Fizo Mawar Kitchen dah bankrupt gara gara kritikan blogger ?

by - Ahad, Januari 17, 2016

Semalam , ada rakan blogger dari Kelab Blogger Ben Ashaari g makan kat Fizo Mawar Kitchen bersama keluarganya. Ni kali kedua dia pergi. Kali pertama dia pergi , katanya service memang out ! Bermakna isu sebelum tu adalah benar.. Dan kali ni dia pergi , dengan harapan ada perubahan. Apakah ada perubahan ? 

Komennya selepas kunjungan kedua ialah.. 
  • Service cepat giler ! 
  • Ramai pelanggan 
  • Makanan sedap ala tekak Kelate 
  • Harga , ok.. 
Senyum je kengkawan yang baca.. Dan sepatutnya , rakan blogger yang mengkritik FMK sebelum tu mendapat kredit ! Ini kerana selepas kritikan tu , perubahan dilakukan dengan sebaik mungkin dan ini memberikan impak positif pada restoran tersebut.

Persoalannya.. Bankrupt ke selepas dikritik ? Tidak kan ? Malah ramai je turun padang untuk turut sama membuat review tak formal..  Apakah 'periuk nasi' peniaga tertutup selepas tu ? Takde pon kan? Hurmmm...

Janganlah ingat blogger ni bila kritik , niatnya adalah buruk ! Takde sapa nak jatuhkan sapa sapa. Tujuannya hanyalah untuk meminta penambahbaikan. Faham faham je la.. makan di luar sekarang bukanlah murah. Dah tentu nak hasil yang berbaloi kan ? Meniaga kena ikhlas. Nak untung banyak ke sikit ke .. tu terpulang.. tapi sila berikan pulangan yang berbaloi pada pelanggan. Bayar mahal tapi sedap pon pelanggan tak kan nak berkata apa apa .. Telan je la..

Ada yang kata , kritik depan depan.. Bagitau pengurus atau pemilik. Ada manusia , tak leh terima kritikan depan depan. Atau ada pulak orang tak leh tau nak berkata depan orang lain.. Pelbagai alasan.. Tapi ni zaman media sosial.. Kritikan secara terbuka juga adalah satu ruang promosi percuma. Pantas amik tindakan dan betulkan kelemahan.

Nasihat untuk aku dan korang ... sila amik peluang atas setiap kritikan terhadap kita dengan memperbaiki kekurangan agar dapat memberikan yang terbaik buat mereka yang menginginkannya ! Moga perubahan akan memberi impak positif seterusnya menjalinkan kehidupan yang lebih cemerlang dan terbilang.. Eceh.. 

Selamat maju jaya buat peniaga semua. Jap lagi nak try satu lagi restoran.. Ada member kata sedap kat Kuantan ni.. Hehehe...

Kepada FMK .. sila berterima kasih pada blogger yang kritik anda dulu.. Sekurangnya anda dah dapat promosi percuma.. Arghh.. Rugi giler promote dia ! 

You May Also Like

20 comments

  1. Bagus lah kalau ada perubahan.. kritikan customer ni bagus utk improvekan lagi servis..kritikan blogger sbnrnya dapat naikan nama kedai kalau segala kekurangan diperbaiki...

    BalasPadam
  2. Bagus lah kalau ada perubahan.. kritikan customer ni bagus utk improvekan lagi servis..kritikan blogger sbnrnya dapat naikan nama kedai kalau segala kekurangan diperbaiki...

    BalasPadam
  3. Allah nak tegur kita dengan banyak cara...Allah nak beri kebaikkan dan rezeki pun lagilah banyak cara...satu kesakitan dalam masa sama Allah hadiahkan 1001 nikmat kemanisan..syukur pada Allah dan berterima kasih pada yang menegur..jadi vvvip kan pendapat orang lain..

    BalasPadam
  4. Betul, setiap teguran bukan nak menjatuhkan perniagaan orang lain, ambik mana yang baik la untuk buat perubahan

    BalasPadam
  5. Gelojoh dengan issue agknya. Kritik kan tuk penambah baikkan.. Bukannya bg ayat JANGAN MAKAN DI FMK haaa tu bru nk jatuhkan

    BalasPadam
  6. cepat sangat 'melompat'...bukannya nak piker positif & cuba perbaiki service tu...camne lah orang melayu nak maju kalau begini perangainya...buat talk merata negeri...huhuhuhu...
    tibe2 lak rasa panas je ati

    BalasPadam
  7. Untung gila fmk dpt free promosi dari blogger.. Hahaaa.. Syukur la kan. Tiba2 nak ngaku waris ngn fmk kekekekkeeeee...

    BalasPadam
  8. Allhamdulillah.... dek kena kritik ada perubhan dan perkembangan bagus la tu... jangan cepat melatah...

    BalasPadam
  9. Beruntungnya jika ada yg kritik tentang blog aku?

    BalasPadam
  10. Bukan semua blogger berhati busuk dan mempunyai niat buruk..

    Ni tak, asal ada je sorang dua blogger yang buat entri panas, mula la ramai yang kata blogger ni macam-macam... Hmmm je laa..

    BalasPadam
  11. Kritikan tu tak semestinya nak "down" kan sesebuah bisnes. Kritikan boleh jadi asbab kepada perubahan yang lebih baik. =)

    BalasPadam
  12. bukan semua kritikan tu berniat buruk.. huhuhu

    BalasPadam
  13. sangat setuju.. pttnya diperbaiki dr klemahan yg pelanggan utarakan..

    BalasPadam
  14. Setuju tu.. bila ade kritikan cuba amik peluang untuk baiki kelemahan. Baru blh maju..

    BalasPadam
  15. Tu la cepat melatah sangat. Rasa macam dah perfect, tu yang tak boleh nak d kritik.

    Apa pun, tahniah blogger yang menulis dari hati dan tahniah juga fmk sbb buat penambahbaikan selepas di komen. Keeep it up.

    BalasPadam
  16. haha mcm tahu je blogger mane.
    well, bila org bagi pendapat tu, jgn lah nk sentap.
    improvekan lagi service yg out tu.

    BalasPadam
  17. mcm yg abe pnh ckp, pihak fmk seharusnya bg kredit pd emasputih

    BalasPadam
  18. Kompem jap lagi blog abg ben jd viral plak....hihihi

    BalasPadam
  19. Tak salah tegur benda yg betul..yg pnting perubahan slepas itu..kena laa berubah ke arah yg lbh baik.

    BalasPadam
  20. Bila baca review blogger tu pun, ok je tak adalah macam nak menjatuhkan pun. Nasihat buat Fizo nak berniaga jangan cepat sentap. Nanti takut orang dari rasa nak pergi tak jadi nak pergi.

    BalasPadam