Amaran buat blogger dan pengguna internet terutama FACEBOOK

by - Rabu, Jun 23, 2010


Sapa tak kenal blog dan laman web sosial terkenal dunia , FACEBOOK? Sapa yang takkan abiskan masa berjam jam lamanya bila mengadap kedua dua itu ? Ada .. mereka yang tidak menggunakan internet sepenuhnya .. Bukan tegar atau taksub tapi mmg menjadi tabiat secara tidak disedari ..

Seronok ? Ramai kawan ? Bergossip ? Segala maklumat dihujung jari anda lebih lebih lagi bila melayari blog ... macam macam cerita .. manakala dengan FACEBOOK , pengguna dapat mengetahui status terkini rakan rakan mereka mahupun artis kesayangan mereka ..

Secara tidak disedari , akan datang penyakit secara perlahan lahan .. Berat badan mula bertambah akibat dari ketiadaan aktiviti luar rumah .. Masa dihabiskan dengan mengadap komputer sambil makan ... Ini amat merbahaya .. akan mengundang penyakit seperti kencing manis , darah tinggi , kerosakkan mata akibat terlalu kerap tengok monitor malah sakit sendi (terutama tangan ) dan pelbagai lagi ..

Selain dari itu , antara sikap pengguna internet ini ialah suka menahan dari membuang air kecil atau besar .. suka sangat tunggu sampai 'nazak' .. Akibat dari itu , akan dapatlah penyakit batu karang dan juga buasir .. Terlalu kerap jaga malam juga boleh membuatkan seseorang mudah penat dan ketiadaan semangat ..

Kes jenayah internet melalui FACEBOOK seperti penipuan wang , super impose gambar dan terbaru kes rogol bersiri di mana perogol akan memilih mangsa melalui FACEBOOK ..

Jika tidak berhati hati , kita mungkin akan menjadi mangsa keburukan dunia maya ini .. Jadi , kita sebagai pengguna internet hendaklah saling ingat menJustify Fullgingati agar tidak terlupa batasan apatah lagi kita yang beragama ISLAM ..

BA : Jangan sampai jadi 'PETERPORN' ...

You May Also Like

6 comments

  1. ish..2 ni dah kes berat,kena la pandai bahagikan masa,kalau nak tunggu sampai habis, memang tak habis2 apa yang ada dlm internet...jadi tepuk dada tanya selera...

    BalasPadam
  2. oh,tidak!!
    tgh makan nih...
    heheeee~

    BalasPadam
  3. betul..sokong pendapat incik ben

    BalasPadam
  4. setuju2...
    mmg momoy pun memula jd mcm tu tapi sekarang dah x fanatik FB dah. Alhamdulillah
    tapi...
    Momoy giler blogging plak...ahaks..

    BalasPadam