Kerajaan , silalah pantau ..

by - Jumaat, September 17, 2010

Kenapa kerajaan lak ?? Sbb dah tanggungjawab kerajaan kan ? Lagi pon ada agensi kerajaan terbabit dalam Jualan Mega Sales ni ...kan ? haaa... Kita pengguna ni asik kena temberang jer .. nak marah kang , jadi pergaduhan .. nak buat repot , berjela lak prosedurnya .. hurmm.. Jangan beli ?? Huhu.. telan air liur je la eh ..

Jualan cekik darah

KUALA LUMPUR: Sikap pengguna yang cepat 'teruja' dengan membuat lebih banyak belian setiap kali melihat tawaran jualan murah, lebih-lebih menjelang Aidilfitri menyebabkan mereka mudah tertipu.

Sebagai pengguna, mereka sebenarnya mempunyai banyak pilihan dan yang pasti perlu berhati-hati ketika membeli-belah kerana tawaran jualan murah yang dibuat peniaga tidak semestinya murah.

Tinjauan Sentral di beberapa pusat beli-belah di ibu kota mendapati ada peniaga mengambil kesempatan menipu pengguna dengan menawarkan harga diskaun atau potongan harga sangat menarik sedangkan pembeli membayar harga asal produk dijual.

Seorang kakitangan swasta, Saiful Mustapha, berkata beliau hampir terpedaya ketika hendak membeli sepasang kasut berjenama di sebuah pusat beli-belah yang menawarkan jualan murah, baru-baru ini.

“Cadangan saya untuk membeli kasut itu sudah lama, iaitu pada April lalu. Ketika itu harga sepasang kasut berjenama berkenaan ialah RM287, tetapi saya tangguhkan pembelian kerana menunggu jualan murah pada Ramadan.

“Ini berikutan pada bulan ini biasanya banyak pusat beli-belah membuat tawaran jualan murah dan kemungkinan harga kasut idaman saya itu akan berkurangan,” katanya kepada Sentral, semalam.
Bagaimanapun, katanya, ketika berkunjung ke kedai berkenaan baru-baru ini, harga kasut berkenaan meningkat sehingga RM387 walaupun ketika itu pusat beli-belah terbabit sedang menganjurkan Karnival Mega Sale.

“Harganya bukan turun, sebaliknya meningkatkan sehingga RM100 walaupun pusat beli-belah terbabit membuat tawaran jualan murah,” katanya.

Beliau berkata, itu baru satu contoh barangan, sedangkan ada ribuan produk yang dijual di pusat beli-belah itu dengan tawaran potongan harga bagi menarik perhatian pembeli yang tanpa disedari mereka sebenarnya terpedaya.

Seorang penolong pengurus sebuah syarikat swasta, Nurul Afzan Abu Bakar, berkata memang tidak dinafikan menjelang musim perayaan, kebanyakan peniaga akan mengambil kesempatan menganjur jualan murah.

“Sebagai pengguna, kita perlu berhati-hati dalam membeli ketika jualan murah. Jualan Murah tidak semestinya murah. Jangan sampai penat berhimpit-himpit tetapi tertipu dengan helah penjual,” katanya.

Katanya, beliau hampir tertipu ketika membeli pakaian untuk Aidilfitri. baru-baru ini.

“Saya teruja apabila melihat tanda harga diskaun diletakkan peniaga pada pakaian yang saya hendak beli, tetapi kemudian berasa hampa apabila diskaun antara 30 hingga 50 peratus yang ditawarkan hanya membabitkan pengurangan harga antara 50 sen dan beberapa ringgit saja,” katanya.

Perkara sama turut diakui pelajar Universiti Antarabangsa Islam Malaysia (UIAM), Nur Afiqa Muslim, 20, yang mengakui peniaga mengambil kesempatan membuat lebih banyak keuntungan dengan menggunakan taktik jualan murah kerana ia mampu menarik pembeli.

“Pastikan jualan murah itu benar-benar wujud atau sengaja digunakan peniaga untuk mengaut keuntungan lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan,” katanya. - BHARIAN

BA : Sampai ke Kelantan , aku tengok seluar slack yang aku nak beli , harga sama jeee padahal tulis SALE ! Camana tu ?? Dah bertahun seluar tu harga tu gak .. perghh..


You May Also Like

5 comments

  1. dah banyak kes cmni kan??tu la..kadang2 nak shopping pape pn kene pk 10 kali..huhuhu... :(

    BalasPadam
  2. memng macamtu, time2 org terdesak ne semua naik ngan dasat.

    hari tu yebbit teman atok pi pasar, membebel atok sayur yg biase dia beli rm1 seeikat smpai 4 ingget naik.

    tu baru sayurr, banyaklaa lagi.

    BalasPadam
  3. time2 SALE la peniaga amik kesempatan nak mnipu!x berkat betul!

    Asyik Jadi Pengapit Je, Hilanglah Seri Kau Nanti...

    BalasPadam
  4. hakikatnya..mana ada peniaga nak rugi. Selagi ada peluang boleh buat untung..mereka sapu.Kita sebagai pengunalah kena bijak memilih.

    BalasPadam
  5. tula pasal..nama je mega sale. harga macam tu jugak.takkan la ade orang nak rugi banyak kan. sekarang ni saya dah tak tunggu sale pun kalau nak beli ape2. ada duit, nak guna, beli je. takyah tunggu berebut masa sale.

    p/s: nak murah, bole pegi warehouse sale. tapi nasibla kalau dapat barang tak berapa ok.huhu.

    BalasPadam