Jangan kasi tablet pada anak kecil !

by - Sabtu, Januari 25, 2014

 

Photo

Qhaliff dan tabnya.. Apakah dia taksub dengan tab tu ? Atau lebih pada layan Upin Ipin ? Heheheh ..

Ada pendapat pakar mengatakan jangan biasakan kanak kanak dengan tab .. Terbantut pembesarannya .. Hurmm .. Yeke ? Yelah kot .. dah pakar kata gitu ..

Qhaliff.. Walaupun aku kata aku bagi dia satu tab tapi dia lebih gemarkan tab yang ada stylus pen tu.. Dia nak menyonteng atau berkarya jer.. Main game ? Tarak .. Kartun ? Dah naik bosan dia .. Melainkan dia nak tidur , dia akan layan hingga terlena ..

Sama gak bila aku tinggalkan laptop aku ni. Cepat je dia datang dan menaip.. Bila aku datang , makin pantas dia menaip .. Dia tahu dia akan dibawa jauh dari laptop tu..

Zaman ni zaman teknologi. Sememangnya budak akan terdedah dengan menda menda gini hinggalah dia ada kawan dan ruang utk bermain seperti basikal , bolasepak dan sebagainya.

Di rumah aku ni pon aku dah mmg sediakan satu ruang utk dia bermain. Sebelah petang keluar berjalan .. Dan juga malam.. Jadi dia, tak mengadap tab 24 jam.. Lagi pun di dalam tab tu ada pelakaran utknya juga..

Sehinggalah sampai masanya yakni masuk ke kelas pembelajaran , tab hanyalah utk hujung minggu je ..

You May Also Like

5 comments

  1. Betul kata ben ni. Budak2 sekarang datang tadika pun tab sorang 1... huu nak bagitau nyer umur seawal 3 4 tahun pun dah reti main tekan2 ni :) best info

    BalasPadam
  2. budak zaman moden...comelnya pipi qhaliff..gebu sgt..rasa nak cubit..
    sama la dgn anak buah yumida, sampai x mo balik..nak layan game dlm tab je kejenye
    Custom Made Sticker Kereta menyerlahkan kreativiti anda!!

    BalasPadam
  3. saya ada tgk romantika (kakak wardina safiyyah & suami serta 3 org anaknya) . Dia kata, dirumah dia ada syarat utama iaitu, tidak dibenarkan ada gadget esp untuk anak2.. ruang tamu dan bilik penuh buku aje. dan sikap ketiga2 anaknya juga berbeza. 1st pompuan berani rajin join pidato dll.. 2nd, sgt pemalu dan pendiam. hanya bckp jika perlu. 3rd lelaki, ni hyper sikit. haha. kalau pergi skolah dan terserempak cikgu2, dia yg akan mulakan dulu memberi salam then salam cikgu.. dan diorang jugak jarang sgt dedahkan anak2 menononton TV esp wayang yg negatif, kartun dll..

    tapi saya percaya lain org lain caranya kan.. hehe.. cuma agak tertarik jugak dgn cara akak Wardina tu.

    BalasPadam
  4. Boleh dedahkan anak anak pada gajet..namun mesti ada hadnya.,.ada baik dan buruknya..terpulang bagaimana kita mengolahnya..

    BalasPadam