Ke Ibu Pejabat Polis Daerah mendapatkan kebenaran merentasi negeri ! - BEN ASHAARI

Ke Ibu Pejabat Polis Daerah mendapatkan kebenaran merentasi negeri !

Wife dah diarahkan kembali bertugas. Dia ajak balik. Surat rasmi telah dikeluarkan oleh pihak kementerian. Hehehee... Kena pergi IPD Kota Bharu untuk dapatkan cop pengesahan dan kebenaran. Tarik nafas dalam dalam.  Kenapa ? Hehehe.. Dengar cerita ada yang subuh hari lagi pergi , tengahari baru dapat cop ! Gulp..

Maka pergilah aku dengan wife. Kena gi berdua sebab takut takda parking. Aku duduk dalam kereta jer. Gitulah perancangannya. Jam 11 pagi keluar la ke sana. Perjalanan mengambil masa selama 40 minit dari rumah mertua aku. 

Sesampai je di sana.. aku dapati banyak kereta. Adoiii ! Nasib baik ada kereta keluar. Wife turun dan pergi beratur. Aku duduk dalam kereta. 10 minit dah rasa mengantuk dek kerana bahang panas. Mesej masuk. Wife antar

" Ramainya orang beratur. " 

" Hurm.." balas aku

 Setengah jam kemudian wife mesej lagi..

" Meh ganti beratur lak. Panas sangat ni.. " 

Aku pun turun dari kereta dan menuju ke arah dia..

Selfie dulu. Er, pakai mask pun terbalik. Biru tu patut di luar yer , kawan kawan. 

Aku dapati memang ramai dok beratur. Tiada penjarakan sosial . Ada yang tidak guna topeng penutup hidung mulut atau face mask.  Hurm.... Kenapa la diorang tak faham lagi akan arahan dan SOP ? Bukankah semua tu untuk keselamatan dia juga ? 

Kang pak polisi tegur , sentap lak. Sendiri mau ingat dah la ! 


Jam dah menunjukkan hampir jam 3 petang. Tiada pengerakkan lagi. Tiba tiba abang pulis datang. Pakat kerumun dia. Dengar 'taklimat' ringkas.  Katanya pejabat akan tutup jam 4 petang.  Tak semua akan dapat dilayan. 

Aku ajak wife balik.  Sia sia je datang ari ni tapi tak pe la.. Dah tau apa kena buat pada esok hari. Balik , singgah Secret Recipi dan juga farmasi. Borong face mask dan hand sanitizer. Takut nanti di KL , payah nak jumpa lak. Maklumlah , ramai dah pulang. 

Dan pagi tadi... lepas jer Subuh , terus gerak ke IPD Kota Bharu sekali lagi. Sanitizer tangan pastikan ada senantiasa yer.  Jom beratur !



Tu dia... orang yang beratur aih ! Pejabat jam 8 baru bukak. Tapi ni baru jam 7 pagi ! Gulp... Nak tak nak ... kena gak beratur jika nak balik awal. Ikutkan GERAK dah bagi jadual. Boleh balik pada 8hb nanti tapi wife nak balik lebih awal. 

Hurm.. Jam 8+. Ada berlaku pengerakkan.. Masuk ke dalam. Fuh lega.... Aku masuk ke dalam kereta dulu. Tunggu arahan dari wife. Tak lama kemudian, wife mesej.. Semua kena beratur kat bahagian dalam tu. Barisan dah berterabur ! Dari no 21 , dia dah jadi nombor tah berapa puluh. Pastu bergerak ke tempat semalam beratur. Makin kebelakang.. 

Tiba-tiba datang abam polis. Dia bagitau... 

" Kena download borang. Isi pastu hantar ke IPD. 8hb baru boleh balik". 

Aik ???? Itu untuk GERAK. Yang datang berjemaah ni , nak balik awal ! Camana tu ? Aku keluar dari barisan. Aku serahkan pada wife je la part ni.  Dia lebih arif dan sedia maklum. 

Aku masuk ke dalam kereta. Aku tengok ramai dah keluar dari situ dan masuk ke dalam kereta masing masing. Hampa. 

Tak lama kemudian wife mesej... Aku tersenyum. 

Alhamdulillah.. Selesai ! 

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.