Rumah Terbuka : Satu penghargaan atau pembaziran ?

by - Isnin, Ogos 26, 2013

 

Tak yah la intro panjang panjang nooo .. Korang pon pon tau kan ? Skang ni kita masih di bulan Syawal maka sambutan Aidilfitri masih berterusan hingga ke hujung Syawal ..

Rumah Terbuka sana sini .. Jemputan sana sini .. Makan buncit sana sini .. Meriah tak terperiiiiiii .. Bagus la kan ? Makanan macam macam adaaaa . Tapiiii… habis ke semua tu ??

Alhamdulillah , ada beberapa rumah kengkawan yang aku pergi .. juadah mereka mmg habis ! Kalau tak habis , mereka tapau kasi sama kawan kawan .. Bagus la gitu kan ?

Aku nak bebel pon tak guna .. Yelah , yang membaca ni pon lebih bijak dari aku. Mereka yang buat open house ni pon pasti lebih awal sediakan perancangan ..

“ Makanan yang tak abis ni nak buat camana yer  ? “

Bagus laa kalau dah gitu. Cuma risau je makanan yang sedap sedap tu , masuk ke tong sampah ! Sayangnyaaaa ….

You May Also Like

3 comments

  1. kalau habis syukur murah rezeki niat sedekah..kalau buang bazir...


    tapi majoriti mesti banyak yang bazir...

    BalasPadam
  2. boleh bagi kat kawan2 yang bkunjung, terutama yg bujang, msti diorg makan balik kt rumah nnti

    BalasPadam
  3. Kata orang bijak perlu keseimbangan dalam kehidupan ini. Orang yang kaya membantu yang miskin. Orang yang pintar memandu yang bodoh. Orang yang beruntung mengajak orang yang susah. Bila ada rejeki memberi sedekah kepada fakir miskin.

    Open house sudah menjadi tradisi bagi 'para pembesar' di saat Hari Raya Idul Fitri. Tentu sebelumnya mereka telah berbagi dengan para fakir miskin dengan mengeluarkan zakat fitrah dan zakat malnya. Silaturrahmi dan saling bermaafan amatlah penting untuk dilestarikan.

    Perencanaan yang matang dan bijak dalam belanja untuk keperluan Open House amat dibutuhkan. Jangan sampai ada yang mubadzir dibuang begitu saja tidak ada yang makan. Ingat masih ada jutaan anak manusia di dunia ini yang berpotensi dan mengalami bahaya kelaparan.

    Foto yang membuat hati kita ikut trenyuh. Anak-anak yang butuh bantuan dari belahan dunia lain yang sudah mengalami kemakmuran. Semoga bumi semakin sejahtera di benua manapun manusia itu tinggal. Salam cemerlang dari bumi Indonesia !

    BalasPadam