Zaman ini , orang kita ramai dah bergelar ‘orang kaya ‘ ..

by - Mac 26, 2012

 

Bertunang , serupa dah menikah !

image

Pelik bila aku tengok orang kita sekarang ni .. Bertunang dasat betul aihh .. Abis beria nak cari baju persalinan tu haa .. Tu belum lagi nak panggil jurugambar untuk amik gambar ..

Mungkin ada yang akan kata ..

“ Eh , sukahati diorang laaa .. duit diorang ! Bukan duit mak bapak korang !! “ .

Ada tu yang berkata dalam hati sbb terasa kot ? Jangan gitu kawan .. Kita hidup ni ada batasan dan pegangan .. Jangan serupa macam takde otak bagi komen sebegitu rupa..

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

Bayangkan majlis pertunangan saja bagai dah bersanding dah esoknya pastu tak jadi ? Sapa yg malu nanti dan sapa yang bertepuk tangan  ? Haaa … Memang la dah takde jodoh tapi menda menda gini boleh dielakkan jika mengikut saja apa yang dah nabi kita sarankan .

Entah la.. bab bab membazir gini , orang kita mmg terbaik ! Tak caya kalu , bukak balik segala kenangan lampau dari mula kita lahir hinggalah sekarang . Harijadi baby pon abis panggil pres !

Sederhana je la dari memikul hutang piutang .. Sampai beranak pinak tak settle !

You May Also Like

27 comments

  1. yup. stuju sgt. dok heboh satu kg dia daa tunang. tuptup 5 bulan after tu putus tunang.

    masalah betul.

    BalasPadam
  2. setuju dgn abg ben..betul tu..
    bertutang dah ibarat nak bernikah,ibarat majis berkahwin..siap pasang khemah lagi..

    keadaan mcm ne juga jadi akibat terikut org lain dan tak mahu di pndag rndah oleh org lain...

    tapi selagi lafaz nikah belum di lafazkan,tak elok kita nak besar2kan tntg majlis pertunanga..kot2 tak jadi satu dunia pun tahu...

    BalasPadam
  3. Salam anakanda,
    Heem trend ke tu.
    Mama sentiasa baca N3 anakanda.

    BalasPadam
  4. entah la, bab2 ni susah gak nak komen.. tapi apa yang betul, depends pada individu tu.. kalau hati iklas n mampu buat majlis besar mana pun walaupun sekadar tunang, kalau allah kata redho allah tetap redho.. InsyaAllah ;p

    BalasPadam
  5. setuju sangat.. sebab terlalu ikutkan adat bukan hukum hukum islam..

    BalasPadam
  6. yezaa.btl tu..mujur sy bt tertutup mjlis tunang..hehe..da nk kawen ni baru war-warkan..tapi rmi pulak tny..bile bertunang??tibe2 kawen?

    BalasPadam
  7. mungkin kerana inginkan kesempurnaan..atau glamour

    BalasPadam
  8. Kdg trend sgt, ikutla. Org wat besar-besaran, depa pon ikut la. Trend...bosan ler trend ni. Tp btol, baik buat kecil-kecilan lg bermakna. Kawen nti watla besar mana nak, naik plamin besar dewan buatlah.

    BalasPadam
  9. bersederhana je...tu yg terbaik :)

    BalasPadam
  10. bersederhana je...tu yg terbaik :)

    BalasPadam
  11. betol3,....last2 apa pn xdak,..biarlah hidup sederhana,... =)

    BalasPadam
  12. betul sgt kata abg ben.. InsyaAllah, saya akan ikut kebiasaan org lama.. So far, saya masih suka dengan cara lama.. Biar sederhana tapi meriah dengan matlamat yang utama.. Meraikan org yg dtg kenduri kita nanti..

    BalasPadam
  13. tu ler.. berhabis duit segala bagai.. tup2 2 3 tahun cerai berai.. x berkat perkahwinannya..

    BalasPadam
  14. yup anna stuju yg ni bab tunang ni x boleh kecoh2 nnt malu habis jadi fitnah lagi pulak kan ;)

    BalasPadam
  15. ikut trend kot.lepas tu nak ikut orang sedangkan diri tak mampu.ada yg sanggup berhutang sebab nak bersalin kat private hospital pun.anak dah keluar hutang tak habis2..di sini la gunanya kad kredit.tambah hutang lagi..hurrmmm

    BalasPadam
  16. setuju dengan abg ben. kalau boleh kenduri kahwin pun tak perlu nak gah sangat. biar berpatutan je..bersederhana...

    BalasPadam
  17. agree~~
    prngai manusia kn laen2 & mcm2 :)

    BalasPadam
  18. fiza dulu , merisik je .. pastu terus kawen .. :) simple tp best ^^

    BalasPadam
  19. ha betul tu, kalau btunang elok la, kuaga ppuan, n kuaga lelaki je tau. means mak ayah, n adik badik. tayah la buat knduri, even kt kg yg kenduri doa selamat kecik2 tu. tak tipu munya.

    BalasPadam
  20. entah le kan ... agaknya macam dh prepair kalau tak jadi dah ada gambar kenangan bersanding

    BalasPadam
  21. betubetul . setuju sangat . tapi mungkin juga trend orang sekarang ni , kang orang mengata pulak kalau tak bagi tahu yang anak dia dah bertunang , susah jugak ..

    BalasPadam
  22. betul2...pape pn buat perkara 2...biasa sederhana aje....

    BalasPadam
  23. Biasanya yg mcm tu artis...
    maklumlah public figure...

    BalasPadam
  24. setuju ngan abg ben.memangla rezeki masing2.tp kalau boleh, daripada buat kenduri tunang besar2 tu lebih baik ajak dan jamu mkn anak2 yatim/madrasah.dpt pahala selain didoakan selamat dunia akhirat.takyah le nak berpose pre-wed,pelamin2-3tingkat, bagai.huhu~

    BalasPadam
  25. ada yg siap pelamin lg ben..pastu bertunang cuma 3 bulan.adoii membazir dan sah2 tak menepati anjuran islam

    BalasPadam