by - Selasa, April 28, 2020

Ketiga tiga barang lejen ni , aku boleh dapati dengan mudah di kedai runcit milik ayah mertua aku di Kelantan. Sejak aku kawin 10 tahun dulu , 3 barang ni memang senantiasa aku pastikan ada stok. Bermula dengan Minyak Mestika ni...

Minyak Mestika ni memang dah diakui antara minyak gosok yang terbaik. Dan berzaman digunakan. Mak aku.. arwah nenek pun ada haa guna ! Katanya bagus ketika badan lenguh atau digigit serangga. Aku kerap guna ketika di Kelantan ni. Sebelum tidur dan selepas digigit nyamuk ! Hehehe.. Kena gigit pijat pun ya gak. Yang ni paling risau sebab dok gosok je pastu melarat bengkak dia. Bila disapu dengan minyak ni, gatal tu hilang. 

Harga pun ok je ni. Kat Lazada mahal sedikit. Kalau check di Facebook, harga dia lebih ok. Nak lagi murah , gi cari kat kedai kedai runcit yang lejen. 


Bedak ni aku kenal masa Qhaliff baru lahir. Mak mertua aku gunakan untuk hilangkan ruam merah di celah celah punggung dan leher. Setiap kali aku balik Kelantan , mak aku pasti kirim 5-6 botol punya. Sejak berumur ni , kulit dia kerap mudah sensitif. Tak tau la apa masalahnya. Mungkin air kurang bersih atau pemakanan ? Tapi lepas disapu dengan bedak ni , gatal tu hilang.. Kalau tidak , perghh.. satu malam boleh tak tidur ! 


Bedak sejuk. Hehehehe.. Yang ni , aku tak yah perkenalkan la kat korang kan ? Sah sah korang mesti tau punya. Generasi aku yakni mereka yang lahir antara tahun 70-90an mesti kenal punya. Dulu aku dok gelak je tengok mak aku pakai. Tapi selepas aku mencubanya, terasa best lak. Nak lagi best bila aku buat 'topeng muka' menggunakan bedak sejuk ni.. hehehe... 


Nah... yang ni tak lejen lagi tapi bakal ! Aku dah guna dah hampir setahun. Kalau dapat mandi guna Azyma Care ni , memang puashati giler la. Aku mula jatuh cinta dengan Azyma ni ketika masalah alergik pada kulit kaki aku. Aku dah pernah cerita kat korang dalam blog dulu. Sat aku cari balik kisah tu. 

Haa, jumpa ! Nah... baca kat entri Diserang alergik kulit. Memang tak sangka la. Sebelum memang berparut la kaki aku dek kerana dok mengaru jer ! Tapi bila sapu dengan Azyma , gatal tu hilang ! Alhamdulillah. 

Sekarangn ni , ada promosi sempena PKP. Sangat bagus untuk digantikan dengan sanitizer. Bukan apa.. kalau dok guna sanizter selalu sangat pun tak bagus. Ada kesan sampingan.. Tau ke tak ? Meh aku kabo skit kat korang apa kesan sampingan guna sanitizer ni.. 

1.  Lemahkan sistem imun badan
Menurut penelitian yang dilakukan oleh pakar, “triclosan” yang lazimnya terkandung dalam hand sanitizer sangat membahayakan sistem daya ketahanan tubuh (imune system). Ini kerana, fungsi sistem imunisasi adalah untuk melindungi tubuh dari terkena sebarang penyakit.

Penelitian lain turut menemukan, kanak-kanak atau remaja yang terdedah terhadap “triclosan” ini akan mudah dijangkiti demam serta mudah alergi.

2. Tubuh tak tahan dengan antibiotik berlebihan
Kita semua tahu bahawa antibiotik sangat berkesan dalam membunuh bakteria, tapi jika ia digunakan secara berlebihan akan membunuh bakteria yang baik juga.

Kesihatan anda pasti lebih berisiko terganggu andai bakteria baik turut dibunuh dan ini akan menggalakkan bakteria jahat untuk bermaharajalela.

3. Ganggu kestabilan hormon
Food and Drug Administration (FDA) di Amerika Syarikat menyatakan, kandungan “triclosan” boleh menyebabkan gangguan hormon sekaligus menyebabkan pembiakan bakteria yang tidak elok dan bakteria tersebut bertindak mengubah cara kerja organ dalaman tubuh badan kita.

4. Terdedah kepada bahan kimia
Jika anda mempunyai hand sanitizer yang berbau wangi, kemungkinan besar produk tersebut mengandungi bahan-bahan kimia beracun. Pewangi sintetik (buatan manusia) ternyata mengandungi ftalat. Ia akan menggangu endokrin tubuh!

Bukan itu saja, kandungan paraben dalam sesetengah produk hand sanitizer juga sangat berisiko untuk menggangu kesihatan biarpun fungsinya dalam produk kosmetik adalah untuk memanjangkan jangka hayat sesebuah produk tersebut.

5. Risiko keracunan alkohol
Untuk pengetahuan anda, sumber elemen bahan aktif dalam cairan hand sanitizer adalah dari jenis antibakteria beralkohol yang bertindak untuk membunuh kuman. 

Menurut 1 kes yang berlaku di California, seorang remaja terpaksa dikejarkan ke hospital gara-gara keracunan alkohol yang dipercayai terkandung dalam hand sanitizer.

Kesimpulannya, anda perlu berhati-hati dalam menggunakan hand sanitizer. Penulis sarankan, lebih baik anda mencuci tangan menggunakan sabun kerana ia lebih dipercayai bersih dan tidak akan menjejaskan kesihatan anda.

Sumber: Wanista

Dan aku lak.. kalau salah guna sabun pun bermasalah gak. Tangan akan kering. Ada sekali tu abis tapak tangan aku mengecut dek kerana guna sabun mandian yang tak pernah aku guna. Saja try. Brand popular lak tu ! Terus aku tak guna. 

Sebab tu bila Azyma Care buat promosi ni aku terus cepat cepat amik. Ada di laman web Azyma Care , info lanjut. Aku beli 4 botol. Maklumlah , duduk di rumah mertua ni.. ko jangan pentingkan diri sendiri ! Hehehehe.. Kena beli sekali untuk diorang. Dan diorang pun memang guna sejak pertama kali aku kasi kat diorang cuba. Memang suka la.. Barang baekkk gitu ! 





Order sekarang dan jimat ! Selagi ada stok ni ! Haa, ada je ramai order sekarang ni dek kerana Covid 19. Ingat , kena selalu bersihkan diri dan barang belian kita. Takkan nak sanitize je kan ? Haaa.. lebih lagi barangan makanan mentah. Risau keracunan gak tu !

Ok.. sila ke web rasmi www.azymacare.com atau FB Azyma Care Hq atau hubungi WhatsApp 0197760647 (Cik Azy).

You May Also Like

3 comments

  1. best azyma sebab dapat hilangkan kegatalan di badan bila pakai

    BalasPadam
  2. Bestnya ade family pack. Lebih jimat

    BalasPadam
  3. ben tak ada tajuk lah post kali ini......mungkin terlepas pandang


    www.oohsenyum.com

    BalasPadam