Camana nak jadi BLOGGER

by - Rabu, Ogos 25, 2010


Ini cuma pandangan aku sebagai 'blogger tepi jalan' ..

Jadi blogger ni mmg seronok .. kita boleh meluahkan apa saja yang terbuku di dalam hati secara sopan dan bijak .. Dapat ramai kawan .. Boleh bertukar pandangan dan pendapat .. Malah mampu membuatkan blogger menjadi bertambah matang dan juga jadi seorang penyabar ..

Bagaimana nak jadikan sesebuah blog itu menarik ? Penggunaan bahasa yang mudah difahami biasanya akan menjadikan sesebuah blog tu berada dalam kedudukan tersendiri .. Layout yang simple dan mudah di loading ..

Pentingnya seseorang blogger itu rajin membaca .. lebih banyak dia membaca lebih bermaklumat tulisannya .. Meluahkan pendapat dalam tulisannya berdasarkan fakta boleh mendorong pembaca berfikir .. Secara tidak langsung blogger akan dapat 'ganjaran' ..

Susah ke nak jadi blogger ? Perlu tahu pasal IT/ programming ker ? Persoalannya , anda nak jadi blogger apa ? Kalau sekadar gemar menulis , cukuplah pengetahuan asas mengenai blog yg mana anda boleh menguasainya dalam masa yang amat singkat ..

Motif ..tujuan .. yang ni aku malas nak ulang .. aku rasa yg nk jadi blogger tu dah sedia maklum niatnya menjadi blogger .. Samada $$ atau suka suka , terpulang ... Yang penting , berdisiplin .. Jangan gunakan cara keji untuk 'naik' .. Jangan jatuhkan maruah seseorang untuk popularkan blog ..

Ramai tersilap .. jalan paling pantas nak popularkan diri ialah jadi blogger .. Bila blog dah popular , maka ramai akan kenal ... Jangan berniat nak jadi popular seperti artis kelak membinasakan diri.. Cukuplah sekadar mereka membaca tulisan kita .. Cukuplah mereka terhibur dengan idea kita .. Dan sama sama bergerak ke depan untuk majukan diri .. Anda seorang blogger dan bukannya seorang selebriti ! Rosak nanti ... anda tidak akan jujur lagi dalam penulisan .. Anda pastinya mencari 'isu isu' panas agar ramai membacanya .. Ini boleh menghilangkan ketulinan tulisan anda ..

Mengejar Trafik .. Ramai nak dapat trafik yang tinggi.. makin tinggi trafik , makin popular blog anda .. Tapi sedarkah , makin tinggi trafik , makin banyak kerenah pembaca .. pelbagai komen akan dihamburkan pada anda .. Tulisan anda akan dikritik ... mampukah anda hadapi ? Semua ini bisa mematahkan semangat blogger jika tidak mempunyai kekentalan mental . Bila dah jadi gitu , maka tulisan anda akan mengikut kehendak mereka .. Baik toksah buat blog kalau gitu ..

Bagi aku , naik secara perlahan .. turun secara perlahan .. Jika pantas anda naik , pantas jugak anda turun .. Naik secara perlahan , membuatkan anda menjadi blogger yang baik, peka dan bijak dalam 'berkomunikasi' dengan pembaca ..

RANKING (PAGERANK , ALEXA ) .. Pergerakkan ranking ni mmg best .. cam kedudukan pelajar dalam kelas .. tapi kena ingat... kalau hari ini , anda dapat 1 UV , esok anda kena dapatkan 2 UV .. lusa kena dapatkan 3 UV.. anda tak boleh maintain atau turun .. Jadi kedudukan ini seperti yoyo .. Perhatikan beberapa blog yang mempunyai bilangan online satu satu masa.. amat tinggi ... ada diantara 500-700 tapi bila perhatikan ALEXAnya , tidak berada dalam kedudukan yang baik langsung .. Aku tak pasti bagaimana pengiraan ALEXA dan PAGERANK ... dan aku tak nak amik kisah dah ... yang perlu aku amik kisah ialah , setiap entri aku akan aku cuba sampaikan maksud dan juga pengajaran .. Pengajaran buat aku dan juga pembaca ..

Dan akhir sekali .. sebagai seorang blogger , jgn mudah putus asa dan paling penting ialah sabar .. ANDA BUKAN MENULIS UNTUK HARI INI !

You May Also Like

12 comments

  1. yeah...aku sokong pendapat en. ben. Thanks kerana byk memberi tunjuk ajar kepada blogger2 terutamanye kepada aku yang masih baru dlm dunia blog.

    BalasPadam
  2. salam, terima kasih Ben kerana nasihat anda itu begitu mengesankan dan patut menjadi panduan bagi semua blogger terutama yang baru nak merangkak...

    BalasPadam
  3. tapi lu kene ingat cakap siang pandang2, cakap malam jeling2

    BalasPadam
  4. @Mr feckry
    gua dah abis pandang ... n jeling jeling.. sbb tu gua tulis menda ni

    BalasPadam
  5. paling aku sokong ayat ni --> Jangan jatuhkan maruah seseorang untuk popularkan blog ..

    BalasPadam
  6. En Ben,

    Thanks for the Tips! Saya sukee....

    datang laaa visit blog saya :

    http://diyanaheart.blogspot.com/

    open for any comments for improvements. wasalam

    BalasPadam
  7. terima kasih atas panduan

    Salam Singgah :)

    BalasPadam
  8. Tulah.masing2 ada sbb sendiri knp mereka ber'blog' kan...

    Pada aku, blog ni umpama tempat ringankan stress dlm kepala otak ni haaa..Pasal traffic/ranking /$$, itu adalah prkara sampingan yg kalo ada, aku syukuri... :)

    Apa2pun, mekasih en.Ben ats nasihat yg bernas diats ni...

    BalasPadam
  9. Reminder untuk blogger baru macam Azu. thanks BE!:)

    BalasPadam