Dapur Tanpa Sempadan...

Ahad, 1 Mac 2015

Sesekali ‘membazir’ !

 

Berbaloi ke buang duit beli sesuatu yang mahal ? Ada orang tak sanggup buang duit beli barang seperti jam tangan , telefon pintar , cermin mata hitam dan sebagainya ?

Ok.. bagi aku , aku rela buang duit untuk barang yang aku pakai setiap hari ! Andai kata aku nak buang duit untuk beli sehelai baju tapi harganya beratus ringgit , maaf… aku tak sanggup ! Aku rela pakai baju RM5-10 sehelai .. Sebabnya , baju aku mudah hilang dari radar selepas pakai ! Lepas basuh , payah nak jumpa dah.. Kalau bernasib baik , akan di ulang pakai hingga koyak ! Hahahaha ..

Beli jam ? Ok.. kalau ada duit , atau sememangnya aku minat giler kat jam tu … aku akan dapatkan tapi setelah aku selesai keperluan kewajiban.. Kalau tak mampu , jangan cari pasal berhutang !

Bukanlah nak berlagak.. atau riak ! Ramai je mampu beli lagi mahal.. tapi sesekali bagi aku , apa salahnya ‘reward’ diri sendiri setelah penat bekerja siang malam.. Pakailah sesuatu yang diidamkan andai mampu.. Dengan cara tu , semangat untuk lebih berjaya pasti akan datang..

image

Tak ramai orang sanggup buang duit untuk beli jam. Untuk jam , aku tak suka pakai tiruan. Aku jenis kagum pada penciptaan jam dan rekabentuk ! Tak caya , cuba tengok bagaimana jam jam terbaik dunia dibuat ! Perghhhh… Respek !

Tapi janganlah mahal saja tanpa ada kelebihan , kan ? Hehehe.. InshaAllah.. Apa pun yang penting , jangan lupa menyimpan demi masa depan terutama masa depan anak anak ! Hurmm..

image

Kali pertama aku tengok jam gini , sewaktu ayah aku belikan untuk abang aku. Tertelan air liur tengok.. Harga masa tu beratus ringgit .. Awal tahun 90an.. Hurmm.. Aku nak mintak , tak sampai hati sebab tau kemampuan ayah aku camana..

Bila sendiri dah mampu , jangan kedekut.. kan ? Sesekali.. Buat koleksi ? Aku tak mampu.. Pakai sampai rosak atau hilang .. baru tukar lain.. hehehe..

2 komen :

farhanafarid14 berkata... [Reply to comment]

Hahaha hep, sesekali mmbazir takpa, smetimes boleh jadi kan motivator where kita kena strive for the best lagi. May youre always blessed by Allah. Aminn

Nurulhuda Abdul Latip berkata... [Reply to comment]

Untuk reward diri sendiri memang tak salah pun kan, tambah lagi menghargai pencipta jam tu..Nice watch tau!

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI