Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 29 Mei 2015

Wajarkah Qhaliff dirotan ??


Lagi 4 tahun , Qhaliff akan ke sekolah kebangsaan. Darjah 1 ! Gulp.. Sekejap je masa berlalu. Anak manja aku ni semakin membesar. Aku bukanlah nak puji anak sendiri tapi aku tahu Qhaliff seorang anak yang bijak. Cepat tangkap dan sangat memerhati segala galanya ! Alhamdulillah..

Aku terfikir.. nanti bila dia di sekolah , kalau dia nakal.. dia dirotan ! Apakah aku patut tegur cikgu tu atau biarkan saja ? Tanggungjawab merotan ni , biarlah aku sebagai bapa yang laksanakan ! Cikgu di sekolah cumalah perlu mengajar !!!! 

Hurm.. begitu ke ??? 


Hurm.. walaupun aku cuma ada pengalaman mengajar beberapa tahun tapi itu dah memadai utk aku memahami betapa sukarnya kerjaya guru ini. Mereka bukan saja perlu mendidik , malah mereka juga sbg ibu bapa kepada anak anak murid tersebut !

Perlu tahu , guru bukan saja kena melayan karenah anak murid mereka tetapi juga kena layan karenah pentadbir , guru guru lain dan sesekali dr jabatan ! Tu belum part karenah ibu bapa pelajar !! Peningggg..

Bagi mereka yang takde pengalaman mengajar di sekolah terutama sekolah ni , bunyi loceng tamat sekolah adalah satu kenikmatan sementara !! Lega gileee.. Tapi kerja sambung di rumah.. Tanda buku..tanda kertas ujian... dn mcm mcm lagi !!

Aku pernah rotan di tangan salah seorang anak murid aku gara gara dia bermain dalam kelas ketika aku mengajar. Sabar punya sabar.. Tegur punya tegur..aku rotan kat telapak tangannya.. Alahai , rotan sikit je pon.. bukan menghayun. Dan esoknya parents dia dtg sekolah dan nak saman aku. Guru besar , menyebelahi dia. Aku kecewa. Aku luahkan pada rakan guru yang lain. Mereka bg aku tips mengajar..

HANG MASUK.. AJAR.. PASTU KELUAR.DEPA NAK BELAJAR KA , TAK NAK KA..BIAQ PI KAT DEPA. MAK BAPAK DEPA KAYA.BOLEH HANTAR PI TUISYEN..

Gara gara jadi guru , aku dpt penyakit tekanan darah tinggi. Hahahaha .. Setiap minggu pasti akan ada satu hari aku MC ! Terpaksa !! Aku tak larat tanggung beban walaupun aku cuma guru sandaran saja tapi kerja banyak ! Aku bukan sekadar guru ganti tapi jadi guru kelas jugak ! 

Disebabkan ni , aku pastikan  andai setiap kali Qhaliff mengadu dirotan oleh gurunya , aku akan berjumpa dengan gurunya sendiri dan mintak penjelasan. Andai Qhaliff yang bersalah ..maafkan daddy ! Daddy tak nak jadi seperti ayahnya Sazali !  Kalau cikgu merotan tu melebihi batas , maka kita tau akan prosedur kan ? Tak perlu nak gaduh gaduh.. Ikut je prosedur.. Maklumlah , ada guru pun terlebih emosi akibat beban kerja mungkin ? Hurmmm .. 


8 komen :

Maria Firdz berkata... [Reply to comment]

Saya dh lama kenalkan rotan pd ank... Bukan utk hukum tapi mengajar... Mmg byk kesan si anak tak pernah kena rotan yg sy lihat pd ank murid sy sendiri... Huhu.. Tak salah kenalkan rotan pdnya..

yoorin melacolea berkata... [Reply to comment]

pernah kena rotan 3 kali sampai berbirat kat tangan sebab dapat akaun 3/100... kalau bgtau kat bapak memang kena marah kang cikgu tu tengok tangan kena rotan.. tp kalau bapak tanya sebab apa kena rotan, memang compem kena rotan lahh kat rumah.. hahaha..

Maisarah Humaira berkata... [Reply to comment]

Abg ben kena pesan kat Qhaliff..belaja elok2, dgr nasihat guru, insyaAllah dia ikut nt..budak2 dia ikut ape org tua ckp.jujur..cuma klu jumpa kwn je takut dia terikut dgn perangai kwn2

saye niza berkata... [Reply to comment]

Kenalkan rotan di rumah, tp guna bila betul2 perlu utk beritahu buat salah = rotan hihi. btw, if tak salah, cikgu sekarang tak dibenarkan pun rotan ka cubit ka.boleh kata tak boleh sentuh lah habaq hang!!

Rabiatuladawiah Mustapha berkata... [Reply to comment]

Sya dah lama kenalkan rotan kpd anak2 saya ..... bukan belasah anak ...rotan di tapak tangan atau kaki ..... dan x salah guru merotan anak ... dulu2 pun kita pernah kena rotan ... kena lompat katak dan mcm2 ....

nuriarif berkata... [Reply to comment]

anak2 saya pun dah dikenalkan dengan rotan, hanger dan apa2 sahaja. bukannya apa, biar mereka menangis sekarang, jangan kita yg menangis esok hari. kalau mereka kena marah dengan cikgu, saya akan tanya kenapa dan selalunya ia adalah salah mereka. bagi saya, cikgu bukannya saja2 nak marah atau rotan. kalau dah memang murid tu sendiri sangat naughty, mmmg kenalah rotan. kalau duduk baik2, diam dan dgr kata, takkanlah cikgu saje2 nak merotan.

annies MAN berkata... [Reply to comment]

Maq nak je didik anak dgn rotan , tp tiap maq kali beli rotan ,suami buang rotan tu ,dia ckp ,guna tangan je ajar anak ,tangan awk sakit , sakitlah anak awk .kalau guna rotan ,awk tak rase sakitnya ,ank awk sorg yg rase sakitnya dan belum tentu dia ikut cakap awak kalau dia dah sakit. Utk cikgu kat sekolah anak2 , maq serah je ,mesti cikgu rotan anak kita bersebab ,mana ada org suka2 merotan kecuali orang tak siuman.

Nadia Johari berkata... [Reply to comment]

memang kalau tengok tak sanggup rotan..tapi kalau dah degil..kene ajar..tapi lepas rotan..bagi nasihat bgtau kenapa dirotan..apa kesalahan dia

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI