Bolehkah turunkan berat badan tanpa makan nasi ?

by - Rabu, Januari 11, 2023


Alhamdulillah... hari ke 3 cubaan untuk hidup seminggu tanpa makan nasi. Tahun lepas , aku berjaya lakukan sepanjang Ramadan dan hasilnya memang lumayan sekali ! Cuma masalahnya ialah, bila dah mula makan nasi kembali , memang akan jadi ketagihan. Tu yang bahayanya ! 

Kenapa aku tak ambil nasi ? Apakah nasi merbahaya ??? Eh... tak pun ! Boleh je makan nasi tapi kita kena tahu sukatan nasi yang perlu diletakkan di dalam pinggan kita berdasarkan aktviti harian kita. Kalau kita sekadar duduk di dalam pejabat sepanjang hari , tak perlulah nak penuh sepinggan. Biarlah lauk je banyak. Dan jangan dibanjiri dengan kuah kuah pula. Sup kosong ok la. Jauhi kuah yang berminyak , berlemak dan tinggi rasanya.  Itu cara aku la kalau nak makan nasi.

Untuk aku, nasi memang mudah membuatkan perut aku kelihatan buncit ! Jika makan sedikit , akan rasa tak puas. Payah nak kawal nafsu. Sebaiknya aku elakkan terus untuk belajar mengawalnya. Bila dah rasa boleh kawal, barulah akan mula amik sedikit. Lagi pun aku rasa lebih ringan jika tak makan nasi. Lebih segar dan mudah bangun pagi. 

Kalau tak makan nasi, nak makan apa ? Apa yang aku ambil untuk ganti nasi ? Hurm.. aku minum whey protein ditambah dengan oats , chia seed dan kurma. Kalau ada pisang , aku campurkan sama. Heee... 

Selepas minum tu, aku tunggu dalam sejam atau aku ke gym terlebih dahulu sebelum baliknya aku makan telur setengah masa dalam 2-4 biji.Bergantung pada stok telur di dapur. Heee..Kalau makan tengahari dan malam , aku akan ratah sayur ulam bersama budu dan buah. Jika ada lauk seperti ayam dan ikan , itu lebih bagus disertakan sama. 

Makan skit skit tapi kerap. Tu formulanya. Pastikan air putih senantiasa diminum untuk elakkan kelaparan. Kita sebenarnya tak memerlukan makanan yang banyak untuk hidup melainkan kita menggunakan tenaga yang banyak untuk hari itu seperti mereka yang terlibat dalam kerja kerja fizikal.

Dalam perut kita tu nanti , semua makanan adalah sama je kelihatannya. Cuma yang membezakan ialah khasiat yang ada dalam makanan tu. Jika banyak khasiat, untunglah tubuh badan kita. Jika sebaliknya, tu yang kita kerap kurang sihat. Wallahualam.







You May Also Like

2 comments

  1. scha cuba kurangkan portion nasi setiap kali makan. takleh tinggal nasi haha

    BalasPadam
  2. ye betul tu makan sikit-sikit tapi kerap. bukan kalau skip makan tengahari..malam bedal je semua. ida tak boleh kalau tak makan nasi sehari.haha

    BalasPadam