Tabiat Yang Patut Dibuang ..

by - Jumaat, Mei 14, 2010

Dunia sekarang bergerak dengan amat pantas ... Segala maklumat dihujung jari anda .. INTERNET ..TELEFON ... TELEVISION .. RADIO ... semua itu adalah medium penyampai maklumat .. Tapi sayangnya ramai tak tau nak gunakan dengan sebaik mungkin ...

FACEBOOK , TWITTER dan banyak lagi , adalah laman rangkaian sosial yang amat ramai sekali penggunanya lebih lebih lagi di Malaysia ... Dengan memiliki satu akaun di sana , kita boleh mencari atau berkawan dengan sesiapa saja di alam maya ini .. Bagus bukan ?

Tapi sayangnya .... ramai yang tidak reti menggunakan internet dengan begitu berkesan .. Mereka hanya tau menggunakan dengan peratusan yang kecil .. Tidak begitu menyeluruh ... Jikalau internet ni digunakan dengan menyeluruh aku pasti , ramai yang akan hidup dalam keadaan serba tau ...hidup tidak terlalu dibelenggu dengan 'pertanyaan' ... Sebarang persoalan akan terus dicari diinternet seterusnya difahami sebaik mungkin dan barulah bertanya pada yang arif ..

Kerana apa kita perlu mencari terlebih dahulu ? Ini akan mengelakkan kita dari di'temberang' hidup hidup oleh sesiapa yang menerangkan tentang persoalan itu kemudian .. Jika kita telah melakukan kajian dan baru bertanya , sekurangnya kita telah tau sedikit sebanyak mengenai persoalan tersebut ... Hanya perlu bertanya untuk memahami dengan lebih lanjut .. Bukankah itu lebih bagus dari terus bertanya soalan asas ?

Aku cukup pantang seseorang yang bertanya pada aku di FACEBOOK dengan bertanyakan soalan yang sememangnya terdapat di dalam INFO .. tanya dari mana ... keje mana .. dan bnyk lagi ... Bagi aku sepatutnya kita perlu baca terlebih dahulu latar belakangnya sebelum menegurnya ... Itu boleh membuatkan orang tu berasa lebih yakin bila berbicara kerana orang yang menegur tu seorang yang ingin berkawan .. bukan sekadar menegur ..

Aku tamo panjang lebar ... Kesimpulannya ... rajin rajin la bukak info atau kaji sesuatu seblum bertanya .. ek ? Maksud aku bila korang tu berada depan laptop .. kalau dah takde depan laptop , sila la abaikan nasihat ini ... mudah jer ...

You May Also Like

15 comments

  1. ya..saya juga rimas bila org bertny padahal sudah ada jwpn nyer. :)

    BalasPadam
  2. betul3..

    kdg2 tu dorg xde modal nk bertanya..
    pastu tanya r soalan yg cikai2 mcm 2..

    BalasPadam
  3. i'm easily annoyed with ppl asking questions camtu gak..cuma now dok blajar bersabar time handle soklan customer..tp klu yg lain,mmg hangin sket..sbb i love to observe,baca dulu..

    http://blablablabber.blogspot.com/2010/05/jumpa-adam-maya-lisa-surihani-so-cute.html

    BalasPadam
  4. Betul 2.. kadang2 rse cm org tu dah tau tp buat2 tanya lg.. jawab je la sbb xnk kecilkn hati org 2.. uhhh..


    entri baru 'Muka Dah Handsome. Tapi......' http://fatimahsamsuddin.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. ahaha, yes boss!! very true. penah buat ke? sy mcm pnah. heh. takpe. pasni tak wat dh. tq.

    BalasPadam
  6. sabo je lah.. nak wat camna.. hehe

    BalasPadam
  7. amalkan baca Q&A, T&C
    tak rugi apa pun...asasnya kena suka membacalah!

    itu yg ramai tak suka

    BalasPadam
  8. salam..
    thanks
    for info
    menarik..

    BalasPadam
  9. haha mungkinkah mereka hanya ingin bermanja2 ngan Encik Ben?
    :p

    BalasPadam
  10. Manusia tidak pernah sama, begitu juga otak dan akal kita...

    BalasPadam
  11. kadang-kadang org ni suka ambik mudah...taknak check dulu, terus je nak tanya...kes malas membaca le tu...

    BalasPadam