Benarkah Halia mampu membantu menurunkan berat badan ?

by - Rabu, Oktober 11, 2023


Halia dan aku , berpisah tiada ! Sebenarnya dari dulu lagi aku suka halia ni tapi disebabkan malas nak potong dan rebus , maka order je la kat kedai mamak tapi tak sampai kenikmatan dia. Mungkin sebab ada gula kot ? Entahlah.. 

Tapi sejak 'kejadian' itu, gaya hidup aku berubah 100% ! Bukan aku saja... seluruh ahli keluarga aku. Aku berusaha mengamalkan cara hidup yang lebih sihat bersama anak anak. Kena ajar mereka dari sekarang. Mereka perlu mengetahui apakah makanan yang sepatutnya diambil setiap pagi , tengahari dan malam. Apa yang boleh dimakan dan apa yang sepatutnya dijauhkan ! 

Alhamdulillah... walaupun bukan mudah tapi anak anak takda masalah dah nak ikut apa yang aku buat. Contohnya minum air halia ditambah dengan kunyit dan madu tualang. Kemudian minum air lemon berisi chia seed dan juga mengambil prebiotik setiap hari. Mereka pun dah dijauhkan dengan ais krim, fast food , makanan ultra process dan juga jajan yang tidak berkhasiat. 


Berbalik pada Halia... aku dah amalkan lebih setahun. Setiap hari aku ambil serbuk halia ni. Apa yang pasti , setiap kali bersenam.. badan akan berpeluh mencurah curah ! Tapi tak terasa penat malah seperti keretapi wap ! Makin laju jadinya. 

Kalau tak amik halia ok tak ? Eh... ok jer. Carilah alternatif lain yang sesuai dengan perut korang tu. Ada yang minum lemon, teh hijau... chia seed , telur  dan sebagainya. Buat sedikit kajian mengenai kebaikan dna kelemahan sebelum amalkan. Sebaiknya carilah yang real food. Bukan yang diproses. Sebab apa ? Kita tak tau apa kandungan bahan tambahan dalam produk tu walaupun dah ada di label. Kena hati hati terutama di zaman sekarang ni.. penuh kepalsuan ! 

Apakah halia mampu turunkan berat badan ? Bagi aku ya ! Tapi dengan syarat , korang kena jaga diet pemakanan korang tu. Kalau tak jaga , tak guna la. Halia ni sekadar membantu ! Badan kita ni perlukan bantuan ya. Kalau nak harap dari apa yang kita makan hari hari tu,. belum tentu cukup. Seperti nak bakar lemak.. apakah bahan yang diperlukan ? Haa... banyakkan membaca ! 




You May Also Like

0 comments