Dapur Tanpa Sempadan...

Selasa, 2 September 2014

Sedikit nasihat untuk sahabat ..

 

Sebelum aku ‘ sekarang ini ‘ , aku adalah manusia yang sekadar bernyawa utk esok hari .. Takde perancangan untuk ‘berjaya’ di masa hadapan . Memadailah dapat makan hari ini supaya bertenaga esok hari. Tu jer..

Setelah aku mengalami zaman kejatuhan.. aku sedar segalanya punya hikmah. Antara kita sedar atau tidak.. atau kita nampak atau tidak.. Aku bangkit dengan cabaran.. Menyahut cabaran mereka yang memperlekehkan aku..

Akhirnya aku berjaya buktikan .. Dengan status seorang ayah kepada dua orang anak .. seorang suami kepada isterinya .. aku berjaya membuka mata ramai orang ! Yer , berjaya ! Yang selama ini memandang aku seperti kertas ditiup angin..

Aku berjaya menyentuh ‘dunia’ ! Yang aku langsung tak pernah impian walau sesaat !

Kawan , nasihat aku.. Jika punya impian , kejarlah.. Berusahalah dengan cara yang redhaiNYA.. bukan dengan menjatuhkan orang lain.Kita ada pilihan samada buang hasad dalam diri jika ingin ‘melihat dunia’ atau akan terus berada di dalam tempurung , bersama sama hasad itu ! Sesungguhnya hasad tu mengikat kita selagi tidak kita sendiri cuba melepaskan diri darinya !

Kawan , telah Allah berjanji setiap manusia punya rezeki masing masing. Segalanya terletak pada diri sendiri ! Untuk berjaya , melangkahlah ke depan bersama rakan rakan yang seimpian atau duduklah terkepit dengan rakan yang tidak ingin maju walaupun setapak !

14 komen :

TunSha Ayunie berkata... [Reply to comment]

impian aku hanya nak buah pinggang baru.. itulah impian aku selama beberapa tahun ni... baru boleh develope impian lagi... insyaAllah !

thx atas nasihat bambengg

amir zahari berkata... [Reply to comment]

Setiap orang ade rezekinya masing2, usaha lebih dapat la lebih.. jgn langsung taknak berusaha semata berpegang pada setiap org dah ditentukan rezeki masing2..

CAntik entry ni..^__^

qaseh dalia berkata... [Reply to comment]

Sedih pulak baca .. hurmmm chaiyokkk

[n a j e e b] berkata... [Reply to comment]

InshaAllah... saya akan sentiasa jadikan Ben antara contoh personaliti yang saya kagumi dalam mengejar masa depan.. Amin!!

akuzle ayu berkata... [Reply to comment]

Homai, Ben Ashaari! Saya sebak..

Kiz MySelf berkata... [Reply to comment]

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya.”

(Surah At-Talaq ayat 2-3)

Nurulhuda Abdul Latip berkata... [Reply to comment]

Terima kasih atas nasihat yang berguna...

Hanamichi Michi berkata... [Reply to comment]

Insyallah saya akan cuba laksanakan impian sy...trima kasih atas nasihat yang berguna

Cat Women berkata... [Reply to comment]

terbaik bro :)

muhammad zarin berkata... [Reply to comment]

terima kasih atas nasihat...sy aktif berblog balik pun slpas membaca blog abg ben....keep it out

Erra Kyra berkata... [Reply to comment]

Syukran a ben atas segala nasihat..

AyuArjuna BiGoshh berkata... [Reply to comment]

Indeed

Pn Sheila berkata... [Reply to comment]

Sgt tersentuh. Setuju BA.

Akif Imtiyaz berkata... [Reply to comment]

Sangat2 setuju...rasa hati ni tersentuh bila baca...all the best ..moga terus berada dipuncak jaya en ben..

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI