Tugasan paling berat buat ibu dan ayah di hari raya ialah..

by - Mei 13, 2020

Duit Raya 

Yer... mak ayah tolong pegangkan duit raya anak anak. Maklumlah , anak anak masih kecil lagi. Diorang dah kenal erti duit tapi tak tau betapa 'besarnya' nilai duit itu atas muka bumi ni. Diorang cuma reti mintak jer... Hehehhe...

Bila gi beraya , dapat duit raya. 

Cukup dah seminggu , duit anak anak penuh di tangan mak..biasanya , kan ? Hehehe.. Dan ketika tu , ramai mak ayah dah kering 'duit' . Pelbagai sebab la kering awal. Dan terpaksa 'pinjam' duit anak anak. Kan kan ? 

Persoalannya... 

Mak ayah ganti balik tak duit duit tu ?? Itu amanah dari si pemberi buat anak anak kita. Ada yang mula berkira berkira dengan mengatakan duit tu kena la tolak duit minyak sebab bawak diorang gi beraya. Hurmm.. Ada banyak lagi la jawapan diberikan. 

Entah la.. Korang sendiri yang lebih arif. 

Tapi pastinya... amanah itu besar timbangannya di akhirat kelak. Memang part tu ramai yang lebur. Rasulullah SAW bersabda:

“Empat hal jika dia ada dalam dirimu, engkau tidak merugi walaupun kehilangan dunia. Menjaga amanah, berkata dengan jujur, berakhlaq yang mulia dan menjaga makanan (dari yang haram).” (HR. Ahmad)

Semalam , seorang sahabat mengirimkan duit raya buat anak anak aku. Alhamdulillah. Satu rezeki yang tak disangka buat anak anak. Yang menariknya ialah kata-katanya ketika menyampaikan hasratnya pada aku. Tak terfikir juga sebenarnya aku. Kenapa tidak kita ambil peluang 10 hari terakhir Ramadan ni dengan perbanyakkan sedekah ? Dan memberi duit raya pada anak anak kecil juga satu sedekah. Jika diberi selepas Ramadan berakhinya , maka pahalanya tidak seperti di bulan Ramadan yang berlipat kali ganda.. kan ? 


RM1000 untuk 3 orang anak bermakna RM333.33 seorang. Huhuh.. Aku tak leh nak amik duit tu sebab dia kata duit ni untuk anak anak ! Semoga Allah murahkan rezeki buat si pemberi.

Dan semalam.. aku tak boleh tidur sehinggalah lepas subuh..dapatlah lelap sekejap. Dan sepanjang tak boleh lelap tu, aku masih memikirkan kata-katanya.. 

" Kenapa aku tak ambil peluang ni ?? Mana la tau terdapat keberkatan Lailatul Qadar , kan ? " 

Entah camana... di Facebook keluarla satu iklan berbayar. Sebuah tahfiz meminta sumbangan. Aku pun bukak page mereka dan membaca. Takut scammer. Dan ternyata ianya wujud dan memerlukan sumbangan untuk membeli van bagi kegunaan pelajar pelajar tahfiz. 

Allah... Ruginya aku jika lepaskan peluang tu... 

Terus aku manfaatkan. Terasa lega lepas lakukan sumbangan tu. Jika tidak , terasa macam ada sesuatu je di hati. Rasa cam berat betul masalah aku dengan duit ni ! Hehehe.. Tapi kalau nak membeli kat Lazada tu , ringan la pulak.. Adoi.. Aparaa ! 

Soooo.. point ada dua kat entri aku ni. Pertama , duit raya anak anak tu.. segerakan simpan dalam bank. Untuk kegunaan mereka satu hari nanti. Kita pun boleh gunakan untuk pembelajaran mereka juga.  

Dan yang kedua , manfaatkan 10 hari terakhir ni dengan banyakkan sedekah. Yang plan nak kasi duit raya pada awal pagi Aidilfitri tu, cer kasi dalam bulan Ramadan ni.. banyak ganjarannya.. kan kan ? 

You May Also Like

3 comments

  1. ya. pahala sedekah dalam bulan ranadan berganda daripada bulan2 lain.

    murah rezeki si pemberi hadiah

    BalasPadam
  2. alhamdulillah mari kita semua praktikkan bagi duit raya dalam bulan ramadhan~

    salam 10 ramadhan terakhir =)

    BalasPadam
  3. Aku kalau dapat duit raya anak...kumpul dalam ratus2 macam tu terus masuk dalam akaun Tabung Haji. Settle..takyah pening2 dah.

    BalasPadam