Isu aurat : Seronok 'bantai' orang kan ?

by - Rabu, Oktober 27, 2010

 

Aku ternampak tadi satu keping gambar yang diletakkan di FACEBOOK kemudian ramai ramai pakat mengomen ..  Yang pastinya ditag dari satu blog fofular tapi .. huh !

Gambar tu gambar seorang wanita berpakaian seluar ketat tu ha.. ala ala swimming suit pastu baju yang dari bahu sampai ke lengan terbuka dan bertudung .. Tamo aku copy paste kat sini .. Kenapa ?

Yang pertama .. dia beragama ISLAM .. kedua , membincangkan isu aurat dengan menjadikan dia sebagai ' sasaran' .. bukankah itu secara tidak langsung akan mengaibkan dia ?

Jika dibincangkan tanpa ada sasaran , mungkin ok tapi biarlah berilmiah .. Bukan main sedap cakap tanpa pandang kiri kanan .. Dan paling bahaya ialah dengan melemparkan tuduhan tanpa sebarang bukti ..

Contohnya : " Suaminya tak tegur ke ? Dayus betul kalau suami begitu "

Kalau suaminya dah tegur berjuta kali tapi isterinya degil ? Nak kata apa? Pukul ? Atau gunakan kaedah psikologi ? Kalau kena isterinya spesis harimau berantai ?? Haa...

Maka , berilah pandangan mengikut lunas lunas Islam dan bukannya main sedap tekak je.. Kalau tidak , sama je kita dengan mereka yang dok mengumpat mengeji tapi habuk pon tarak ..

Sepatutnya kita mendoakan mereka agar diberi petunjuk dan hidayah dari Allah ..  Cuba cermin diri kita sendiri .. adakalanya kita sendiri pon buat salah dan jika ditegur dengan cara yang salah , pastinya kita melenting dan buat lagi .. Gunakanlah pendekatan halus ..

Aku bukan nak lindung sapa sapa yang sudah terang lagi bersuluh tu cuma kita sesama ISLAM .. Kalau bukan kita lindungi saudara kita , sapa lagi kita nak harapkan ??

BA: Semoga dilain kali kita sama sama memperbetulkan kesilapan kita. Bukannya kubur kau , kubur aku .. Jangan lupa , sapa yang akan korek kubur kita dan sapa yang akan pikul jenazah kita  ..

You May Also Like

23 comments

  1. tengok diri sendiri dulu kalau nak komen aurat orang lain.. aku tak suka betul orang jenis macam tu..

    BalasPadam
  2. Takut nak tegur dan mengate orang,
    takut jadi kat diri sendiri kan,
    yela,
    tak kite nanti,
    ahli keluarga lite..
    dunia kan bulat..

    semoge kite sentiase berada dalam lindungan-nya selalu
    insya-Allah

    BalasPadam
  3. den stuju ngn ben..ade tgk jgk gmbr tu. bkn men lg dikutuk, dicaci.. kesian btl tp yg kutuk tu pn sbnrnya ade jgk yg org skeliling dia yg bt c2 cme dia xsedar @ lbh tepat lg slh org len kita nmpk tp slh diri sndiri(kluarga tdekat) kita bt2 xnmpk.. -btl ke idak peribahasa den tu?.. ;)

    BalasPadam
  4. betul la abg ben..
    ceq tak suka yg jenis copy gmbar org,pastu pakat2 bg komen yg bukan2 dan tak mmbina..lagi teruk tau buat mcm tu..

    Dunia la mcm2...

    BalasPadam
  5. salam..
    bro.. sy setuju dgn apa yg bro ben cakap..
    kadang2 diorg yg kutuk2 tu lebih kurang je sme ...
    diorg xsedar.. diorg kutuk2 org yg xtutup aurat.. hbis yg diorg kutuk2 maki2 tu.. elok.. padahal lebih kurang je lah perangai diorg dgn org yg dikutuk... kadang2 geram jgk ..

    BalasPadam
  6. pendapat masing2 berlainan...bukan kutuk tp rasanya kalau nak tutup..tutup betul..betullah...tak ker tercemar tutup kepala lain2 part terbukak...

    BalasPadam
  7. tengok komen2 jugak....ada yang mengutuk sambil menasihat...ada yang mengutuk sebab memang suka mengutuk....tegur boleh...tapi biarlah dengan cara yang sopan....!!

    BalasPadam
  8. sokong ngan en. ben,
    bab aurat ni tak perlu la nk komen kat org lain..ptt tgk diri sendiri...wlaupun dah rasa sempurna, ttp tak ptt nk komen org lain lebih2 cam tu..

    BalasPadam
  9. setuju ngan bro.sebahagan masyarakat kita lebih senang mengata dari menegur.ada pula yg pantang ditegur...ini semua ego semata2... sifat ini perlu dibuang jika kita ingin terus maju ke hadapan

    BalasPadam
  10. mengutuk dengan memberi nasihat tak sama. sebab tuh la sebelum mengutuk pasal aurat first sekali kena tengok diri sendiri dulu. kadang-kadang mengutuk padahal diri sendiri pun tak terjaga.

    BalasPadam
  11. btol2..macamla yg komen 2 baik sgt..tah2, dya pun 2x5 jgk...tp ada aty nk kutuk org....kalo ilmu agama dah ckp tinggi, xpala nk komen org...tapi kalo ilmu agama pun x seberapa, baik pegi blaja tambah ilmu agama tinggi2....

    BalasPadam
  12. betul tu.tak baik kita aibkan orang.kite pun ada adk-bradik dan saudara mara takut nanti gajah depan mata tak ternampak....

    BalasPadam
  13. kan org kater air ngan minyak x campor... adoiiiii... ;p

    BalasPadam
  14. itulah sbbnya org kata mulut jgn byk sgt, ek

    BalasPadam
  15. Sometimes, gambar peribadi orang pun dorang tayang2 dekat Facebook, suka malukan orang lain, pelik...

    P/s: Blog macam ni memang saya tak hormat! Benci, orang yang komen gambar tu lagilah teruk, sama macam admin blog atau fan page tu. Bila kita nasihat, kita pula kena marah, haizzz, so saya biar je lah. Yang penting saya tak akan sesekali masuk blog atau fan page itu lagi.

    BalasPadam
  16. kita nih tak sempurna...
    tak perlukan nak mengaibkan... cuba kita letakan kita di tempat perempuan tu??? macam mane??? sakit hati jugak kan??? kutuk x perlu tapi sebaliknya baik menegur...

    peringatan untuk diri sendiri jugak..
    Salam jaga diri, hiasi peribadi~

    BalasPadam
  17. diri sendiri selagi tak mati , masih banyak kurangnya...

    sipemakai baju dan sipenghina/memaki..sama je dosanya...malah sipemakai tu tak pasal2 dapat pahala free dari sipenghina..errmmm

    BalasPadam
  18. sbb tu la kita takleh nak upload gambo sesuka hati untuk tatapan umum. takut jadi camni la. x pasal2 jek orang yang tak kenal pon dok pakat kutuk ramai2. nasib...nasib...

    BalasPadam
  19. tak ada salah ingat mengingati :)

    BalasPadam
  20. BA; Cuma terfikir sesuatu......dh kurang ke gambar2 lain yg nak di tepek kat situ.....

    BalasPadam
  21. ada gak tgk td kt fb...cuma kelu tak terkomen jer

    BalasPadam
  22. da tgk da pic 2..
    bkn men ramai yg dok kutuk

    BalasPadam