Pendapatan aku mengenai Hayati dan Zainuddin ! - BEN ASHAARI

Pendapatan aku mengenai Hayati dan Zainuddin !

Aku tak pernah lagi baca buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Tapi pernah dengan 'kekecohannya' satu tika dulu. Tapi aku tak amik endah pun. Maklumlah , aku tak berapa gemar nak layan filem cintan cintun ketika tu. Lagi pun aku takda sebab nak tonton filem yang dikatakan panas giler tu ! Memang jadi bualan la masa tu.. Huhuh..

Tapi aku sangat bertuah sebab layan filem dia dulu baru novelnya. Bukan apa.. bila kita baca novel ni, dia punya imaginasi memang tinggi abis la ! Haaa... Maka bila dikeluarkan dalam bentuk filem , memang tak capai apa yang kita nak punya. Bukan mudah nak puashati pembaca sebab masing masing ada imaginasi tersendiri. Huhuh.. 


Ok... Kenapa aku boleh tonton filem ni sampai abis ?? Pada awalnya , hanya watal Zainuddin je muncul. Maka tidak memberi apa apa makna pada aku. Cuma aku tertarik pada gaya percakapannya. Cam Wow gitu.. sepatah sepatah dan cukup tegas namun lembut. 

Dan tak lama kemudian, muncul la awek ni haa atas kereta kuda. Dia punya jeling.. Mak aih ! Aku ulang berkali kali tengok. Kena pastikan wife takda kat sebelah. Kang ada kena cubit lak ! Bukanlah aku tergoda tapi dia punya jeling tu 'berisi' ! Memang menjadi laa.. Mana mana laki di tempat Zainuddin tu cair weh ! Er , aku cair ke ? Eh tak la.. ( cover line ). 



Bermula dari sinilah aku tonton filem ni sampai abis dan mengulangi semula bersama wife. Hehehe.. Terpaksa weh ! Bukan suka suka nak tonton semula. Sebab dialog dan kata kata si Zainuddin pulak kali ni ! Berapi dan makan dalam. 

Filem Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck ni kena tonton berkali untuk fahamkan maksud tersirat dalam filem ni. Terlalu banyak yang tersurat juga.  Kalau sekali tonton , maka kita akan kata Hayati yang bersalah. Tapi dua kali tonton , akan dapati Zainuddin lak bersalah sebab ego ! Kali ketiga , akan kata mereka ini mangsa keadaan. 

Pendapat aku... seorang lelaki. Bukan berdasarkan novel yer. Berdasarkan filem ni tau.. Hayati yang aku nampak begitu asli tiba tiba jadi cam.. Wow , senangnya kau termakan pujuk rayu kawan kau ! Ketika mencuba 'dress' yang bagi aku agak seksi tu macam menghilangkan sisi gadis kampung dia yang mana aku rasa si Zainuddin sendiri mengagumi part tu. 

Kemudian.. bila dia terlihat 'Aziz' .. hurm.. Dari situ nampak sedikit terkilan. Maklumlah , aku kan lelaki. Sedikit sebanyak ada 'perasaan' dan boleh baca riak muka perempuan yang menyukai kita. Maka tak peliklah bila keluarga Aziz masuk meminang dia boleh terima walaupun sedikit berbelah bagi. Dia terpaksa menerima memikirkan pengorbanan mereka yang menjaganya memandangkan dia anak yatim piatu. Serasa aku la. Dan juga kena fikirkan masa depannya juga.  Pada masa yang sama Zainuddin juga masuk meminang dia tapi ditolak dek kerana keturunannya. 

Dipendekkan ceritanya.. Aku sebagai lelaki.. pada awalnya menyokong cara Zainuddin. Berterima kasih pada Hayati kerana 'mematahkan' semangat yang mana telah membuatkan Zainuddin bangkit kembali dan menggunakan kenangan pahitnya untuk berkarya. Yer , kenangan pahit memang best untuk ditulis. Sangat mendalam dan sampai kepada pembaca. 

Tapi part ketika dia menolak Hayati tu.. aduh, aku rasa cam.. 

" Bro... orang yang kau sayang dah dalam gengagaman. Kenapa kau biarkan ego menguasai diri ? Bukankah dia yang kau tunggu selama ini ? Bukankah dia yang kau puja selama ini ? Maafkan la dia. Terima dia dan mulakan hidup baru. Jangan biarkan dia pergi, Mana tau , jika dia pergi kali ini.. dia tidak akan kembali lagi ! Ketika tu, kau akan menyesal buat selama lamanya.."

Dan menjadi kenyataan ! Hayati mati. Tapi kematiannya tidak membuatkan Zainuddin sekali lagi kecewa tetapi menjadi sumber inspirasi buatnya. Hayati tetap hidup dalam kisah hidupnya...selama lamanya ! 

Yer.. dua dua mangsa keadaan. TDan aku suka Hayati sisi kampung gitew... Ouch.. Oh ya.. Hayati lakonan Pevita Pearce , gadis kacukan British Indonesia. Memang cun gitu.. Bab cerita peribadi tu, lantak dia la. Aku suka dia dalam filem ni jer.. hehee..


1 ulasan:

  1. tak pernah lagi tengok filem ni. macam menarik sebab kena tengok banyak kali baru faham.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.