Hampir berlaku kemalangan maut !

by - Mac 15, 2020

Semalam , ketika aku ke Kelantan.. hujan turun dengan lebatnya selepas Raub. Ketika menghala ke Benta , hujan semakin lebat. Dada aku berdebar debar. Aku tak suka memandu dalam hujan. 2 kali aku dilanggar ketika dalam hujan ! Di traffik light ! Kenapa ? Sebab ramai sekarang memandu sambil main handphone ! Tahap kecuaian dan kelekaan sangatlah tinggi. Sebab tu aku takut ! Tahu tak impak camana kena langgar dari belakang ? Bayangkan mereka yang lebih teruk dari tu ? Dari sudut psikologi. Aduh...

Pelik aku tengok... dalam keadaan hujan , mereka memandu seolah olah perut sedang memulas nak terberak ! Ko nak gi mana ???? Apa yang sedang ko kejar ??? Covig 19 sedang mengejar dari belakang ke ?? Aku tengok , takda la pulak. Aduh... Yang merisaukan aku ialah.. jika berlaku kecuaian atau kenderaan tiba tiba disable seperti tayar meletup atau sebagainya, pastinya mendatangkan kecelakaan pada diri sendiri dan juga orang lain ! Berapa banyak kes kereta terbabas masuk ke lorong bertentangan ??? Tak pasal pasal orang lain terlibat sama.

Nak dijadikan cerita.. dalam kejadian semalam yang masih terbayang di benak aku hingga kini.. Ada seorang penunggang motorsikal memandu laju memotong aku di sebatang jalan lurus . Tiba-tiba motor dia tergelincir lalu mengelongsor ke hadapan. Aku yang memang memandu dalam had laju sekitar 80kmj , dah pastinya berpeluang untuk mengelak. 

Terus aku masuk ke lorong bertentangan yang kosong. Nasib baik takda kereta yang memotong aku ketika tu ! Biasanya akan ada kereta yang tak sabar sabar , memotong walaupun dalam keadaan hujan gitu ! 

Aku tak boleh tekan brek ! Jika aku tekan brek , kereta belakang akan menghentam kereta aku dan pastinya akan berlaku kemalangan berangkai sebab kereta berderet deret di belakang aku ! Nak tak nak , aku terpaksa mengelak sedaya upaya. 

Dua kali aku mengelak sebab dia mengelongsor dengan laju. Aku nampak dia berusaha untuk menyelamatkan diri dia juga.  Alhamdulillah , aku berjaya lepasi dia dan aku sempat tengok cermin pandang belakang. Kereta belakang juga berjaya potong dia. Dia bangun dan angkat motor dia. Kejadian begitu pantas. 

Aku pandang dashcam aku. On ! Sememangnya aku kerap check. Jika berlaku kemalangan , aku ada bukti ! Terus aku memandu ke stesen Petronas Benta yang tidak jauh dari situ. Di situ , aku amik laptop aku. Keluarkan memori kad dan masukkan ke dalam laptop. Aku cari videonya. 

Rekod video sehingga jam 7.24 pm ! What ????? Kejadian antara 7.25-7.30 pm ! Waktu maghrib. Tapi takkan kot ?? Aku tak rasa sama sekali ianya gangguan. Sebab banyak kereta yang terlibat sama. Lain la kalau aku seorang jer... Cuma yang pelik... video ! Kenapa waktu tu tiada rekod ? Dan selepas kejadian , video rekod  seperti biasa !

Tak kisah la... yang penting semua selamat.. Alhamdulillah.

Hurmm..  Nasib baik pakai cermin mata baru. Jelas pandangan.


Frame tahan lasak Eye Eye. Kalau Korang jenis tak reti nak jaga spek cam aku, sila amik bingkai ni di @eyesvisiongroup . Pastikan amik lens anti silau Aplha Blue Ray juga. .

Lokasi kedai : Sungei Wang. Whatsap  terus ke 0163636464 ( Mr Jun) . Nak diskaun, sebut je BEN ASHAARI suh beli situ.


Facebook :  Eyes Vision Group 
Instagram : Eyes Vision Group 
Alamat : Ground Floor G-096, Sungai Wang Plaza, Plaza Bukit Bintang, 55100, Kuala Lumpur
No tel : 0163636464 ( Mr. June )
Waktu Perniagaan: 11pagi - 9 malam ( Setiap Hari)
Kod Diskaun : Sebut jer ( Ben Ashaari Follower )

You May Also Like

2 comments

  1. hujan memang bahaya. ada je nak bawa laju2..ke mana ntah. geram rasa, risau motor lah. suka nak pecut laju pastu mencelah sana sini

    BalasPadam
  2. malang always xhint2 bau. harap everybody b'hati2 & jgn selfish di jln raya.

    BalasPadam