Dapur Tanpa Sempadan...

Rabu, 3 Disember 2014

Bila ringgit jatuh !

 

Gambar ni dikatakan dari akhbar Brunei yer.. Bukan Malaysia ! Gulp.. Ada yang kata keadaan terkawal ! Ada yang kata , bakal jadi lebih teruk dari tahun 97 !

Sebut tahun 97 , aku teringat kenangan aku makan tidur 24 jam di rumah gara gara menganggur ! Takde keje !! Company bankrupt ! Sian .. kan ? Apa nak buat .. Company bergantung pada saham masa tu.. Diorang kata laaa ! Aku angguk je laaa ! Gaji potong 50-70% masa tu sebelum jadi penganggur terhormat !

Penat makan gaji kan ?

Pagi tadi , aku keluar gi beli roti canai untuk ayah aku , mak aku , adik aku , aku dan juga aku ! Aku makan 2 kali laa .. Heheheh.. Sewaktu lalu satu simpang ni , ternampak la satu gerai ni . Anak anak muda meniaga ! Kagum jap aku .. Waduh … Tak pe , kang masa balik , aku singgah beli.. Support diorang !

Dan selepas makan dan beli lagi roti canai , seperti dalam perancangan awal .. aku singgah gerai tu.. Wahhhh ! Diorang meniaga cakoi laaa ! Teringat zaman sekolah dulu ! Tiap petang , mesti beli cakoi sebelum naik bas sekolah !

Gambar Hiasan

 

Ha.. sambung balik .. Aku pon beli la RM3 jer.. Beli banyak kang , aku jugak kena perabih ! Perghh.. penat boroi siut ! Mengahhhh.. tak leh tahan wooo.. Kena  start diet .. Er , dah start pon.. Ari off  sehari sebab nak makan cakoi.. Hehehe..

Aku kagum la tengok diorang. Sorang goreng , sorang potong potong tepung tu dan sorang lagi tukang letak dalam plastik ! Maka pantas la kan ?  Bekerjasama ni ! Biar makan sama rata la kan ? Baru syiokkkk !!

Bila tengok diorang meniaga gini , aku terfikir la kan.. Apa la susah sangat nak hidup di negara kita ni ! Makanan adalah wajib bagi manusia ! Meniaga makan , confirm laku kan ? Dapatkan resepi yang sedap pastu meniaga la kan ? Dari menganggur atau tunggu kerja pejabat .. nak glem atau bergaji besar jer .. Adehhh .. Tu aku laa ! Dulu laaaa .. Skang , dah jadi kuli orang pon ! Bos aku , aku laaa .. Haaa..

Aku ingakan , diorang meniaga pagi jer.. Rupanya belah petang pon ada ! Perghh.. bagus betul.. Petang siap ada air gitu ! Respek arr ! Dengan semangat gini , tak mustahil leh maju ke hadapan ! Cuma jangan ada yang berdengki dah laaa kan ? Atau.. ada pulak orang bukak gerai lagi kat sebelah.. dan lagi .. dan lagi ! Confirm DBKL mai punya nanti.. hehehe …

Nasihat , bila dah maju.. cepat cepat dapatkan lesen yang sah dan bukak kedai .. pastu leh panggil blogger mai promote.. kan ? Heheheh.. win win apa ??

5 komen :

Awangku Johan berkata... [Reply to comment]

yeahhhh Esok awang belayar ke Brunei.. Naik Kapal laut jer la.. dari labuan... Esok jam 7 pagi p terminal feri dah.. dekat jer dengan rumah tak sampai 5 minit pun.. naik bot p labuan.. lepas tu maybe naik kapal laut jam 9 pagi dari labuan ke Brunei.. tak sabar nk jumpa sanak saudara.. sebab 7hb nanti kazen kawin d brunei... babaiiiii abg Ben hehehe

Eny Abdullah berkata... [Reply to comment]

Bila negara kita hanya bergantung kpd satu resource.. minyak. Kita x reti nk gandakan kekayaan dr hasil sumber minyak ke permodenan pertanian.industri dan sbgainya.. bila minyak jatuh.. mcm ni jdnya.. hairan kita boleh tanam padi..sayur dan buah.. kita ada tanah lebih dr cukup.. tp kita x leh nk jd negara pengeksport pertanian diantara yg trrtinggi mcm thailand china dan jepun.. skng ni bidang paling untung ialah pertanian dan makanan.. harga makanan dan barang pertanian lebih mahal dr handphone tauuu. Dgn rm 100 kita dh boleh beli handphone cikai2.. tp rm 100 tu nk makan utk 2 hari pun xlepas... mmg bidang perniagaan makanan antara yg untung sbb semua org kena makan kan...

Aimaniman Ezaiza berkata... [Reply to comment]

Sebab tu kita kena ubah mentaliti masyarakat malaysia agar tidak mengejar glamour, tetapi, cuba tanya diri sendiri, sanggupke anak-anak yang kita belai,kita didik, kira asuh, kita labur duit bukan sedikit untuk pendidikan mereka, keluar2 universiti mereka menjadi doktor di bendang, jurutera di ladang, peguam di kandang.... kalau kita ni bermodal, mungkin ok, jika kita pun bergantung harap pd anak2, ...entahle...

Lisa Nurulain berkata... [Reply to comment]

Win win pe... heheh... rezeki bkn pada 1tgn.. but kalau kita berusaha ..insyaallah ada bnyak pintu rezeki akan trrbuka.

Papa Blogger berkata... [Reply to comment]

Kalau panggil blogger, nanti nk ikot... Makan bnyk2... Hehehe

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI