Day 21 tanpa nasi ! Apa kesannya pada aku ?

by - Isnin, Januari 30, 2023

Ada kawan tanya aku, kalau tak makan nasi.. camana nak ada tenaga yang banyak ? Pastu , nak makan apa je untuk pastikan kita tak kelaparan ? Dan macam macam soalan lagi la ditanya. Hurm.. dulu pun aku macam tu ! Ada yang kata kalau tak makan nasi , mengigil la perut ! Atau kalau mula makan nasi , akan balas dendam ! 

Serius betul la kata kata tu ! Aku dah lalui semua tu ! Tapi bila memikirkan kelebihan yang bakal kita perolehi bila tak makan nasi ni , pergh... mesti rasa berbaloi pengorbanan yang dibuat tu ! Lagi pun , nasi je yang tak dimakan. Lain , makan je la ! 

Selain nasi, gula putih pun aku tak ambil. Di rumah aku , tiada gula putih bila buat air. Anak anak pun cuma minum air putih. Atau paling tidak pun , aku buatkan diorang air halia dicampur dengan lemon serta madu. Sesekali tambah beetroot. Kalau di luar rumah , boleh la minum tapi akan diminta air kurang manis. Cenggitu. Ajar dari awal.

Sejujurnya kenapa aku buat semua ni , adalah disebabkan tekanan darah aku hari tu naik. Dalam 130+ dan 80+. Tinggi tu ! Ada yang kata sikit je tu. Tapi impak untuk aku , memang tak bagus. Aku akan mudah sakit kepala , hilang kawalan diri dan cepat stress ! Pastu bila tekanan darah kita naik, bermakna kita mengundang penyakit berbahaya yang lain. 

Alhamdulillah... berat aku tak banyak  turun tapi dari sudut lain, banyak beza ! Tekanan darah cantik , lemak di perut dan pinggang menyusut.  Perut tak nampak membuak dah. Aariz pun dah tak kata daddy buncit ! Dan sakit gigi pun hilang. Tu diaaa ! Sebelum ni ada rasa sakit gigi kat geraham tu. Tunggu masa nak gi klinik gigi jer tapi tiba tiba tak rasa dah ! 

Bangun pagi.. segar je rasa walaupun kurang tidur. Tak pening kepala. Mata pun mudah terbuka berbanding sebelum ni.. liat je rasa. Dan paling syok , cergas sepanjang masa. Tapi perlu juga dapatkan rehat di waktu tengahari. Dalam 5 minit pun ok dah. Aku curi lelap mata ketika tunggu anak keluar sekolah. 

Inshaallah, Ramadan nanti aku dah takda masalah bab makan ni. Boleh juga gi gym ketika berpuasa. Dah biasa.. 






 Pengambilan makanan aku mudah jer. Apa saja yang wife masak, aku makan. Tapi dia tau apa yang aku akan makan dan apa yang tidak ! Pastikan ada protein, sayur sayuran dan buah buahan. Sebenarnya, aku tak buat semua ni untuk aku jer. Aku nak anak anak tau betapa pentingnya penjagaan makanan ni. Zaman sekarang ni, macam macam jenis racun tersembunyi dah ada. Muda muda dah kena kanser ! Muda muda dah obesiti ! Dan ada diabetis ! Puncanya.. dari makanan sejak kecil la. 

Mereka dah faham dan ikut apa yang aku buat. Bersenam... jaga makan. Inshaallah, akan berterusan selagi mampu. 

You May Also Like

1 comments