasPadam
  2. salam isnin ben

    renungan a.k/a sajak yang amat mendalam....

    leh hantar entry nie buat koleksi..kemudian bukukan...gerenti laris....

    tq.....supaya para suami renung-renungkan...

    PS tetap syukur di beri kesempatan untuk tatap duniawi

    BalasPadam
  3. owh.. sukanya lelaki buat entry ini!

    BalasPadam
  4. terharu plak pepagi baca mcm ni Ben...kalau la lelaki yg bernama suami sentiasa menghargai isterinya,alangkah nikmatnya kan..ekeke.

    Bagus ni Ben,shima nk print ar..nk tampal kat umah supaya mr huby sentiasa x lupa...muahahaha....

    BalasPadam
  5. bestla entri ni abg ben...
    kalo bg kat huby baca ni bagus gak...
    biar diorang tau pengorbanan seorang isteri tu utk bahagiakan suaminya...
    anyway, thanx abg ben... ;)

    BalasPadam
  6. Jgn lupa...yg kat belakang itulah yg akan membantu si suami di titian sirat nanti.(jika ia isteri solehah)

    BalasPadam
  7. salam Ramadhan,
    suka la baca entri nih...
    Insya Allah yang tak elok tak jadi dulu atau sekarang....
    mudah-mudahan tak terjadi walaupun anak dah nak masuk 3... hehehe

    BalasPadam
  8. ye dah tu..bab kawin je ikut sunnah nabi

    BalasPadam
  9. serius, antara entri bro yg aku paling minat & suka baca walau berulang2

    BalasPadam
  10. peringatan yg baik untuk rakan seangkatan..

    BalasPadam
  11. peringatan yg baik untuk rakan seangkatan..

    BalasPadam
  12. minta izin C&P untuk simpanan peribadi, sgt bermakna kata2 tu

    BalasPadam
  13. @eelobor ..

    sila sila .. idea spontan tu

    BalasPadam
  14. Waaahhh sedapnya madah berhelah Ben..hehee..dapat ilham sungguh bulan mulia ni yea..Baguslah Ben menulis sambil mengingatkan diri sendiri dan sesama kita...Alhamdulillah, abg rimau still jalan seiring..masih pegang tgn rabbitnya bila nak melintas jalan...semoga semakin lama usia perkahwinan semakin berkat dan kebahagian sebenarnya dpt dirasa la kan Ben..bkn dgn ditunjuk2 sgt. Ada gak yg akak tgk, byk daah..selalu jumpa seiring sejalan, pegang tgn, berlembut cakap..tup tup, bercerai berai..apa kes tak tau laa..rupanya tau-tau ada gak yg main kayu 3 dah sebenarnya masa si suami semain berbaik dgn isteri..So akak cakap ni untuk peringatan laa pd akak n para isteri2 yg sentiasa nak nampak loving n daring bila bersama, tp hakikatnya x seindah yg dilihat. Yg penting kebahagian sebenar dpt dirasakan oleh pasangan itu sendiri, wpun x romantik di mata masyarakat...hehe...Selebihnya..Wallahu 'alam...

    BalasPadam
  15. waahhh..karya en ben sendirik ek..sangat bagus!!moga memberi pengajaran dan teladan..

    BalasPadam
  16. komen pompuan panjang lebar, komen lelaki ringkas je....hehehe

    BalasPadam
  17. tak membebel bace entry ni

    tersangat suka

    BalasPadam
  18. I like this entry very much! Betul seperti apa yang dinyatakan, tapi tak semua lelaki sedemikian. Bukan menyebelahi sesiapa tetapi itulah hakikatnya...

    BalasPadam
  19. Wahh..bagus2 mcm ni lah anak bapak, pandai cover..lepas open...hehehe

    BalasPadam
  20. to kak ummi...
    Tak sangka lah akak jadi penulis jemputan...waa caya sama luu!!...ekk pesal akak melompat mcm rabbit pulakk...erkk...hehehe..

    BalasPadam
  21. alhamdulilah, lepas 13 tahun kawin dan 3 anak, suami masih lagi pimpin tangan dgn erat...harap2 berkekalan begitu sehingga akhir hayat...Amin....

    BalasPadam
  22. penuh makna kata-kata en ben ni...nape perkara mesti berlaku, dah banyak kes suami cari perempuan lain waktu isteri pregnant, dalam pantang...why???

    BalasPadam
  23. Terharu baca entri nie,bagus dan moga berkesan di hati pembaca lelaki.

    BalasPadam
  24. Macam puisi pun ada. Lg 1 tang gambar tu, mcm tak percaya je gmbr gitu ada dalam britannica. :)

    BalasPadam

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI