Hah ? Solat Jumaat dibatalkan ? Biar betul ???

by - Mac 13, 2020

"Sesuatu yang tak dijangkakan sama sekali ! Solat Jumaat dibatalkan ??? Takkan kot ? Kita nak gi beribadah ! Boleh pulak main batal batal ? ". 

Dan..

Dulu pernah la bergurau bab ni.. " Solat Jumaat ari ni batal ! ". Kena gelak je la. Takkan solat Jumaat batal pulak ! Allah suruh kot . Bila pulak turun wahyu kata Solat Jumaat dibatalkan . Haishh... 

Itu dulu laa... Sebelum ada ilmu pasal ni. Kena rajin membaca dan mencari. Dan sekarang , kita ada ramai ulama dan juga mufti yang sering memberi maklumat dengan pantas. Maka , kita ikut je la.. kan ? Tak perlu nak bertekak ! Kan ? Haaa.. Segalanya bersebab..

Mula mula , Iran. Ketika baca , aku cam ... biar betul ? Tapi mengenangkan diorang tu negara Syiah , maka tak kisah la. Diorang boleh buat apa diorang rasa .. negara diorang kot ! 


Kemudian kecoh di Brunei. Peserta Itjimak yang baru pulang dari majlis tabligh di Kuala Lumpur positif Covid-19 ! Gulp... dan katanya lebih 25 ribu peserta yang hadiri majlis tu. Allah ! Ramai giler kot. 

Dan hari ni.. hari Jumaat. Camana tu ?? Kalau peserta tu tak disaring dan pergi solat Jumaat di masjid masjid, bayangkan camana punya viral virus tu nanti. Tak boleh nak bayangkan. Takut. Semalam , Menteri Hal Ehwal Agama dah keluarkan kenyataann... seperti dibawah.



Manakala di Singapura pulak ..


Di Perlis , Sultan Perlis dah bertitah..


Ujian buat umat Islam. Dan kita semakin kehilangan nikmatNya di dunia ini. Selepas ni akan datang Ramadan. Bagaimana nak berpuasa sedangkan kita kena pastikan tekak kita ni , dibasahi air setiap 15 minit ! Jangan kasi kering. Dan pastinya bazaar Ramadan tak boleh ada. Camana pula dengan buffet Ramadan oleh restoran dan juga hotel ? Nah... peniaga peniaga pakaian raya pulak ! Dah bersedia dengan fashion masing masing ! Jika tiada pembeli yang mana akan abiskan masa di rumah jer, maka.. Hurmm...

Satu tika dulu.. kita tonton di tv atau panggung jer. Sapa sangka ianya menjadi realiti. Harapnya jangan sampai ada orang makan orang dah la. Huhuh.. 

Korang camana ? Nak gi solat Jumaat ari ni atau tidak ?



You May Also Like

1 comments

  1. jika malaysia di lockdown kan. Allahu, tak tau lah nak bayangkan lagu mana ni :(

    BalasPadam