Ubat untuk batuk ?

by - Khamis, Januari 05, 2023


Tahun lepas , aku pernah kena Covid 19 sekali. Puncanya ? Aku syak dari gym di hotel yang takda dijaga oleh staff. Mungkin awal pagi je bilik gym tu dibersihkan pastu pengguna keluar masuk tanpa ada sebarang spray pembersih dan juga kain. Bayangkan yang masuk tu dok batuk batuk pastu bersenam. Pastu keluar macam tu jer. Adeh... Berbeza dengan situasi di gym yang hari hari aku gi, walaupun ramai orang ada tapi kain dan spray pembersih tu diletakkan di setiap bahagian bagi memudahkan pengguna membersihkan sebelum menggunakan mesin senaman tu. Alhamdulillah, takda kes jangkitan pun di gym.

Batuk aku memang teruk. Keluar darah setiap kali batuk. Aku tak tau samada darah tu dari luka di tekak atau pun paru paru ! Nasib baik aku pernah buat review produk berasaskan cendawan susu harimau ni. Aku pernah belikan untuk mak aku. Dia batuk teruk masa tu. Alhamdulillah , batuk dia pulih selepas minum beberapa kali Tiggot. Yang aku review, jenama lain tapi yang tu.. 100% asli tanpa bahan campuran. Memang tak ramai boleh telan. Sebab tu aku belikan mak aku , Tiggot sebab ada campuran susu. Senang nak masuk perut.

Baru baru ni, anak anak aku batuk. Aku berikan diorang air halia ditambah madu dan lemon untuk kurangkan batuk. Disebabkan Zahra ada masalah dengan paru paru satu tika dulu, aku tambahkan Tygerberry untuk dia. Selepas minum air halia tu , dia minum tu. Qhaliff dan Aariz pun kena minum. Malam nak tidur je baru kasi ubat batuk yang doktor kasi. Alhamdulillah , batuk diorang cepat sembuh. 

Begitu juga wife yang baru balik dari London baru baru ni, suara dia hilang. Sakit tekak ! Aku buat cara yang sama. Alhamdulillah, beberapa hari pastu ok dah. Tapi dengan syarat bila amik semua ni ! Ada pantang larang dia.

Pertama.... berhenti semua minuman yang ada gula. Berhenti makan makanan bertepung. Gula gula atau susu juga tak boleh minum sehinggalah batuk hilang betul betul. 

Kedua.. banyakkan berehat. Paru paru tu kena rileks sehingga sembuh. 

Bila dah sihat , teruskan pantang larang tu untuk diorang dan juga kita terutama yang ada kaitan dengan GULA ! Hentikan ! Payah.. tapi berbaloi. Sesekali layan , ok la. Tapi sesekali tu bukanlah selang sehari. Kalau boleh seminggu sekali je ok la. Baru terasa nikmat. 

Sejujurnya , bila kita berhenti GULA, badan akan lebih kuat dan sihat. Tak caya.. try la ! Cara mudah dengan berpuasa ! 

Boleh cari produk ni secara online yer.

You May Also Like

0 comments