Syaitan Ketawa

by - Khamis, Jun 10, 2010

Syaitan boleh ketawa . Ini dapat kita ketahui dari hadis berikut :

" Menguap adalah dari syaitan. Maka apabila seseorang kalian menguap , tahanlah sedaya mungkin kerana sesungguhnya apabilaseseorang kalian menguap sambil berbunyi " Haa" maka ketawalah syaitan. " - Hadis riwayat al Bukhari

Jika tidak dapat menahan diri dari menguap , maka tutuplah mulut yang sedang menguap dengan tangan dan jangan mengeluarkan apa apa bunyi. Dalam sebuah hadis lain Rasulullah s.a.w mengajar kita :

"Jika seseorang kalian menguap , maka tutuplah muut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk ( ke dalam mulut yang terbuka )." - Hadis riwayat Muslim .

Ada pun bersin , maka ia disukai oleh Allah s.wt . Rasulullah s.a.w menjelaskan perbezaan menguap dan bersin.

" Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Maka apabila ( sesorang itu ) bersin maka pujilah Allah dan merupakan hak bagi setiap muslim yang mendengar ( saudaranya bersin ) untuk mendoakannya."

Ada pun menguap , maka ia tidak lain berasal dari syaitan. Tahanlah ia semampu mungkin dan apabila ( yang menguap ) berbunyi 'Haaa ' maka ketawalah syaitan.
- Hadis riwayat al- Bukhari


Oleh itu , bagi orang ang bersin , hendaklah dia memuji Allah dengan menyebut :

" Segala puji bagi Allah , Tuhan sekalian alam "

Bagi yang mendengar orang bersin , dia berdoa :

" Semoga Allah merahmati kamu "

Kemudian bagi yang bersin , dia menjawab kepada orang yang mendoakannya :

" Semoga Allah mengampuni bagi kami dan bagi kalian "

- sahih dikeluarkan oleh al-Thabarani dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam shahih al- Jami al Shagheir , hadis no 686 .

Sekali pun bersin adalah sesuatu yang disukai , tidaklah bererti seseorang itu boleh bersin di hadapan muka orang lain , menghamburkan air liurnya atau bersin dengan suara yang kuat.

Abu Hurairah r.a menerangkan

" Apabila Rasulullah s.a.w bersin , baginda meletakkan tangannya atau bajunya ke atas mukanya ( mulut dan hidung ) sambil merendahkan ( atau sambil menundukkan muka dan ) suaranya "

- dari buku 7 Tipu daya Syaitan ke atas umat Islam . Oleh Hafiz Firdaus Abdullah

You May Also Like

3 comments

  1. tapi.. mengapa yer bila baca perkataan menguap tu sendiri pun kita nak menguap? Godaan syaitan ni..

    BalasPadam