Kenapa Perlu Berperang ?

by - Jumaat, Mei 07, 2010

Aku dok layan citer The Pasific kat Astro .. Kisah Perang Dunia ke 2 ... Amerika vs Jepun ... Amerika ni rajin betul kan ... Kat Eropah pun diaorg masuk campur .. kat Asia pun gitu .. bagus betul .. Sesuai tul jadi Polis Dunia ,, Konon je la tu .. diorang je yang betul ... orang lain semua salah ..

Bila aku tengok cerita ni , mmg la satu lakonan tapi andaikata satu kebenaran yang mana telah dialami oleh datuk nenek kita malah ada yang orang tua kita sendiri pun pernah menghadapi situasi ngeri ini , mmg amat menyedihkan ...

Yang kena tembak , ada keluarga .. Yang menembak pun ada keluarga .. Masing masing terpaksa mempertahankan diri dari dibunuh ... Haih... Ni semua gara gara politik .. kalau zaman Rasulullah S.A.W dulu adalah kerana ALLAH tapi sekarang semua kerana $$$ ..

Pelik betul la.. sampai tahap manakah diorg ni nak mengumpul kekayaan ? Yang ada pun sampai tak terbawak .. Tuuu .. yang dok kat atas tu .. dok sedap jeeee memerintah ... berapa banyak $$ ada tuu ?? Rakyat kena berjimat cermat .. diorng ? Disebabkan semua ni la negara boleh jadi porak peranda ... Tu contoh , negara jiran... Tak lama lagi huru hara tu ...

Kalaulah pemimpin kita ni tak berhati hati ... aku rasa boleh juga huru hara negara kita ni ... Entah ler .. kita ni dah terlalu selesa dengan keadaan kita skang .. Asal boleh bergerak ke sana ke mari tanpa rasa takut atau boleh makan bila bila saja , dah memadai .. Hurmm ... Tapi sampai bila kan ? Pemimpin kena lebih amanah dan jujur ... pada diri sendiri dan pada agama ... Kalau kedua dua ni boleh diorng buat , pada rakyat paling mudah ... kan kan ?

Dah ... jom tidur ... esok la sambung bebel .. citer ni tak abis lagi tapi mata aku 'abis' dah.. heheh..

p/s : tamo perang !!

You May Also Like

3 comments